Б категорија више неће бити довољна: Возачи, припремите се, промене погађају све
Возачи који већ поседују возачку дозволу Б категорије у државама чланицама Европске уније ускоро ће морати да прођу додатну обуку, уколико те земље одлуче да уведу ту меру.
Циљ програма је да возачи стекну додатне вештине безбедне вожње и управљања тежим возилима, као и да се омогући надокнада недостатка професионалних возача у саобраћају.
Према новим правилима ЕУ о возачким дозволама, свака држава чланица сама одлучује да ли ће захтевати посебну обуку, полагање испита или комбинацију та два. Новина је да ће возачи Б категорије моћи да управљају возилима тежине до 4,25 тоне, укључујући и комбинације с приколицама, без потребе за полагањем скупље Ц1 категорије.
Ивица Кузманов из Агенције за безбедност саобраћаја је рекао да мере које је Европски парламент усвојио 21. октобра имају два главна циља - повећање безбедности на путевима и ублажавање хроничног недостатка професионалних возача, пише Euronews.
- На годишњем нивоу у саобраћајним несрећама широм ЕУ страда око 20.000 људи. С друге стране, постоји дугогодишњи проблем мањка професионалних возача, не само у ЕУ већ и у Србији – истакао је Кузманов.
Додао је да ће нова мера омогућити возачима да, без стицања сертификата о професионалној компетентности, управљају возилима и обављају транспортне услуге. Други део пакета мера предвиђа и снижавање минималне старосне границе за стицање категорија Ц, Ц Е и Д са 21 на 18 година.
- Србија је ову меру усвојила пре две године, а наш систем стицања професионалних возачких дозвола већ функционише више од годину дана. Лица од 18 година, чак и са пробном дозволом, могу да упишу Ц категорију, а касније и Д, уз обавезан сертификат о професионалној компетентности - навео је Кузманов.
Када је реч о обуци за возаче Б категорије, предвиђено је седам часова теоријске и седам часова практичне обуке. Овај део програма, како каже, има за циљ да унапреди постојеће вештине возача - технике управљања већим возилима, процедуре утовара и истовара, обезбеђивање терета, као и коришћење тахографа.
- Возила ове категорије морају бити опремљена тахографом, а возачи ће имати прописано радно време, обавезне паузе и одморе - објашњава Кузманов.
Говорећи о недостатку професионалних возача, он је оценио да нове мере могу делимично да ублаже проблем, нарочито код лаких доставних возила, али да неће у потпуности решити мањак возача теретних камиона и аутобуса.
- Процене показују да између 20.000 и 25.000 српских возача тренутно ради у земљама Европске уније, док нам исти број недостаје у Србији. Кључно питање је – зашто су отишли тамо, уместо да остану овде – нагласио је Кузманов.
Систем обуке у Србији
Процес оспособљавања кандидата за возаче у Србији обухвата теоријску и практичну обуку, као и полагање возачког испита. Све делове процеса спроводе лиценцирани предавачи, инструктори и испитивачи, а лиценцирање надзире Агенција за безбедност саобраћаја.
- Лиценцирање је у потпуности уређено Законом о безбедности саобраћаја, а систем функционише од 2013. године. Да би неко стекао лиценцу за предавача или испитивача, мора да испуни законом прописане услове, прође припремну наставу и положи теоријски и практични испит – објашњава Кузманов.
Инструктори вожње, међутим, стичу звање кроз средње стручно образовање, без додатне обуке и провере, што Кузманов види као простор за унапређење.
- Инструктори су најважнија карика у систему и потребно је да се процес њиховог лиценцирања унапреди како би квалитет обуке био још бољи - закључио је он.
Извор: Србија Данас/Каматица