Нов начин отварања боловања званично стигао у Србију: Све се решава у пар кликова - детаљно објашњење
Од марта 2025. године у Србији се уводи електронски систем за отварање боловања, познат као е-боловање.
Ова промена има за циљ дигитализацију и поједностављење административних процедура, чиме се укида потреба за папирним дознакама. Лекари ће унети податке у систем, а послодавци ће их аутоматски примати, без потребе да запослени достављају документацију у физичком облику.
У наставку су детаљно објашњени начин функционисања система, предности и могући изазови.
Како функционише нови систем е-боловања?
Систем е-боловања омогућава лекарима да електронски евидентирају привремену спреченост за рад и обавештавају послодавца путем централне базе података.
Процес се одвија на следећи начин:
Када лекар процени да је пацијент привремено неспособан за рад, уноси податке у систем. Информација се одмах прослеђује послодавцу и Републичком фонду за здравствено осигурање (РФЗО).
Лекар одређује трајање боловања и може заказати контролне прегледе, који се такође евидентирају дигитално.
Када се пацијент опорави, лекар електронски затвара боловање, а послодавац аутоматски прима обавештење о завршетку боловања.
Сви подаци су заштићени и доступни само надлежним институцијама, док послодавци добијају искључиво информације о трајању боловања, без увида у медицинску документацију.
Предности е-боловања која ће убрзати процес
1. Смањење административних процедура
Претходни систем захтевао је физичко достављање боловања послодавцима и осигуравајућим институцијама. Дигитализација смањује потребу за папирологијом и убрзава цео процес.
2. Бржа обрада података
Пошто се подаци уносе у централни систем у реалном времену, послодавци одмах добијају информације, што смањује ризик од кашњења у исплатама зарада и накнада.
3. Мање оптерећење за пацијенте
Запослени више неће морати да одлазе у здравствене установе како би преузели дознаке и достављали их послодавцима.
Цео процес се обавља аутоматски, омогућавајући пацијентима да се фокусирају на опоравак.
4. Већа транспарентност и контрола
РФЗО ће имати бољи увид у боловања запослених, чиме се смањују могућности за злоупотребу боловања.
Електронски систем омогућава прецизније праћење издатих боловања и њиховог трајања.
Могући изазови у примени овог система
1. Технички проблеми
Увођење новог система захтева адекватну ИТ инфраструктуру и обученост здравствених радника.
Уколико систем буде имао техничке потешкоће, може доћи до кашњења у обради боловања.
2. Заштита података
Иако је предвиђено да послодавци немају увид у медицинске дијагнозе запослених, дигитализација података захтева високе стандарде заштите личних информација.
3. Прилагођавање здравствених установа
Сви лекари и здравствене установе морају прећи на нови систем, што може изазвати почетне проблеме у раду.
Неопходна је обука медицинског особља како би се спречиле грешке у уносу и обради података.
Спремни за новине?
Електронско боловање представља важан корак ка дигитализацији здравственог система у Србији.
Нови систем доноси значајне предности, укључујући бржу администрацију, смањење папирологије и олакшавање поступка за запослене.
Ипак, његова ефикасна примена зависи од техничке инфраструктуре, едукације здравствених радника и заштите приватних података запослених.
С обзиром на то да је циљ реформе поједностављење процедура и ефикаснија обрада боловања, неопходно је пратити имплементацију система и отклањати евентуалне проблеме који се могу појавити у првим месецима примене.
Извор: БизИнфо