Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ДА МОЖЕТЕ, ДА ЛИ БИСТЕ СЕ ВРАТИЛИ НАЗАД И УБИЛИ ХИТЛЕРА? Истраживање о моралним дилемама дало занимљиве резултате

07.04.2015. 00:00
Пише:
СрбијаДанас
Adolf Hitler
Адолф Хитлер / Извор: Фото: Архива

Ако вам неко подари могућност да одете у 1920. годину и да сте у хотелу у соби тик поред оне коју је унајмио млади аустријски ветеран Великог рата, да ли бисте га задавили и "спречили да дође до Другог светског рата, највеће кланице у историји"?

Ово је једно од питања које је постављено пред анкетиране људе, како би се проверило како они реагују на моралне дилеме. Да ли би пристали на "превентивно убиство", то јест да ли је тако нешто људима прихватљиво.

Анкети је било подвргнуто 6.000 испитаника, а посебно интересовање истраживачи су усмерили ка полу анкетираних. Занимало их је да ли постоји разлика у давању оцена које дају жене и оних које износе мушкарци. Резултати показују да и једни и други узимају у обзир последице као што су губитак живота, али су жене ипак колебљивије у таквим ситуацијама. 

Тако би мушкарац највероватније пресудио Хитлеру, док би даме биле склоније да му опросте.

"Изгледа да су жене у оваквим дилемама склоније негативним емотивним реакцијама када треба да се некоме нанесе зло. Мушкарци, са друге стране, немају проблем те природе и мање су емотивни", рекла је Ребека Фрисдорф, један од руководилаца истраживачког тима са канадског универзитета Вилфрид Лорије.

Уз свако питање постављено у анкети, постављана су и два сценарија, са различитим последицама. Показало се да су управо те последице утицале на одабир евентуалне одлуке, главни мотиватор. Зато су анкетари учеснике поделили у две групе, у утилитаристе и деонтологе. Утилитаристи су спремни на зло зарад већег добра, док су деонтолози вазда противни злу као таквом и не правдају га никако.

На примеру отмичара који данима држи девојчицу, а за пуштање тражи новац, ни једни ни други не би били за његову смрт јер она нема сврхе. Ништа се не би добило од убијања отмичара, а могао би да се угрози живот девојчице. Приде, преговори изгледају као боља опција.

Ту је било и примера који су више будили дилему. Да ли убити бебу ако плачем прети да открије групу људи који се крију од војника који желе да их побију све. Или да ли послати девојчицу да се проституише како би прехранила своју сиромашну породицу.

Генерализација је могућа, донекле, показало се. Мушкарци у великој мери могу бити оцењени као утилитаристи, спремни да нанесу мање зло како би спречили веће. Жене су већински деонтолози и нису спремне да нанесу штету ни у каквој ситуацији.