Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

БРОЈ ПОЖАРА НА АУТОМОБИЛИМА ДРАСТИЧНО РАСТЕ! Пазите на цигарете и пуњаче, а посебно на ову наизглед безазлену ствар

14.05.2022. 00:48
Gore automobili na Novom beogradu
Горе аутомобили на Новом београду / Извор: Србија Данас

Неке уређаје требало би да искључите када седнете за волан

Пожери се не дешавају само на отвореном простору и у грађевинским објектима, већ и у превозним средствима, а оно што забрињава јесте да је таква врста пожара у порасту у Србији.

ДРАМАТИЧАН ПОЖАР - У ПЛАМЕНУ ЦЕЛА КУЋА У ОКОЛИНИ НОВОГ САДА! Власник у опекотинама хитно превезен у болницу

ДРАМАТИЧАН ПОЖАР - У ПЛАМЕНУ ЦЕЛА КУЋА У ОКОЛИНИ НОВОГ САДА! Власник у опекотинама хитно превезен у болницу

ЈЕЗИВ ПОЖАР НА НОВОМ БЕОГРАДУ! Ватрогасци морали да руше ограду да дођу до пламена - велика материјална штета

ЈЕЗИВ ПОЖАР НА НОВОМ БЕОГРАДУ! Ватрогасци морали да руше ограду да дођу до пламена - велика материјална штета

УГАШЕН ПОЖАР КОД ТЕРАЗИЈСКОГ ТУНЕЛА: У колима Хитне помоћи се налази једна женска особа

УГАШЕН ПОЖАР КОД ТЕРАЗИЈСКОГ ТУНЕЛА: У колима Хитне помоћи се налази једна женска особа

Како наводи заменик начелника Управе за ватрогасно-спасилачке јединице Сектора за ванредне ситуације Влада Племић, од почетка године до сада у односу на исти период прошле 2021. године, пожари на саобраћајним средствима су порасли за десетак процената. Проблем је што законски није регулисано и да возачи аутомобила морају да имају код себе у возилу противпожарни апарат. 

Према његовм речима, најчешћи узрок пожара на аутомобилима и другим саобраћајним средствима су неисправна електроника и инсталације за довод горива.

Корак по корак до гашења

- За 5 година смо имали 8.287 пожара на саобраћајним средствима, у 2021. чак 1.760 пожара а ове, од Нове године до сада имали смо их 576. У односу на исти период прошле године имамо већ повећање за десетак одсто. Најчећи узрок је неисправна инсталација и неисправни довод горива. Пожар најешће настаје у моторном простору - каже Племић који истиче да се они не баве испитивање узрока, као и да на лице места стижу када је пожар већ у разбукталој фази.

Како не би долазило до оваквих нежељених ситуација, које нико не жели на свом љубимцу четвороточкашу, најбитнија је, каже Племић превентива, као и поступци возача како елиминисати пожар у почетном стадијуму.

Požar u tržnom centru
Пожар у тржном центру / Извор: Фото: Профимедиа/Инстаграм/мој_бео_град

Пожар можемо да приметимо. Ако ради вентилација, можемо да осетимо дим, ако не, видеће се дим из моторног дела. Прво се појави беличасти дим а он мора да се осети у кабини возача. То је први знак да возило мора да се усмери ка безбедном простору, ван коловоза и да се заустави - објашњава Племић и дели основне савете шта треба даље чинити:

- Затим, треба померити возило да не постоји опасност од налетања других возила. Сви сапутници треба да изађу из њега на страну која је безбедна, да не би изашли ка путу, па да дође до саобраћајне незгоде. Оно што је, такође, битно за возаче да знају, а већина то не зна, када путници изађу, угаси се вентилација, угаси се мотор, кључеви се извуку. Отвори се поклопац мотора, узму се ствари из возила и излази напоље. Узима се, ако имамо противпожарни апарат, затварамо сва врата на возилу и долазимо до поклопца мотора. Видимо у ком смеру дим иде, ми смо контра од његовог кретања. Пошто је поклопац мотора већ раскачен са механизма, отворимо га толико, колико можемо да усмеримо млаз апарата ка мотору. Два до три пута кратко испуцавамо млаз праха из апарата унутра, затварамо полагано мотор да смањимо доток кисеоника и сачекамо одређено време. Пожар би требало да се угаси. Ако је он у разбукталој фази, тада ћемо морати да испуцамо цео апарат. Добро би било да онај ко стане, да одмах дода други апарат, како би дошло потпуног гашења пожара на возилу - објааснио је.

После одређеног времена треба отворити поклопац мотора и проверити какво је стање, односно шта се дешава у моторном простору.

požar
пожар / Извор: Србија Данас

- Затим, поново спуштамо поклопац мотора да бисмо смањили доток кисеоника, за то време никако не отварамо врата, и пожељно је позвати ватрогасце спасиоце да изврше поново контролу, ако треба да угасе заостала жаришта која је могуће да су се увукла одређене делове заштите изолације а која је између мотора и кабине возила - објашњава Племић.

Противпожарани апарат није обавезан у путничким аутомобилима

Истиче да никако након настанка пожара не треба покушавати да ставимо акумулатор, и да мотор поново стартујемо јер може поново да се изазове пожар.

- Препоучио бих да треба бити друг на друму, и ако поседујемо апарат да се придружимо лицу које је започело гашење. Некада је један апарат мали, што зависи од тога који је - каже он.

У возилима возачи најчешће немају противпожарни апарат, што је како истиче Племић трагично. Законом возачи аутомобила нису у обавези, а он апелује да се то измени:

- Мој предлог је да свако возило има апарат за гашење пожара. То није законски регулисано, односно путнички аутомобили нису у обавези. Чак ни возачи приликом полагања возачког спита немају обуку са гашењем пожара у почетној фази противпожарним апаратом.

požar
пожар / Извор: Профимедиа

Број пожара на превозним средствима је повећан у летњем периоду.

Озбиљна је ситуација понашања возача приликом пожара у тунелу. Сведоци смо да имамо све више тунела, људи теже да то пре изађу из њих. Не знају како да се понашају у тунелу. За њих је рупа затворени простор и то им ствара фобију, а сви треба да знају шта треба да раде када се деси пожар. Њихов број је повећан у летњем пероду, поготово када наступају гужве у саобраћају, када долази до прегревања мотора - рекао је Племић.

Додаје да је већа вероватноћа да ће до пожара доћи код старијих аутомобила ако се адекватно не одржавају, али то је исто правило и за новије, добре аутомобиле.

- Имате људе који имају добре аутомобиле али их редовно не одржавају. Нови аутомобили су препуни електронике. Битна је исправност електронике и инсталације за доток горива. Оног момента када се осети гориво, или пластика, одмах треба отићи код електричара или механичара да се утврди шта узрок томе, то је већ знак да постоји потенцијална опасност - напоменуо је саговорник.

Још једну ствар каже. У аутомобилима никако не би требало остављати парфеме, упаљаче, прикључене пуњаче и УСБ уређаје, и треба избегавати пушења цигарета током вожње.

-  На високим температурама можемо имати проблем. Пуњаче и УСБ уређаје треба извучи из инсталација скроз јер и то може да буде потенцијална опасност. Не препоручује се и пушење цигарете током вожње. Током наглог кочења довољно је да испадне само део цигарете и да се седиште упали. Пожар када уђе у унутрашњост кабине треба му 3 до 5 минута да се нађе у разбукталој фази, а има јако мало времена да се реагује. Да не помињемо да као и када причамо телефоном, ако се пуши цигарета током вожње, може доћи до саобраћајне незгоде када се она гаси, тресе... - закључио је Племић.