Истекла вам је лична карта током боравка у иностранству? Не паничите, одмах ово урадите
Уколико вам је неки од личних докумената истекао током боравка у иностранству, нема потребе за паником.
Волите да путујете туристички, стално сте у авиону или у аутобусу, или сте често у иностранству због потреба посла? То заиста јесте лепо, динамично, доприноси осећају слободе, образовању и упознавању других култура, али, да ли се, и колико често, сетите да проверите да ли су вам документи важећи пре одласка на наредно путовање?
Без пасоша свакако не можете нигде, а шта је са личном картом?
Сазнање да вам је лична карта истекла у иностранству може да изазове озбиљну панику и стрес, али и неверицу, кривицу и питање: "Како нисам проверио/ла кад ми истиче лична карта?"
Међутим, за паником нема потребе.
Прво што одмах радите ако вам се ова ситуација деси, јесте обавештавање најближе амбасаде или конзулата Републике Србије, јер су они ваша директна веза са домовином и могу да вам помогну у хитним ситуацијама.
Они у 48 сати могу да вам издају привремени документ за повратак или наставак пута.
Сада када знате да истек личне карте у иностранству није смак света, прочитајте овај чланак како бисте сазнали и како функционише комплетна процедура у овом случају.
Шта радити када истекне лична карта у иностранству?
Неколико једноставних корака довољно је да решите проблем. Потребно је само имати мало више стрпљења и испоштовати процедуру редом.
Реагујте одмах
Не дозволите да вас стрес савлада.
Удахните и прво, потражите најближу амбасаду или конзулат Србије.
На сајту Министарства је списак свих седишта, па лако можете пронаћи адресу и контакт. Обратите им се и реците да вам је лична карта истекла. Они ће пријавити случај МУП‑у и дати вам план даљих корака.
Закажите термин и сакупите документе
Амбасада обично функционише по систему термина који се заказују online. Сачекајте да вам кажу шта треба, па пронађите:
- захтев (доступан на сајту еКонзулат или на шалтеру),
- оригинал истекле личне карте или полицијски записник у случају да сте је изгубили),
- две биометријске фотографије 50×50 mm,
- евентуално извод из МКР са апостилом и преводом, ако није поднет путем МУП‑а
Поднесите захтев
На заказаном термину, лично предајете комплет документацију, копију старе личне карте са обе стране и попуњен формулар за подношење захтева за нову личну карту.
Плаћају се и следеће таксе:
- основна такса у Србији износи око 1.155 динара, а исто толико се плаћа у иностранству.
- ако је документ неважећи или изгубљен, додатна такса од 900 дин за поништавање старе карте.
Могуће је и издавање личне карте по хитном поступку. Ако имате оправдан разлог (на пример, хитан лет), амбасада у року од 48 сати може да вам изда привремени пасош или личну карту за повратак.
Преузмите нови документ
Када нова лична карта буде спремна, добићете обавештење.
Обавезно је преузмите лично. Понесите потврду о уплати таксе и стари документ. Након тога, слободни сте да наставите путовање или се вратите у Србију.
Најчешће грешке у поступку и како их избећи
Како бисте превенирали додатне проблеме, стрес и ситуацију да дуже време будете без lličnog документа, обратите пажњу да вам се не деси нешто што кочи процес издавања нове личне карте.
Одуговлачење до последњег тренутка
ко случајно приметите да се ваш документ ближи истеку, а на путу сте, не чекајте последњи дан да поднесете захтев за нови. Упустите се у процес обнављања ЛК месец дана пре њеног истека
Непотпуна документација
Без фотографија или извода из матичних књига, захтев се враћа и губи се време, које је драгоцено, нарочито ако сте у иностранству.
У неким амбасадама захтевају чак и излазни печат. Истражите пажљиво специфичне захтеве амбасаде или конзулата Србије у земљи у којој сте и осигурајте да имате код себе баш све документе.
Неплаћање такси правилно
Уплатнице без печата (онлине уплате) често не важе на дипломатским шалтерима. Рачунајте и на трошкове провизије банке, који могу износити још 30 до 50 динара.
Најбоље је платити на лицу места у банци или пошти уз оверу.
Занемаривање електронских сервиса
Портали еУправа и еКонзулат омогућавају вам правовремено заказивање, што скраћује чекање и ваше време без личне исправе.
За крај – како да останете корак испред проблема
Невоље са документима су проблеми за које никада нисте спремни. Утолико је горе ако сте далеко од куће – на пословном путовању или летовању.
вештина планирања унапред и свест о ономе што треба проверити спречава проблеме пре него што настану.
Одржавати документе важећим, обратити пажњу на датуме истека, пратити сервисне мејлове из еУправе или једноставно записати мали подсетник у телефон… Све то чини огромну разлику кад сте ван Србије.
Још важније: кад знате да можете да се ослоните на сопствено знање и разумевање процедура, осећате се сигурније. То је права вредност информација као што су ове. Не решавају само тренутни проблем, већ вас тихо постављају корак испред следећег.
То вам даје слободу да се крећете по свету куда год пожелите, без страха да ће вас истек документа затећи у најнезгоднијем тренутку.
Извор: БизИнфо