Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ДРОГА, АЛКОХОЛ, ДОКАЗИВАЊЕ У ДРУШТВУ: Ово су неки од разлога великих трагедија у којима гину млади

23.02.2015. 19:02
Пише:
Н. Остојић
saobraćajna nesreća
саобраћајна несрећа / Извор: Профимедиа/илустрација

Предлог новог Закона о безбедности саобраћаја, донет је услед великог броја саобраћајних несрећа које су се догодиле протекле године и очекује се да ће бити усвојен у марту текуће године. На путевима Србије у највећем броју погинули су млади људи, а екипа Србије Данас истраживала је у чему то омладина греши приликом вожње и тиме изазове несреће са смртоносним исходима.

Скоро свако ново јутро у Србији започне се вестима да је неко имао саобраћајну несрећу, да је погинуо или завршио у болници са тешким или лакшим повредама. Зашто су несреће све присутније и у чему то греше возачи, а поготово млади?

Постоји неколико ствари у којима они греше и због којих велики број људи гине. Од почетка 2014. године до краја новембра, у саобраћајним несрећама у Србији погинуло је 111 младих, тешко повређено 832, а лакше 4.773 младих до 27 година, речено је из МУП-а Србије.

saobraćajna nesreća
саобраћајна несрећа / Извор: Фото: Профимедиа/илустрација

„Вожња у припитом стању и коришћење опојних средстава које умањују психофизичке способности чест су   узрок саобраћајних несрећа. Постоји и она потреба момака за доказивањем, па често брже возе, тркају се или бирају аутомобиле који нису прилагођени њиховим вештинама и имају велику снагу, тачније кубикажу“, рекао је инструктор вожње аутошколе „Путоказ“ Братислав Иванић.

Тинејџери це увек пре да изаберу дотерани спортски него безбеднији аутомобил безличног изгледа. Уколико потроше цитав буџет на куповину аутомобила, штедеће на његовом одржавању.

Иванић је додао да је приликом обучавања приметио да су жене најчешће несигурне и услед тога праве велике грешке које коштају живота.

Омладина често није свесна кобних последица и упушта се у вожњу којој је потребно много више возачког искуства и пажње. Она некада изостане и оним најискуснијим возачима.

saobraćajna nesreća
саобраћајна несрећа / Извор: Профимедиа/илустрација

„Непоштовање саобраћајних прописа, поготово правила првенства пролаза и ограничења брзине, такође су основне грешке које праве неискусни возачи“, рекао је Иванић и истакао да млади са доста непажње седају за волан и током вожње користе мобилни телефон, слушају гласно музику, причају са другим путницима у аутомобилу.

Приближно 21 одсто млађих возача не користи редовно појас, али нова возила имају уграђене аларме који возаче подсећају да морају да се вежу.

СА ПРОСЛАВЕ МАТУРЕ У СМРТ

У саобраћајној несрећи која се догодила у Новом Саду живот је изгубило троје младих људи. Деспот Вранић (21), возећи око 160 километара на сат, налетео је на аутомобил у коме су били Милица Лежимирац, Владица Матовић и Александар Марић и убио их на месту. Несрећа се догодила на раскрсници Булевара Цара Лазара и Булевара Ослобођења.

Saobraćajka
Саобраћајка / Извор: Србија Данас

"Паркирање уз ивицу коловоза, прелазак раскрснице с правилом првенства десне стране, излазак са споредног на главни пут на коме нема знака "стоп”, претицање и систем наглог кочења такође су најчешће грешке младих возача који седају за волан после добијање возачке дозволе“, рекао је Иванић. 

Жене, најчешће греше код ивичног паркирања и паркирају се возећи унапред уместо вожњом у рикверц.

Вожња ван насељеног места

„Када је у питању вожња ван насељеног места, највећи проблем са којим се суочавају неискусни возачи је претицање“, рекао је инструктор аутошколе „Путоказ“. Он је истакао да млади возачи не могу добро да процене брзину кретања возила испред себе и возила које им иде у сусрет, због чега долази до проблема у претицању. Тај поступак код њих траје дуже, и нажалост нису ретке ситуације са кобним последицама. Проблем је и нагло кочење, јер млади возачи немају рутину правилног успоравања.

Оно у чему такође најчешће греше јесте да у аутомобилу превозе већи број путника него што је то дозвољено законом. Млади људи врло често претрпавају своје аутомобиле, што резултира агресивнијом вожњом и недостатком концентрације.

Ada Huja
Ада Хуја / Извор: Фото: Танјуг/СД

Томе сведочи и несрећа у новембру прошле године код Аде Хује у којој је шесторо младих људи слетело са пута од којих је троје погинуло. Из воде у коју су упали успели су да испливају Милица Јокић (18), Душан Јовановић (19) и Лука Вишњић (22), док су Анастасија Стајић (16), Немања Антић (18) и Милош Јанковић настрадали. Код свих путника откривен је алкохол у крви, а један младић пронађен је у гепеку јер није могао да стане у аутомобил.

Такође, због великог броја обавеза, мало сати сна и пада концентрације дешава се да возачи заспе током вожње што наравно изазове велики број несрећа. Вожња у поспаном стању односи се на групу тзв. “добре деце”, тј. одличних ученика са велики бројем ваншколских активности. Ова деца су изложена огромном притиску и када се касно увече враћају кући не размишљају о томе колико су преуморни да возе.

ТРОЈЕ МЛАДИХ ЉУДИ ЗАКУЦАЛО СЕ У ЕЛЕКТРИЧНИ СТУБ

Михаило Шарик (24), Срђан Васиљев (22) и Немања Гламочак (22) из Бегеча погинули су у децембру у саобраћајној несрећи у којој се возач "опел вектре" закуцао у бетонски стуб услед неприлагођене брзине. Момци су се враћали са прославе Михаиловог рођендана.

НОВИ ЗАКОН О БЕЗБЕДНОСТИ САОБРАЋАЈА

  • Министарства унутрашњих послова и саобраћаја данас су усагласили своје предлоге о изменама и допунама закона које ће након јавне расправе бити упућене Скупштини Србије на усвајање, па бисмо по новом закону могли да возимо већ од лета 2015. 
  • Предлог МУП је да ограничење снаге мотора за младе возаче износити 80 kW (107 коњских снага), без обзира на масу возила.  Ако возач добије дозволу пре навршене деветнаесте године, имаће пробну дозволу све док не напуни 21 годину. За све оне који положе вожњу са пуних 19 година и старије, пробна дозвола издаваће се у трајању од 2 године. 
  • За све оне који положе вожњу са пуних 19 година и старије, пробна дозвола издаваће се у трајању од 2 године. 

Детаљније о изменама и допунама закона прочитајте ОВДЕ!

 

}