Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

КУЛТУРО, ГДЕ СИ: Да ли смо дошли до тога да у градском превозу мора да стоји натпис ‘’забрањено повраћање’’

05.09.2016. 16:48
Пише:
ПР
GSP
ГСП / Извор: Србија Данас

До 5. септембра догодила су се 43 напада на саобраћајно особље ЈКП ГСП „Београд“ и 71 напад на возило. Каменовања возила ЈКП ГСП „Београд“ су постала већ свакодневица нашег града - готово да не прође ни дан без ове врсте инцидената.

Оно што је посебно алармантно јесте чињеница да у званичну рачуницу улазе само они напади које возачи пријаве. Неретко, они сами покушавају да реше проблем са корисницима и тада постају мета психичког, а често и бруталног физичког насиља.

- Да ли смо заиста дошли до тачке када је у возилу потребно ставити натпис да је „строго забрањено пљување и повраћање“? Док један део грађана апелује да жели чистија возила други се понашају крајње неодговорно према заједничкој имовини, а решење се тражи од ЈГП-а, како од приватних превозника тако и од ГСП-а. Када је и зашто постало природно претући возача на радном месту, зар за наше суграђане који обављају ту врсту посла не важе иста правила као и за запослене на другим радним местима?, кажу из ГСП-а.

GSP
ГСП / Извор: Фото: Промо

Радно место возача је радно место под посебним условима због великих захтева који се пред возача постављају. Зато возачи морају да задовоље високе критеријуме приликом селекције и наравно морају да задовоље одређене здравствене услове.

Возач је свакодневно изложен различитим изворима стреса. То могу бити : ризик од удеса, временске прилике, притисци путника, страх од грешке.... Они су изложени различитим врстама оптерећења:

  • Ментална оптерећења која су повезана са пажњом, памћењем, расуђивањем, брзим доношењем одлуке. Наиме, возач опажа и обрађује велику количину информација и сигнала, на основу којих мора да донесе одлуку за изузетно кратак временски период (без права на грешку).
  • Емоционална оптерећења – агресивно понашање путника, бахато понашање других учесника у саобраћају и уопште изложеност различитим конфликтним ситуацијама.
  • Сензорна оптерећења као што је на пример константна бука ( због мотора сопственог возила, других возила у саобраћају...)

autobus
аутобус / Извор: Профимедиа

Возач у градском саобраћају мора да поседује психолошку стабилност, јаку пажњу и високу фрустрациону толеранцију, што му омогућава да буде у фокусу током вожње и да у сваком тренутку адекватно реагује, потисне личне проблеме и нема исхитрене реакције. 

Један од извора стреса јесте и чињеница да су они одговорни за безбедност путника и других учесника у саобраћају и да немају право на грешку јер тако могу директно да угрозе путнике.

''Svaki путник који напада или приговара возачу директно угрожава безбедност осталих путника и учесника у саобраћају. То је оно чега суграђани треба да буду свесни'', упозоравају из ГСП-а.

Последњи у низу овогодишњих напада

  • 02.09.2016., око 20:30 часова на Карабурми је дошло до напада на возача. Н.Н. лице је возачу металном шипком задало више ударца у пределу главе. Полиција је извршила увиђај, а на лице места је дошла и интервенисала екипа хитне помоћи која је возача превезла у Ургентни центар са тежим повредама главе.
  • 02.09.2016. Бициклиста кроз прозор ударио возача у раме током вожње на Панчевачком мосту. Полиција је вршила увиђај.
  • 02.09.2016. На станичном месту „Ратко Митровић“ Н.Н. путник је ударио возача руком у главу. Екипа хитне помоћи је превезла возача у Ургентни центар са повредом главе.