Дигитал Day 2025: Водећи светски и домаћи експерти представили будућност дигиталног маркетинга
Занимљив сегмент програма био је "Констракта убија аватара" где су Ана Ђурић и Никола Јовановић из Виргин Мусиц Гроуп-а истражили однос између аутентичности и дигиталне креативности у музичкој индустрији.
Конференција Дигитал Day 2025 одржана је 29. и 30. маја у Дому омладине у Београду. Око шест стотина стручњака из земље и региона сазнало је најновије податке о дигиталном тржишту и начинима на које АИ мења индустрију оглашавања.
Игор Чернишевски, извршни директор ИАБ Србија, званично је отворио конференцију, а одмах затим је Ђорђе Букинац из ГроупМ Nexus-a представио најновији AdEx извештај. Подаци показују да је дигитално оглашавање у Србији достигло вредност од 132,48 милиона евра, остваривши снажан раст од 24%. Србија је поново заузела треће место по процентуалном расту у Европи. Display оглашавање предњачи са 91,8 милиона евра и растом од 33%, док је Паид Search остварио 27,2 милиона евра уз раст од 35%. Видео сегмент је посебно успешан са 25,55 милиона евра и растом од 32,3%, а социал медиа маркетинг је достигао 46,6 милиона евра уз раст од 28%. Упркос импресивним растом, дигитална потрошња по глави становника у Србији износи само 20 евра, што је значајно испод европског просека од 154 евра.
Први панел дана "Дигитални буџети: Где и зашто?" модерирао је Игор Чернишевски уз учешће Милене Ђорић из АикБанк, Николе Радосављевића из Делхаизе и Владимира Зарића из Ананас e-Commerce. Разговарало се о томе како брендови доносе одлуке о распореду дигиталних буџета и које факторе узимају у обзир при инвестирању. Током дискусије, панелисти су се практично сви сложили да се све више окрећу дигиталу и да су буџети за дигитал већи него раније.
Уследило је keynote предавање Константина Камараса, оснивача и почасног председника ИАБ Еуропе, који је кроз "ДНА Талк: Биг Тент, Bigger Импацт" поделио своје виђење будућности дигиталне индустрије. Нагласио је важност сарадње различитих актера у екосистему и потребу за заједничким приступом изазовима које индустрија тренутно пролази.
Google представио алате који мењају креативни процес
Филип Барански из Google-a одржао је једно од најочекиванијих предавања дана кроз сесију "Модерн Маркетинг ин АИ Ера". Осим што је истакао да модерни маркетинг пролази кроз значајне промене које покрећу и потрошачи са више избора него икад и фактори које омогућава АИ, Барански је представио Вео 3 алат који показује како АИ text-to-video генератор може да направи целу рекламу. Демонстрирао је и нови интерфејс Flow који ће ускоро бити шире доступан, као и алате за дубовање реклама који омогућавају брендовима да креирају садржај на различитим језицима без додатних трошкова снимања.
Панел "Агенције у 2025: Ресет, Реинвент или Релеванце?" који је модерирао Андреја Милкић из Лео Burnett-a, окупио је Предрага Војиновића из Method Agency, Николу Јовановића из Хавас Адриатиц, Зорку Радловић из New Момент New Идеас и Селену Радовић из Медиа Хоусе. Дискусија се дотакла тема како Ген З мења пословно окружење и како АИ улази у канцеларије агенција. Панелисти су се сложили да pitching агенције треба да буде наплаћен, а говорили су и о томе како се фокусирају на своје запослене и прилагођавају новим трендовима у индустрији.
АИ тестирање креатива са невероватном прецизношћу
Катаржина Кабиеж из компаније Теадс представила је како Теадс користи предиктивну АИ за оптимизацију креативних материјала. "Са овом технологијом можемо у потпуности да заменимо људе у креативном тестирању. Тачност је 95%", објаснила је Катаржина. Технологија се базира на милијардима података и омогућава брендовима да тестирају креативе на великој скали за само неколико минута, што значајно смањује трошкове традиционалног тестирања.
Занимљив сегмент програма био је "Констракта убија аватара" где су Ана Ђурић и Никола Јовановић из Виргин Мусиц Гроуп-а истражили однос између аутентичности и дигиталне креативности у музичкој индустрији.
Први конференцијски дан је затвоио Фран Мубрин, креативни директор из 404 Agency, предавањем "Наïве Артист Меетс Артист" - истраживачким пројектом кроз који користи вештачку интелигенцију да нас у ери у којој се уметност може генерисати на захтев подстиче на размишљање о аутентичности уметничког стваралаштва.
Други дан: Медији на прекретници АИ трансформације
Други дан Дигитал Day 2025 конференције започео је разговором о томе како се медијска индустрија суочава са највећим променама од свог настанка. Панел "Медијски chat: АИ, Дата, Будућност" окупио је представнике медијске индустрије да дискутују о будућности медија у доба АИ. Предраг Рогановић из Телеграфа истакао је да највећа промена коју доноси АИ јесте персонализација вести - иста прича ће бити приказана различито различитим читаоцима на основу њихових преференција. Ана Марковић из WMG-a фокусирала се на потребу да се медији поново покажу као бастиони квалитетног новинарства.
Лиз Лон из Финанциал Тимес-а држала је занимљиво предавање "АИ анд news: трансформинг едиториал workflows анд реадер experience" где је показала конкретне примере како њен тим користи АИ. Демонстрирала је како изгледа АИ-генерисани сажетак вести - систем аутоматски креира кратке описе чланака који се прилагођавају томе шта читалац тражи. На екрану је показала три различите верзије исте вести о ситуацији на Блиском истоку, где АИ аутоматски издваја кључне информације и прави сажетке. Објаснила је како ова технологија омогућава новинарима да раде ефикасније и досегну ширу публику без повећања тима.
Панел "АИ ин the Newsroom" модерирала је Јасмина Копривица из Euronews уз учешће Лиз Лохн, Павла Златића из Велике Приче и Недељника и Даниела Фазлића из Блоомберга. Генерални став панелиста био је да АИ неће заменити новинаре, већ ће постати алат који ће сви морати да користе. Нема више могућности избегавања - АИ је већ ушао у редакције и мења начин рада од креирања садржаја до дистрибуције.
АИ агенти креирају нову еру маркетинга
Ђурађ Царановић из Фундус Херитаге Вентурес одржао је keynote предавање "Шапат између клика и одлуке: Шта 220.000 АИ агената зна, а ви не смете да игноришете". Царановић је открио да је током последње четири године са глобалним брендовима имплементиран преко 220.000 генеративних АИ агената који не само аутоматизују процесе већ уче и откривају понашање корисника које традиционална аналитика не може да ухвати. Нагласио је да је сада право време да се уђе у ову област док је још увек релативно јефтина - касније ће имплементација бити скупља.
Колин Луис из Ретаил Медиа Works представио је keynote "Ретаил Медиа Унпацкед" где је објаснио зашто је ретаил медиа најбрже растући канал оглашавања у историји. Трговци сада креирају медијске бизнисе који остварују приход од својих података о купцима из прве руке, док брендови добијају прецизне канале који доносе директну продају и дубље увиде о потрошачима. Lewis је нагласио да ова трансформација већ мења цео екосистем дигиталног оглашавања.
"Највећи изазов за трговце када граде своје ретаил медиа платформе јесте да науче да размишљају као медијска компанија. Трговци су одувек били одлични у операцијама, логистици и трговини - то раде 2.000 година. Сада им говоримо да монетизују своје податке и да постану медијски бизнис", објаснио је Луис у разговору након предавања.
Александар Петковић из WMG Продуцт & Сервицес представио је ИАБ Сербиа истраживање "Ретаил Дигитал Advertising Capability Мап 1.0" које показује да ИАБ Еуропе предвиђа потрошњу на ретаил медиа оглашавање у Европи од 31 милијарди евра до 2028. године. Србија већ данас има зрео ретаил сектор, али је још увек на почетку трансформације ка напредним ретаил медиа екосистемима.
Панел "Ретаил Медиа - од воблера до клика" модерирао је Владимир Зарић из Ананас E-commerce уз учешће представника кључних домаћих компанија - Јелене Фератовић из БЕНУ-а, Игора Мартиновића из Хеурека-а, Игора Грмуше из Планета Спорт-а и Дарка Чедића из Дирецт Медиа Унитед Солутионс-а. Дискусија се фокусирала на практичне кораке за развој ретаил медиа екосистема у Србији.
Конференцију је затвоио Анђелко Трпковић из Публицис Гроупе Адриатиц предавањем "Историја Будућности" које је истражило како еволуција човечанства доводи до тренутка где АИ мења начин функционисања у пословном и приватном животу. Говорио је о томе како иновативност решава недостатке људског дизајна и о важности концепта повезаног идентитета у будућности.
Дигитал Day 2025 јасно је показао да се индустрија дигиталног маркетинга и медија налази на историјској прекретници. АИ технологије већ креирају потпуно нове парадигме пословања - од предиктивног тестирања креатива са 95% тачношћу до агената који разумеју дубље понашање корисника, од ретаил медиа као новог доминантног канала до персонализованих вести прилагођених сваком читаоцу.
ПРОГЛАШЕНИ ДОБИТНИЦИ MIXX AWARDS ЗА 2024. ГОДИНУ
Међународно признање Mixx Awards, које једном годишње додељује Интерактивни адвертајзинг биро Србије, прогласио је 30. маја најбоље дигиталне кампање у оквиру најзначајније домаће адвертајзинг конференције Дигитал Day.
Стручни жири у саставу: Александар Мијаиловић – Жишка, Марија Мијатовић – Репресент Communications, Марко Анђелковић – СмартПоинт Адриа, Арсеније Ивановић – Shoppster, Милица Вјештица Пажин – Method Agency, Ана Марковић – WMG, Јасмина Копривица – EuroNews, Уна Забунов – Телеком Србија, Тина Ђукановић – Атлантиц Група, Марија Јоксимовић – Публицис Медиа и Дарко Јованчић – Омницом Медиа Гроуп изгласао је победнике у девет категорија, од којих је најбоља кампања од једанаест победничких добила главну награду – MIXX Гранд Prix.
У две категорије, проглашена су по два добитника, а ове године додељена је и Специјална награда жирија.
Добитници Mixx Awards за 2024. годину по категоријама су:
Брандед Цонтент – Гуарана Азијана – Fullhouse Ogilvy
Инфлуенцер Маркетинг – Паметно путно осигурање – Жишка
Инфлуенцер Маркетинг – Гранд Кафа Апликација „Гледање у шољу“ – Луна /TBWA
Социал Медиа – Мрежа најважнијих инфлуенсера – Жишка
Видео Advertising – Гуарана Азијана – Fullhouse Ogilvy
Бест Усе оф АИ – Кампања “Најбоље од оба света” – Телеком Србија
Effective Усе оф Дата – Lilly Дрогерие Хиперлокацијска кампања – Медиа Хоусе
Продуцт Innovation – мтс ЦГИ револуција – McCann Београд
Нон-профит/ЦСР – Кампања за превенцију рака дојке “Твоје тело је уметнично дело” – NEXTGAME Дигитал
Бранд Advertising – Гранд Кафа – Хајде да имамо времена за себе – Луна /TBWA
Бранд Advertising – Сав од игре 2 – Animunch – Жишка.
За Гранд Prix такмичења проглашена је кампања Кампања за превенцију рака дојке "Твоје тело је уметничко дело", Nextgame Дигитал за Народни музеј Србије.
Специјална награда жирија припала је агенцији Оватион BBDO за Libresse за кампању “Питања која само жене чују”.
Награде Mixx Aword су ове године додељене осми пут заредом, а следеће ће бити проглашене 29. маја 2026. године.