Градоначелник Шапић: Инфраструктурни радови у центру града највећи у последњих неколико деценија
Спреман сам да станем иза сваке одлуке Скупштине града која је донета од кад водим Београд, од нових саобраћајних и инфраструктурних решења до свих социјалних мера, рекао је градоначелник Београда Александар Шапић на данашњој конференцији за новинаре у Старом двору.
Инфраструктурни радови у центру Београда највећи су у последњих неколико деценија и слободно могу да кажем да ће се десити највеће саобраћајне, па и визуелне промене у центру града. Спреман сам да станем иза сваке одлуке Скупштине града, од нових саобраћајних и инфраструктурних решења до социјалних мера и не постоји ниједан пројекат који је лош, рекао је градоначелник Београда Александар Шапић на данашњој конференцији за новинаре у Старом двору.
Први од важнијих пројеката, који је везан и био је својеврстан предуслов за сређивање централних градских зона јесте кружни ток у Новом Београду. Упркос бројним злонамерним критикама у почетку, већ дуже време се о њему не говори.
– Кружни ток на Бранковом мосту је проточнији него икад, једна од најфреквентнијих раскрсница у Београду, не само у „шпицевима” него током дана када нема ограничења у семафорима. Он ће потпуни капацитет добити када буде завршен нови српски мост и сличан кружни ток који ће се спојити са постојећим. Читав Бранков мост, саобраћајница и коловоз су „пресвучени”, направили смо две траке за скретање, затим нови кружни ток у Поп Лукиној, до премошћавања у Карађорђевој и сада овим потезом може да се дође до Дорћола. Раскрсница испод Калемегдана је проширена, укинута „дивља” паркиралишта, померили пумпу и омогућили да овом обилазницом можете да кренете ка Кули Небојша. Данас је и то једна од најфреквентнијих улица која је била потпуно „мртва” – прецизирао је Шапић.
Зелени венац сада изгледа потпуно другачије: постављена је ограда дуж Бранкове, те сада нема паркираних аутомобила, проширено је стајалиште аутобуске станице и поплочан читавог овај део, уклоњене су тезге и киосци препродаваца, отворене су нове траке у Краљице Наталије, те померање стајалишта на самом Зеленом венцу.
– Надаље, проширена је Призренска, која сада има три траке, промењено је паркирање возила, те и она сада изгледа као права централноградска улица јер је омогућено „испумпавање” возила која нису могла да изађу са Зеленог венца. У овој зони планиран је и други део пројекта везан за Балканску, Адмирала Гепрата, Сарајевску, раскрсницу са Немањином и Кнеза Милоша – најавио је Шапић.
Семафор је „извучен” изнад Призренске јер су возила стајала ниско, па нису ни могла да виде шта се дешава код раскрснице испред „Москве”. Када буде завршени радови на Теразијама, моћи ће да види зашто су направљена сва ова решења, навео је Шапић.
– Пројекат уређења потеза Париске улице биће расписан заједно са платоом код Храма Светог Саве и испред Филозофског факултета, те неће бити део радова планираних да се заврше најесен, али је свакако део „круга” – рекао је Шапић.
Део радова реконструкције коловоза у Узун Миркова је завршен, па је оспособљена за саобраћај, на Студентском тргу направљено је ново стајалиште, проширује се окретница, сређује се зеленило, а Васина је пуштена у саобраћај, но достићи ће пун капацитет када се заврше радови на Тргу републике, где ће бити изграђен нови кружни ток са сатом. Стајалиште за таксисте на Теразијама биће коначно уређено, а за кружни ток на Теразијама, након почетног одустајања, ипак се успело у налажењу решења с нешто мањим, али функционалним решењем.
– Та раскрсница је најчешће под притиском кршења саобраћајних прописа, јер највећи број возача ту прави полукружно окретање као Славији и Тргу републике. Сада смо нашли решење са ограниченим кружним током на три стране где ће, поред досадашњих праваца, возачи моћи да без кршења прописа направе полукружно скретање – рекао је Шапић, нагласивши да ће упоредо с тиме бити уређена и аутобуска стајалишта и постављен нови коловоз.
На Тргу Николе Пашића, који је највећи простор и који је урађен у рекордном року, све ће бити спремно за саобраћај у року од два дана, истакао је Шапић.
– Остаће нам један део плочника зато што смо свуда где је био асфалт ставили камен, што би требало да буде завршено у року од две до три недеље, због доставе материјала на који морамо да чекамо. Због радова није радила ни фонтана на самом тргу јер нисмо смели да дозволимо да сва та прашина угрози механизам. Она је сада очишћена и сређена и биће пуштена у рад за пар дана. Потпуно сам сигуран да ће та целина бити нова разгледница Београда јер ћемо коначно имати раскрсницу каква је са свим репрезентативним објектима око ње требала да буде направљена још пре више деценија – рекао је градоначелник Шапић, подсетивши да је је уређена и Улица Драгослава Јовановића, која је дуго времена била запостављена.
Са овим радовима ће све то бити једна велика целина и круг у самом центру града где су урађене највеће промене у последњих неколико десетина година.
– Видећете колико ће то све учинити проточнијим саобраћај. Урадили смо и плато испред Народне скупштине где је стављен камен и то је све завршено и моћи ће да се пусти у рад за два дана, али то зависи и од блокаде која се ту налази. Уређење тротоара и плочника ће бити за неких две недеље, али то неће угрожавати саобраћај – рекао је он и визуелно приказао шта је све урађено у центру града.
Према његовим речима, од 1. септембра следи комплетно отварање Трг републике, Теразија и Васине, као и постамента за сат, који је стигао, а накнадно ће стићи и камен којим ће постамент бити облепљен, што неће угрожавати саобраћај.
Истакао је да се овакви радови, у оваквом интензитету и мери, изводе у години која је била „не поновила се”.
– Гурамо и не знамо како ћемо да изгурамо и шта ће све бити, али када с једне временске дистанце будемо о овоме говорили, моћи ћемо да кажемо да имамо центар какав нам доликује и саобраћајно и естетски – навео је градоначелник.
Градоначелник је направио пресек и других већих радова у граду и рекао да када је у питању изградња Линијског парка, почетак радова је каснио из реалних разлога, тачније решена су 1.162 имовинска предмета. Решено је две трећине имовинских предмета и сукцесивно се улази у радове. Добра вест је да су археолошка истраживања код Куле Небојша и у том делу зидина готова.
Када је реч о радовима на Тошином бунару, први човек Београда је истакао да је готов део у Булевару Зорана Ђинђића на раскрсници са Тошиним бунару, а у току је и проширење Париске комуне чији ће се интензитет повећати од јесени. Ти радови подразумевају и уређење саобраћајнице Париске комуне, Тошин бунар и проширење раскрснице Булевар Зорана Ђинђића према болници КБЦ „Бежанијска коса”. Шапић је истакао да је највећи лучни део конструкције Старог савског моста скинут и да је у току процес рашрафљивања које ће трајати око месец дана.
– Нисам адреса где можете знати шта ће бити са Старим мостом. За сада све иде по динамици. Пре неколико година смо имали спот на којем сам готово сам говорио о том подухвату и прављењу новог моста, јер су се сви склонили, чак су предлагали да о томе уопште не говоримо, пошто због разних дезинформација које су се шириле, то наноси политичку штету, али као што сада верујем у тај пројекат и тад сам веровао, да је то једна изврсна идеја и добра ствар и хвала Богу што смо истрајали. Сигуран сам да када буде постављен Нови српски мост, који ћу ја тако звати како год га назвала Скупштина града, нико га више неће злоупотребљавати и говорити оно што су до сад говорили. Чекају се и припремни радови за почетак бушења тунела на које не можемо утицати – рекао је он.
Најавио је отварање Улице Теодора Драјзера, чија реконструкција је завршена.
– Реконструкција Улице Теодора Драјзера је готова, рађена је водоводна мрежа и увели смо три траке што ће бити важно за становнике Вождовца, Савског венца и Раковице. Очекујемо следеће недеље отварање и донели смо одлуку да уведемо једну траку и да направимо један булевар који ће ићи од Дедиња до Моста на Ади. Тако ће улице Живојина Мишића и Драјзерова имати по три траке и сигнализацију које ће се смењивати као у Кнеза Милоша. Ти радови почињу на јесен и биће завршени до краја јесени ако све буде текло по плану – најавио је он.
Када је реч о платоу код Храма Светог Саве, градоначелник је рекао да је један део платоа завршен, те да је донета одлука да се остатак пројекта читавог парка, где се налази и споменик Карађорђу, уради из средстава Града. Радови гараже у Скерлићевој иду својим током, рок није промењен, а то је крај 2026. године. То се поклапа са радовима код Храма, рекао је Шапић, и додао да од момента добијања извођача радови не би требало да трају дуже од годину и по дана.
– По завршетку радова потпуно ће бити измењен тај део града, што ће бити много важно за посетиоце Храма Светог Саве, али и за људе који ту живе – нагласио је Шапић.
Према његовим речима, радови у Влајковићевој иду својом динамиком, до краја године би требало да буде завршена гаража, а потом ће се радити паркинг који се налази изнад.
– Тај паркинг ће бити јединствен у овом делу Европе. Из парка ћете моћи да имате поглед на оно што су археолози нашли, а што је драматично одложило почетак радова. Мислим да је вредело и да ће то бити један слободно могу рећи парк-музеј – рекао је градоначелник.
За Булевара краља Александра Првог Карађорђевића и Карађорђеву улицу Шапић је навео да се очекује да велики део радова буде завршен до краја 2025. године, чиме ће након две и по године тај део града коначно добити прилично повећан саобраћајни капацитет. Градоначелник је указао да изградња подвожњака у Булевару уметности напредује предвиђеном динамиком, да би током ове зиме требало да буде пробијен и да са пролећа већ буде у употреби за саобраћај.
– Тако ће Булевар уметности спојити две реке, Саву и Дунав, растеретити Омладинских бригада и значајно побољшати саобраћај на Новом Београду. Тај посао је изузетно захтеван јер је пре две године почео да саобраћа нови воз „Соко” и та комуникација не сме да се зауставља, што је и највећи разлог зашто сви радови на овом месту морају толико да трају – рекао је Шапић.
Говорећи о новим пијацама у Обреновцу и Лазаревцу, градоначелник је нагласио да би радови у Обреновцу требало да буду завршени до краја септембра као и да су у току радови на прилазним саобраћајницама. Како је истакао, пијаца у Лазаревцу је потпуно завршена, све дозволе су стигле, остало је још опремање и када то буде завршено пијаца ће бити отворена. Санација и чишћење Савског приобаља је у току а очекује се и прелазак на дунавску страну, код Куле Небојша. Ове радове изводе „Србијаводе” и у току је завршетак пројекта уређења читавог Савског приобаља. Након уклањања сплавова на тој страни у претходном периоду, очекујем исто и код Сајма и на дунавској страни код хотела „Југославија”, казао је градоначелник. Шапић је подсетио и да реконструкција зграде Хитне помоћи напредује без кашњења и најавио да ће радови бити завршени средином 2026. године, као и да се очекује да реконструкција три школе, Ослободиоци Београда, Трговачка и Спортска гимназија буду завршене током септембра.