Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ПЕШАЦИ СУМАНУТО ПРИТИСКАЈУ ТАСТЕР, АЛИ СЕ ЗЕЛЕНО НЕ ПАЛИ: Семафори у Србији направили пометњу, како у ствари функционишу?

22.09.2021. 15:59
Пише:
Србија Данас/Блиц
semafor
семафор / Извор: Србија Данас

У Београду је тренутно у току реализација пројекта модернизације светлосне саобраћајне сигнализације на 322 раскрснице

У Београду је у току модернизација светлосне саобраћајне сигнализације, односно уградња такозваних "паметних семафора" који би кретање требало да олакшају возачима, али и пешацима. Међутим, на раскрсницама које захтевају притискање тастера како би се упалило зелено светло за пешаке, поједини грађани се снебивају да то учине, а други то чине безброј пута, али чини им се узалуд.

ИЗМЕНЕ У САОБРАЋАЈУ ОД ДАНАС ДО СУБОТЕ: Због снимања британске серије у Београду заобилазите ове делове града

ИЗМЕНЕ У САОБРАЋАЈУ ОД ДАНАС ДО СУБОТЕ: Због снимања британске серије у Београду заобилазите ове делове града

ДЕТАЉАН СПИСАК: ЈКП "Јавно осветљење" изводи радове на више локација

ДЕТАЉАН СПИСАК: ЈКП "Јавно осветљење" изводи радове на више локација

УЖАС У ТЕРАЗИЈСКОМ ТУНЕЛУ: Погинуо мотоциклиста, Хитна помоћ могла само да констатује смрт

УЖАС У ТЕРАЗИЈСКОМ ТУНЕЛУ: Погинуо мотоциклиста, Хитна помоћ могла само да констатује смрт

У Београду је тренутно у току реализација пројекта модернизације светлосне саобраћајне сигнализације на 322 раскрснице.

До ове недеље модернизација је изведена на 168 раскрсница у улицама Димитрија Туцовића, Цвијићева, Булевар деспота Стефана, Јужни Булевар, Булевар Николе Тесле, Јурија Гагарина, Устаничка, Булевар краља Александра, Милутина Миланковића, Булевару Михаила Пупина.

На неколико раскрсница поменутих улица неретко можемо чути псовке пешака који бесомучно притискају тастер, али се зелено светло за њих не отвара. Тако се многи одлуче да улицу претрче када се за то укаже погодан моменат.

Једна таква раскрсница је на углу Ресавске улице и Булевара краља Александра. Ту неретко можете затећи пешаке који стоје на семафору и притистаку тастер, док је свим учесницима у саобраћају упаљено црвено светло.

И таман када се понадају да је дошло време да напокон закораче на саобраћајницу, семафор се промени, али за возила. Онда нова тура чекања, док им не понестане стрпљења и претиче улицу.

semafor
семафор / Извор: Профимедиа/илустрација

Можда још незгоднија ситуација је на Новом Београду, када они који покушавају да пређу улицу на раскрсници Омладинских бригада и Јурија Гагарина, због превише кратког периода зеленог светла, неколико минута остану на пешачком острву између трака, како би сачекали наредну прилику.

Исто тако, има и суграђана који се снебивају да притискају тастере који су никли на београдским раскрсницама баш у време пандемије, када су многи развили страх од додира, нарочито овако јавних ствари.

Паметни семафори на углу Војислава Илића и Устаничке изазвали велике гужве

Од када су 10. септембра стари семафори на углу Војислава Илића и Устаничке улице замењени новим "паметним", колоне возила праве се у Устаничкој. Црвено светло држи цео минут, па возила деоницу од 300 метара пролазе и по 15 минута. Ни житељи околних улица који би да се укључке у Устаничку, то не могу да ураде за мање од 10 до 15 минута.

- Живим у Шамачкој и сада по 15 минута не могу да се укључим у Устаничку. Проблем је и што постоји трака за скретање лево, па многи који иду право стају у ту траку и тако направе још већу гужву - каже један житељ Коњарника.

Ево како надлежни објашњавају функционисање ових семафора

Овим пројектом се на постојећим семафоризованим раскрсницама уводи систем адаптибилног управљања саобраћајним токовима, чија је основна суштина прилагођавање рада семафора саобраћајним оптерећењима на мрежи, у реалном времену, наводи се у саопштењу Секретаријата за саобраћај.

Под термином мрежа подразумева се скуп раскрсница у одређеној области, на неком коридору и слично. Таква област назива се зоном и садржи углавном од 5 до 25 раскрсница.

zeleno svetlo na semaforu
зелено светло на семафору / Извор: Профимедиа

Функционално, уколико се повећава број возила у зони начин рада семафора се мења у том смислу да се продужавају времена за опслуживање неких корисника, тако да ако на неком од смерова почне значајно да расте оптерећење, тај смер ће добити дуже интервале зеленог како би се возила боље опслужила, званичо је саопштење овог Секретаријата.

У том случају систем мења начин рада семафора и покушава да оптимизује трајање сигнала на раскрсницама у зони. Преиспитивање начина рада семафора врши се у интервалима од 5 до 15 минута.

како наводе из секретаријата, модернизацијом светлосне саобраћајне сигнализације на раскрсницама, рад светлосне саобраћајне сигнализације се, због сложености Система и неопходности прикупљања реалних података са раскрсница, постепено кроз фазу цикличнор рада преводи у детекрорски режим рада и тек након тога у режим адаптибилног управљања саобраћајним токовима.

Правилно коришћење семафора

На раскрсницама на којима се укрштају два "главна" правца, тј. где је присуство аутомобила, возила јавног превоза и пешака перманентно, каква је иначе раскрсница код Правног факултета, систем готово увек фунционише у цикличном моду.

Према наводима из Секретаријата, време чекања на опслуживање на које се возачи често жале, потиче углавном од неправилог коришћења Система, тачније од позиционирања возила ван детекторске индуктивне петље која је урезана у асфалтну подлогу уз зауставну линију.

Када је реч о пешацима, да би систем правилно функционисао и управљао саобраћајем у складу са тренутном ситуацијом, неопходно је да учесници у саобраћају науче да га правилно користе.

Постоје две врсте пешачких тастера:
  • Тастер који емитује звук намењен слепим и слабовидим лицима. Звук се активира притиском на дугме са доње стране уређаја.

 

  • Тастер који служи и за најаву пешака и који емитује звук намењен слепим и слабовидим лицима. За прелазак улице потребно је притиснути тастер који се налази на уређају на стубу семафора. Након што пешак притиском активира тастер, након одређеног временског периода добиће зелено светло.

Ово је важно нагласити с обзиром да пешаци очекују та ће се зелено светло за пешаке појавити истог тренутка када притисну тастер. Уколико пешак не притисне тастер систем неће имати праву информацију и неће моћи да реагује на прави начин, па се може десити да пешак не добије зелено светло.

Највеће погодности које систем пружа је правилно коришћење детектора (тзв. индуктивне петље), који су урезани у горњу површину коловоза. Препознавањем присуства возила, систем може продужити зелено време на одређеном прилазу раскрсници и на тај начин смањити редове и чекање у колонама.

Уколико се возило правилно не позиционира изнад детектора испред зауставне линије, систем неће имати праву информацију и неће моћи да реагује на прави начин, па се може десити да возило не добије зелено светло.