"Британске вредности" за ђаке-муслимане
И у Великој Британији су се ове седмице у школе вратили ђаци. Поједини стручњаци страхују да би британске школе могле постати "плодно тло" за исламски екстремизам и захтевају јасан фокус на „британске вредности.“
Пре пар месеци прочуло се да исламисти у Енглеској разматрају преузимање државних школа у Бирмингему, са циљем да њихов наставни план и програм окрену „исламским принципима“. Наводно је идеју заговарала група религиозних конзервативаца, инфилтрираних у органе власти. Њихова намера је да се изврши притисак на надлежне институције, не би ли се омогућила сегрегација дечака и девојчица и увела обавезна молитва.
Испоставило се да је у пет школа неопходно увођење „специјалних мера“, због „лошег рејтинга“. Влада је објавила извештај који је потписао Питер Кларк, некадашњи шеф Метрополитан полиције у одељењу за борбу против тероризма. Докази који би потврдили тезе да у школама постоји претња од насилног екстремизма, нису пронађени, али је утврђено да „постоје људи на утицајним функцијама, који подржавају, промовишу или не чине ништа да се супротставе претњама“.
Одмах по објављивању Кларковог извештаја, влада је одлучила да уведе нова правила. И државне и независне школске установе убудуће ће имати обавезу да „промовишу британске вредности“. Надлежни у Министарству образовања тврде да је циљ тих мера да се обезбеди промоција „толеранције и поштовање свих култура и вера“. Огласила се и нова државна секретарка за образовање Ники Морган, рекавши да су нове мере уведене да би се спречила промоција екстремних ставова – и то у јаслицама. Многи су се, након додатног образложења надлежних, нашли у чуду. Па, у јаслицама бораве деца узраста две до три године!
Лов на вештице
Житељи Бирмингема, нарочито у приградским насељима, кажу да се осећају као жртве лова на вештице. У већину школа поменутих у извештају иду и деца из муслиманских породица – чак их је више од 90 одсто. На питање зашто је у наставу укључена и веронаука, одговор најчешће гласи: да би успех ђака био бољи.
Већина британских медија укључила се у дискусију, неретко провоцирајући муслиманску заједницу. Магазин „Спецтатор“ објавио је карикатуру на којој једног дете држи Куран и мач у руци, са потписом: „Научен да мрзи“.
Спрема се ново легло?
Већина аналитичара сматра да је било погрешно заговарати истрагу која ће утврдити да ли се у школама образују будући терористи. Већину муслимана провоцира став већине која верује да су сви муслимани терористи. „У религији постоје тенденције које се могу окарактерисати као конзервативне или екстремне. То су две различите ствари“, каже Шабана Махмуд, посланица лабуриста. „Поистовећивање људи, оне који су на мети таквих критика наводи на размишљање о томе ко су заправо, и где је њихово место у сопственој земљи. Мени се чини да је то прилично опасно за све.“
Британске вредности
Нове смернице британске владе сада на првом месту имају ставку „промоција британских вредности“. Програм „превенције насилног тероризма“ већ постоји и у њему се уздуж и попреко указује на све аспекте проблема. Али додавање појма „британске вредности“ изненадила је многе наставнике који сматрају да се с тим новим смерницама пожурило и то без икаквих консултација за учитељима.
Малколм Троуб је заменик генералног секретара Асоцијације школских и факултетских лидера. Он упозорава да због брзоплетог увођења нових мера прети опасност од „претеране регулације“ и „рефлексног одговора“. Његова организација огласила се саопштењем у којем се, поред осталог, наводи: „Надлежни ће сигурно рећи да не постоји намера да се расправа гуши, али надлежни не би смели да имају моћ да тако нешто ураде, преноси DW. Државни секретар не може да веже руке подређенима и када се укаже прилика за демонстрацију моћи, да се она брже-боље и употреби у првобитне сврхе.“
Могућности злоупотребе тих мера прилично су велике. „Оно што је речено има велики утицај“, каже Аван. „Муслиманске заједнице кажу: објасните нам шта су 'британске вредности'. Они имају пасоше и сва остала документа, доприносе овој држави, послу који раде. Каква је још провера лојалности потребна?“