Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ПО ХИТНОМ ПОСТУПКУ: Скупштина данас расправља о Закону о платама

26.02.2016. 09:05
Пише:
Бета
Skupština Srbije
Скупштина Србије / Извор: Профимедиа

Почетак седнице заказан је за 17 часова.

Председница Скупштине Србије Маја Гојковић сазвала је за данас седницу на којој ће посланици расправљати о Предлогу закона о систему плата запослених у јавном сектору, саопштено је из Скупштине.

На дневном реду је Предлог закона о општем управном поступку и измене и допуне Закона о територијалној организацији Србије.

Седница је сазвана на захтев 195 посланика. Почетак седнице заказан је за 17 часова.

Предлог закона о систему плата запослених у јавном сектору, који обухвата око 500.000 грађана којима је држава послодавац, стигао је у Скупштину Србије, а како је најављено, данас почиње расправа о том пропису по хитном поступку.

Предвиђа да се све зараде обрачунавају на основу истих елемената, исте основице и јединствене матрице распона коефицијената, како би се остварио принцип „једнака плата за једнак рад. Распон коефицијената ће се, како је наведено, дефинисати посебним законима, чије доношење се очекује након усвајања овог такозваног кровног прописа.

Предлог закона који је објављен на скупштинском порталу, такође предвиђа да постоји основна плата, која се добија множењем основице и коефицијента. Коефицијенти ће бити утврђени пратећим прописима, али се основица одређује сваке године у складу са буџетом Републике за наредну годину.

За цео јавни сектор ће, како је наведено, бити утврђена јединствена основица и то законом о будžету за сваку годину, али и уз претходно прибављено миšљење Социјално-економског савета.

Изузетак је основица за обрачун и исплату плата у аутономној покрајини и локалној самоуправи, која ће се разматрати само у току процеса припреме будžета аутономне покрајине, односно локалне самоуправе за наредну будžетску годину на начин којим се планира смањење укупних расхода и чиме се обезбеђује дугорочна финансијска одрžивост, а утврдује одлуком о будžету у складу са масом средстава опредељеном за обрачун и исплату плата. Овако утврдена основица не можžе бити већа од основице која је утврђена законом о будžету, пише у предлогу закона о платама.

ДАЧИЋ ОТКРИВА НОВЕ ДЕТАЉЕ: Тадић и Шутановац тајно доводили Гадафијевог сина у Србију!

Закон предвиђа и успостављање Опšтег каталога радних места, односно звања, чинова, полоžаја и функција у јавном сектору који сачињава министарство надлеžно за послове дрžавне управе и локалне самоуправе. Опšти каталог се састоји од посебних каталога који представљају попис звања и полоžаја слуžбеника и попис функција. Посебни каталози служе, како је наведено, да се искажу услови и захтеви за обављање послова, а све у циљу вредновања.

Запослени можžе да добије већу плату по основу постигнутих резултата и оствареног радног учинка изнад очекиваног за радно место, под условима и на начин прописан посебним законом, ако овакво вредновање није изражžено кроз коефицијент, односно напредовањем кроз платне разреде.

Када је реч о платама функционера, њихове коефицијенте за обрачун основне плате одредиће посебан пропис у складу са одговорношћу на функцији.

Главна замерка - регреси и топли оброци!

Када је реч о минулом раду, запослени ће и даље по том основу добијати увећање плате од 0,4 одсто по години стажа. Што се тиче регреса и топлог оброка, што је била главна замерка синдиката, ипак је договорено да се они исказују посебно, а не у коефицијенту како су страховали синдикати. Запослени у јавном сектору страховали су да ће им по новом закону током боловања за 65 одсто бити умањена основна плата, а не просек 12-месечних примања у који улазе и додаци за дежурства, рад викендом и празником, прековремени рад, ноћни рад, регрес, али то није предвидјено овим прописом.

Предлог закона, међутим, јасно дефинише да средства за исплату основне плате, увецања плате по основу минулог рада и за остала увећања плате буду у оквирима будžетских ограничења за текућу и наредне две будžетске године. Ово ограницење се односи и на планирање и остваривање средстава за исплату накнада троšкова и других примања утврдхених у складу са овим и посебним законом.

Када је реч о роковима, до 1. јануара 2017. године донеће се закони којима се уређују радноправни статус, плате и друга примања запослених у јавном сектору, а до 1. јануара 2018. године биће усклађени закони којима се уредују плате и друга примања полицијских слуžбеника, професионалних припадника Војске Србије и запослених у органима у чијем су делокругу послови безбедности и обавеšтајни послови, са одредбама овог закона.

Влада је предлог тог закона упутила Скупштини Србије на усвајање по хитном поступку. Чим буде усвојен, закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Слуžбеном гласнику", а примењује се почев од 1. јануара 2017. године, а на полицијске слуžбенике, професионалне припаднике Војске Србије и запослене у органима у цијем су делокругу безбедоносни и обавеšтајни послови - од 1. јануара 2018. године.

Закон се односи на дрžавне слуžбенике и намеšтенике у дрžавним органима, полицију, војна лица, слуžбеници и намеšтеници у органима аутономне покрајине и локалним самоуправама, запослени у јавним агенцијама и организацијама, функционери... А не односи се на запослене у јавним предузећима, Народној банци Србије, као ни на запослене у јавним медијским сервисима и организацијама које су основане међународним уговором или којима се плате одредују у складу са међународним уговором.