Знате ли шта су ″егзопланете″?

05.05.2014. 10:34
Egzoplanete
Егзопланете / Извор: Профимедиа

А има их ″само″ 3538...

Егзопланете су планете које се налазе изван Сунчевог система. Од хиљада таквих планета, iflscience.com представља вам најбизарније.

Кеплер-78б

Најзабавнија чињеница о планети Кеплер-78б јесте то да, по нашим сазнањима о формама планета, не би требало ни да постоји. Веома је близу своје звезде – свега 900 хиљада километара. Да бисмо схватили колико је то близу морамо имати у виду да је Меркур од Сунца удаљен 45,9 милиона километара.

Узевши у обзир ту близину звезде, остаје нејасно како се планета формирала јер је звезда била много већа у тренутку стварања Кеплера. Једина могућност делује немогуће и остаје да се разјасни – да ли је Кеплер-78б настао унутар звезде.

Температура на површини ове егзопланете је 2400°Ц, што је скоро девет пута више него температура на Венери.

Egzoplaneta WASP-12b
Егзопланета WASP-12b / Извор: Профимедиа

WASP-12b

Планета Кеплер-78б има пред собом још, отприлике, 3 милијарде година док је њена звезда не уништи. Тај процес је, међутим, већ у току за WASP-12b. Ову егзопланету њена звезда раствара на делове, на задовољство астронома који могу да посматрају тај процес. Планета је већ толико уништена да подсећа на лопту за рагби. По досадашњим прогнозама, WASP има још десетак милиона година док не буде потпуно уништена.

WASP је тренутно толико близу своје звезде да јој је потребан 1,1 Земаљски дан да обиђе целу орбиту.

ТрЕС-2б

ТрЕС је мрачна планета – не рефлектује светлост. Кад бисмо могли да је видимо голим оком, изгледала би нам као ваздушна лопта, црна као угаљ. Облаци, који би помогли рефлектовање светлости, не могу да издрже топлоту (скоро 1000°Ц). Остале тамне планете рефлектују 10% светлости звезде, али ТрЕС-2б је најмрачнија планета до сада откривена – она одбија само 1% светлости. Научници сматрају да је то тако јер је ТрЕС вероватно састављен од натријума или калијума који апсорбују светлост. Овај мрачни свет удаљен је од нас 750 светлосних година.

ХД 189773б

Ова егзопланета прилично је занимљива. Релативно је близу, удаљена свега 63 светлосне године. То је прва планета која је одредила себи боју и она је, налик Земљи, прилично лепа плава планета. Ипак, за разлику од наше планете, ова је прилично спарни (1000°Ц) гасовити гигант. Временске прилике су екстремне, јер притисак и температура претварају силиконске честице из атмосфере у стакло, које онда пада као киша. Ако вам то не звучи довољно опасно, на егзопланети ХД 189773б дува ветрић, брзином од 7000км/х, који разноси стакло унаоколо.

ПСР Б1620-26б

Ова егзопланета је најстарија нама позната и зато носи надимак – Метузалем. Формирана је пре, отприлике, 12,7 милијарди година и налази се 12.400 светлосних година даље од нас.

Метузалем орбитира око двојних звезда, па се и његова орбита назива – циркумбинарна (кружи око две звезде). Ако вам старост ове планете није довољно интересантна, можда ће вас занимати чињеница да она кружи око две распарне мртве звезде.

Мртва звезда је, технички речено, звезда која не врши нуклеарну фузију. У зависности од масе оригиналне звезде, она може бити: бели патуљак, неутронска звезда или црна рупа. Посреди су – звездани остаци.

ТрЕС-4

Удаљена 1400 светлосних година од Земље, ТрЕС-4 је највећа егзопланета до сада откривена. Она је 1,7 пута већа од Јупитера, екстремно је ретка и зато је категоризована као ″паперјаста″ планета (отприлике је исте густине као плута). Астрономи су прорачунали да температура достиже и 1260°Ц.

Како је ова егзопланета удаљена од своје звезде 7,2 милиона километара, њен обилазак орбите траје 3 Земаљска дана.

Глизе 436 б

Глизе је, отприлике, Нептунове тежине и удаљена је од нас 30 светлосних година. Ова егзопланета прекривена је запаљеним ледом – премда то није лед на који смо ми навикли. Екстреман притисак на овој планети приморава воду да буде у чврстом стању, иако температура достиже и 300°Ц. Спољашњи слој те чврсте воде је невероватно угрејан и пуши се као пара.