Бахата вожња се скупо плаћа: Они који остану без дозволе мораће да прођу кроз читав процес – од плаћања казне до НОВИХ часова и полагања, а све то додатно кошта
Тек након семинара и положеног испита, возач стиче право на повраћај возачке дозволе.
Сви возачи коме је одузета возачка дозвола, а желе поново да је добију, тачније стекну право за повраћај возачке дозволе, морају да похађају - обавезни семинар унапређења знања из области безбедности саобраћаја, како се то званично зове.
Семинар за возаче којима је одузета возачка дозвола спроводи Агенција за безбедност саобраћаја (АБС) и пријава није аутоматска након што се подмире све санкције (новчане казне и забране управљања) већ се врши самоиницијативно, онда када особа којој је одузета возачка дозвола то жели.
Трајање семинара
Тај семинар, практично поновно полагање за возачку дозволу, траје 14 радних дана, односно 40 наставних часова. Сваки дан возач похађа 3 часа у периоду од 17-20 сати. Како нам објашњавају, возач мора бити присутан на свим часовима, не постоји могућност одсуствовања. Заправо може, али! Уколико се деси да полазник не присуствује најмање и једном часу семинара, мораће поново да похађа комплетан семинар од самог почетка!
Како наводи АБС, семинар је исти за све полазнике, без обзира на који начин, због којих прекршаја, односно кривичног дела су остали без возачке дозволе, а након одслушаног семинара и положеног испита, полазник стиче право на повратак возачке дозволе.
Како изгледа испит
Агенција за безбедност саобраћаја истиче да након похађања семинара и добијања потврде о завршеном семинару, полазник стиче услов за излазак на испит.
Испит најчешће полаже последњег, то јест 14. дана семинара који је похађао, али то није и обавеза, испит се може полагати и касније.
Испит се састоји од 20 питања са четири понуђена одговора од којих је само један од понуђених одговора у потпуности тачан, док се тест се решава тако што се заокружује слово испред одговора за који кандидат сматра да је тачан, а да би положио, потребно је да тачно одговори на најмање 15 питања.
Потом, кандидат који положи испит, добија Уверење о положеном испиту, док кандидат који не положи има право на увид у тест, а на следећи испит може изаћи када протекне најмање 15 дана од претходног полагања испита.
Колико износи цена семинара
Ако полазник семинара након одслушаних часова из првог пута положи испит, укупни трошкови процеса у Агенцији за безбедност саобраћаја износе 43.000 динара:
- Пријаву за семинар унапређења знања - 25.000 динара (доставља се приликом подношења документације)
- Полагање испита знања из безбедности саобраћаја - 15.000 динара (доставља се након одслушаног семинара, односно при пријави испита)
- Издавање уверења о положеном испиту знања из безбедности саобраћаја - 3.000 динара (доставља се након одслушаног семинара, односно при пријави испита).
Када све може да се одузме дозвола
Како је за "Блиц" открила професорка Семинара унапређења знања из области безбедности саобраћаја и инструкторка вожње, Александра Конц Јаблан, према Закону о безбедности саобраћаја одузимање возачке дозволе се подразумева за следеће четири ситуације:
- Ако возач који поседује возачку дозволу има 18 или више казнених поена
- Ако возач који поседује пробну возачку дозволу стекне 9 казнених поена
- Остали случајеви подразумевају да је возач осуђен правоснажном пресудом за кривично дело против безбедности саобраћаја које за последицу има смртни исход, тешке телесне повреде, тешке повреде, односно имовинску штету", наводи Конц Јаблан за "Блиц".
У питању су:
- Уколико је возач правноснажном пресудом осуђен за кривично дело против безбедности јавног саобраћаја, које за последицу има смрт лица.
- Уколико је више од једном у року од пет година правноснажно осуђен за кривично дело против безбедности јавног саобраћаја, које за последицу има тешке телесне повреде другог лица.
- Уколико је више од једном у року од три године правноснажно осуђен за кривично дело против безбедности јавног саобраћаја, које за последицу има телесне повреде другог лица или имовинску штету.
Због чега возачи у Србији губе возачку дозволу
Александра Конц Јаблан истиче за "Блиц" да већи број возача који похађају семинар јесу они који су изгубили возачку дозволу због прекршаја и непоштовања правила, а не непознавања прописа.
- Свако од тих возача зна да се не сме прекорачити брзина, да није дозвољено возити под утицајем... Зато је семинар врло пажљиво осмишљен и стално се унапређује", додаје Конц Јаблан.
Који се то прописи најчешће не поштују
- То је неприлагођена, небезбедна брзина, губитак контроле над возилом и вожња под утицајем алкохола или психоактивних супстанци. Наравно, један фактор није узрок саобраћајне незгоде нити је један прекршај разлог да се одузме дозвола. Врло често се дешава да возачи под утицајем алкохола изгубе контролу над возилом управо зато што су под његовим утицајем. Затим, употреба мобилних телефона доводи до необраћања пажње на саобраћај што доводи до закаснеле реакције у саобраћају и што за последицу има саобраћајне незгоде", објаснила је Александра Конц Јаблан.
Како изгледа један семинар
Семинар унапређења знања из области безбедности саобраћаја се састоји од укупно 40 наставних часова, а како објашњава Конц Јаблан они су подељени у три целине:
- 15 часова је посвећено обнављању знања из области саобраћаја и безбедности саобраћаја
- 16 часова је посвећено промени начина размишљања о безбедности саобраћаја и формирању ставова који доводе до безбеднијег учешћа у саобраћају како би се пробудила свест о личној одговорности и могућим последицама непрописних и небезбедних понашања
- 9 часова полазници имају могућност да изнесу своје мишљење - у питању су дискусије и радионице
- На тим семинарима могу да приметим како се сами ставови и расположење полазника мењају од првог до последњег дана. Многи полазници семинар доживљавају као један вид казне. Међутим, пролазећи кроз овај семинар ми их мотивишемо да што више они учествују", истиче професорка.
"Казна је најмање зло"
За крај Александра Конц Јаблан поделила је важну поруку свим возачима:
- Најважнији закључак је да људи схвате да је казна најмање зло које може да се деси због непоштовања прописа. Свака казна може да се плати, да прође време забране управљања возилом, па и затворска казна прође, али много опаснија последица непоштовања прописа јесте саобраћајна незгода, повређена лица, често и са трајним последицама, погинула лица и унесрећене породице", истакла је она.
- Ви сте ми променили живот, сад другим очима гледам на ствари. Сад схватам колико је то важно не само за мене, него и за моју децу, моју породицу и за све остале. Чак се дешава да нам неки полазници кажу: "Ови семинару су одлични, требало би нешто слично организовати и за возаче који нису направили прекршај" - открива.
Шта каже статистика
Статистика коју је открила Александра Конц Јаблан каже да је просечна старост полазника Семинара за унапређење знања из области безбедности око 40 година, док је образовни профил углавном средње образовање.
Такође, дешавало се да семинар похађају и доктори наука, а када је реч о полу, чак 98 одсто полазника чине мушкарци, тако да је све два одсто жена заступљено и то углавном млађе и средњих година.