Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Ђаци уче смајлије, док је лектире све мање

13.02.2019. 22:20
Пише:
Србија Данас/ Novosti.rs
đaci, škola
ђаци, школа / Извор: Србија Данас

Ученицима другог и шестог разреда од септембра ће бити смањен списак домаће лектире и књижевних дела за обраду у школи.

У Заводу за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ) кажу да учитељи и наставници сада имају довољно времена да са ученицима добро обраде неко књижевно дело, а не да преко њега само "претрче". За ученике шестог разреда укупан број смањен је са 41 на 31 књижевно дело.

- Програм у шестом разреду има 144 часа и морамо водити рачуна да смањимо број текстова, како би се побољшао квалитет обраде - каже заменица директора ЗУОВ Дејана Милијић Субић.

Србија ће БИТИ СПРЕМНА за евентуалне ПОПЛАВЕ: Стефановић наложио потпуну ПРИПРАВНОСТ за ВАНРЕДНУ ситуацију

Она појашњава да национални корпус књижевних дела није мењан, али да је било измена у изборном програму.

Међутим, професорка српског језика Оливера Крупеж наглашава да иако у лектири за основну школу постоји велики број наслова из националног корпуса, проблем је у томе што су исходи прешироко дефинисани чиме се оставља огроман простор да се приликом интерпретације занемари оно што је суштински важно у националном смислу.

- Нема довољно јасних препорука о томе колико је значајно да се код младих развија уважавање националних вредности и неговање српске културно-историјске баштине - каже професорка Крупеж. - У програмима је заступљен одговарајући број аутора и дела из канона српске књижевности, али присуство једног дела у лектири не значи да ће се националне вредности наћи у првом плану. Пример је песма Ђуре Јакшића "Вече" која се може сагледавати као описна и као родољубива.

Deca u školi
Деца у школи / Извор: Профимедиа

Она упозорава да недостају и текстови који би развијали саосећање, разумевање, другарство, као и љубав према Србији и завичају.

- У петом разреду родољубље се третира само кроз песму "Домовина" Душана Васиљева, којој је као алтернатива понуђена Шантићева "Моја отаџбина", док је родољубиви Змај заступљен песмом "Певам дању, певам ноћу", што је тематски неусаглашено са садржајима и узрастом - појашњава Оливера Крупеж. - У програму за шести разред од три родољубиве песме преостала је само једна. Наставници треба да бирају између песме "Грачаница" Десанке Максимовић и "Свети Сава" Војислава Илића.

Професорка Крупеж упозорава да се у програмима за основну школу знатно проширује број наслова из светске књижевности чиме се смањује заступљеност књижевности на српском језику.

- Кочићев "Јазавац пред судом" избачен је из 6. разреда, иако је тематски усклађен са Шантићевом песмом "О, класје моје", а нема га ни у оквирном плану за 7. разред. Такође, смањен је број народних бајки и дела са мотивима из породичног живота.

Криза читања

- Криза читања није везана само за обим и садржај лектире, него и за начин живота. Лектира је избачена из школских програма пре десет година, није постојала обавеза да се читају књиге код куће, само оно што је у читанци - подсећа Оливера Крупеж. - То је исправљено прошле године, када је у програм за пети разред враћена домаћа лектира. Ако сте 10 година развијали навике нечитања код ученика, проблем је сада вратити навику читања.