НА ЕКСКУРЗИЈУ ДЕЦУ ВОЗЕ АУТОБУСИ СТАРИ И ДО 30 ГОДИНА: "Према садашњим правилима, може да их вози и онај коме ће то бити први радни дан"
Ученици пет одељења једне ужичке основне школе прошле недеље нису отпутовали на планирану екскурзију пошто је саобраћајна полиција, у рутинској контроли, утврдила да један од возача нема потпуну документацију
Ово је, међутим, само један од примера неозбиљности организатора путовања, школа, спортских клубова, културно-уметничких друштава, а пре свега превозника. Иако је последњих година на снази знатно строжи правилник о организацији путовања, ризици и даље постоје, а највећи се тичу старости аутобуса и способности возача.

СУТРА ЈЕ ВЕЛИКА СУБОТА! Ево шта верници треба да раде да би им кренуло у животу, посебна правила важе за жене

УПОЗОРЕЊЕ ДОКТОРКЕ ГРУЈИЧИЋ! Јављају се потпуно нови туморски ентитети - ово је НЕОПХОДНО

СТРАВИЧНО НЕВРЕМЕ ПОГОДИЛО ОВАЈ ДЕО СРБИЈЕ! Улице под водом, ветар рушио стабла (ФОТО/ВИДЕО)
Правилник о начину обављања организованог превоза деце не односи се само на школарце који иду на екскурзије, већ и на превоз малолетних особа које организују разне установе за образовање и васпитање, културно-уметничка друштва и спортски клубови.
Шта пише у правилнику
Што се тиче аутобуса, правилник предвиђа да свако возило поседује важећу регистрациону налепницу и потврду о техничкој исправности не старију од 30 дана, лиценцу за превоз, ознаку за организовани превоз деце, сигурносне појасеве за сва седишта, исправан уређај за загревање, хлађење и проветравање, тапацирана седишта, прибор за чишћење, обавештења о улазу и излазу, бар један апарат за гашење пожара, опрему за пружање прве помоћи, резервни точак, сигурносни троугао и светлоодбојни прслук.
За возаче, правилник је предвидео да буде психофизички способан за управљање возилом, да има фотокопију лекарског уверења не старијег од годину дана, одговарајућу возачку дозволу од најмање три године, квалификациону картицу и уговор о раду.
Чини се да су све предвиђене мере безбедности испоштоване, али остаје питање да ли су за спровођење истих спремни сви у ланцу организације и одржавања екскурзије, од школа, преко превозника, до родитеља? За Дамира Окановића, директора Комитета за безбедност саобраћаја, нема дилеме да "ниједан родитељ није спреман да му дете страда због нечијих пропуста".
- Правилник, по мом мишљењу, даје минимум минимума који се тичу безбедности деце и да мене неко пита ту би било још услова, најпре у погледу старости возила, а потом у погледу старости и искуства возача аутобуса - каже Окановић.
Како додаје, "апсолутно нема компромиса по питању да ли је аутобус технички исправан и да ли је његов возач здрав, одморан и трезан".
- Проблеми, међутим, почињу онда када организатор путовања жели да оствари недозвољену финансијску корист на тај начин што ангажују такозване превознике "са њиве". Ми тако кажемо за аутобусе који су годинама паркирани на некој ледини, стари су 20-30 година, увезени из иностранства за релативно мале паре и власници их с времена на време покрену да возе школске и екскурзије пензионера, спортска друштва или КУД-ове. Реч је о релативно јефтиним превозницима које организатори путовања ангажују уместо неке озбиљне компаније, плате их јефтиније, а разлику узму и тако зараде – упозорава Окановић.
Дефицит возача аутобуса
Директор Комитета за безбедност саобраћаја указује и на озбиљан проблем дефицита квалификованих возача аутобуса, изражавајући бојазан да ће се он повећавати.
- Просто, тако нам је тржиште, али то треба да буде озбиљно упозорење организаторима екскурзија. Јер по садашњим правилима, децу може да вози и онај коме ће први радни дан на послу бити екскурзија. С друге стране, за волан можете да ставите и човека од 80 година јер ако је прошао лекарски преглед, он је пред законом способан да вози - објашњава наш саговорник.
Окановић истиче и проблем шта се у тендеру од потенцијалног превозника тражи, а шта школа, као наручилац, добије на дан када ђаци треба да крену на пут.
- Организатор, наиме, у јавној набавци напише да тражи аутобусе старе одређени број година, превозник који се јави поднесе доказ да има аутобусе који испуњавају тај услов, а онда на дан ексурзије на заказаном месту се појаве аутобуси који немају везе са тим и ако неко нешто пита добије одговоре "десио се проблем, задржани су на граници" или слична прича - каже Окановић.
Ранијих година бележили смо велики број случајева отказивања одласка на екскурзије, нарочито у београдским школама. Превозници, због којих су отказани излети, правдали су се папирологијом, односно да квалификационе картице нису возачима издате на време. С друге стране, саобраћајци су пронашли озбиљне пропусте на њиховим возилима - од тога да на неким аутобусима нису радиле кочнице, до тога да у некима није било сигурносних појасева.
- На контролним техничким прегледима утврђено је да један број аутобуса није имао исправне кочнице, због чега су предузете мере прекршајне одговорности и против возача и против превозника - рекли су ранијих година из МУП-а Србије.
Прво алко-тест, па на пут
Уочи нове сезоне путовања, МУП Србије подсећа да је правилником о начину обављања организованог превоза деце предвиђено да организатор превоза најкасније два дана пред пут мора да обавести полицију о превознику, месту и времену поласка, броју аутобуса, те броју пријављене деце. Пре поласка, како се наводи, возачу ће бити урађен алко-тест, а полицајци ће преконтролисати возило, па уколико се догоди да неки од услова није испуњен, превоз деце неће почети до отклањања свих неправилности.
Услови за аутобус
потврда о техничкој исправности возила не старија од 30 дана
лиценца за превоз
сигурносни појасеви за сва седишта
исправан клима-уређај за загревање и хлађење
тапацирана седишта
бар један апарат за гашење пожара
опрема за пружање прве помоћи
Услови за возача
психофизички способан за управљање возилом
фотокопија лекарског уверења не старијег од годину дана
возачка дозвола од најмање три године
квалификациона картица и уговор о раду