Новитети на граници: Срби ће ускоро моћи у ову европску земљу без икаквог чекања на прелазима
Возачи из Србије и из суседних земаља пролазиће кроз наплатне рампе без чекања - била је вест којом су Путеви Србије 2023. отворили ново поглавље у међусобној, регионалној саобраћајној сарадњи.
Развијена је веб-платформа за јединствену електронску наплату путарине, а ТАГ уређај је најпре заживео на путевима кроз Србију и Северну Македонију. Чекало се на Црну Гору, све до 6. јуна прошле године, док се договор са Хрватском упорно пролонгирао због техничких проблема. Ипак, тим изазовима је сада дошао крај, пише Блумберг Адриа.
– Хрватска је од почетка заинтересована за сарадњу, међутим, рокови су одлагани јер је један од управљача путевима – ХАЦ (Хрватске Аутоцесте доо) – мењао комплетно наплатни систем. Током априла се очекује почетак увођења хрватских ТАГ-ова у наш систем, после чега врло брзо очекујемо интеграцију у пуном капацитету, према последњим информацијама колега из Хрватске – речено је у Путевима Србије.
На питање због чега се толико каснило с увођењем овог уређаја за Хрватску, из Путева Србије кажу да увођење српских ТАГ-ова у наплатне системе других држава, па и Хрватске, подразумева одређени развој система с друге стране, док је систем у Србији, кажу, потпуно спреман.
– Сама припрема за интеграцију страних ТАГ-ова траје неколико недеља. Из тог разлога често имамо ситуацију да се прво активирају страни ТАГ-ови у нашој земљи, а затим и обрнуто – наводе из Путева.
То је посебно важна информација возачима и туристима из Србије који летују у комшилуку. У сусрет годишњим одморима, по свему судећи, можемо се надати да ће систем „Toll4All“ увелико заживети и на хрватским путевима.
Према подацима које је у више наврата у медијима износио Александар Сеничић, директор ЈУТА, у Хрватску 90% туриста из Србије одлази индивидуално. Осим тога, Црна Гора је, после Грчке, омиљена летња дестинација грађана Србије, где се, такође, махом одлази у сопственом аранжману.
Из Путева Србије кажу да се овај вид наплате засад показао веома успешним, те да је корисничко искуство позитивно.
– О томе најбоље говори велики број корисника који је повезао своје картице за проласке кроз Северну Македонију и Црну Гору – указују.
Српски ТАГ је активан у Северној Македонији од 25. јуна 2023. године, а тренутно у бази има 71.796 корисника који су повезали своје картице за ту земљу. Укупан промет који су остварили српски ТАГ-ови у Северној Македонији износи 66.765.010 МКД (око милион евра). ТАГ уређаји из Северне Македоније су у Србији активни од 29. јуна исте године, и на платформи „Toll4All“ тренутно их има 3.124. До 8. априла текуће године направљен је укупан приход од 88,3 милиона динара (око 754.120 ЕУР).
У Црној Гори, српски ТАГ је активан од 6. јуна прошле године, а у бази тренутно има 32.823 корисника који су повезали своје картице за ову земљу. Укупан промет који су остварили српски ТАГ-ови у Црној Гори износи 138.997 евра. ТАГ уређаји из Црне Горе су у Србији активни од 18. априла 2024, на платформи „Toll4All“ тренутно их је 1.690, и до 8. априла ове године направили су укупан приход од 7,8 милиона динара (око 67.136 евра).
Укупно остварен приход од наплате путарине у 2024. години износио је 50,8 милијарди динара, док је удео прихода од електронске наплате путарине износио 30, 5 милијарди динара, односно 60,16%.
Како кажу из Путева Србије, сарадња са грчким министарством – надлежним за послове саобраћаја – почела је прошле године.
– Будући да у Грчкој послује неколико управљача ауто-путевима, потребно је да се они усагласе међусобно, али и са надлежним министарством. Одржано је неколико састанака на иницијативу српске стране и у овом тренутку чекамо повратну информацију од грчке стране, у вези с тим колико времена им је потребно да изврше неопходне измене у систему, у складу са техничким захтевима самог пројекта – кажу у Путевима.
Као што знамо, Грчка је годинама омиљена летња дестинација за многе грађане Србије. Иако је лане поскупела за чак 26%, интересовање не јењава. Туристичке агенције увелико оглашавају атрактивне понуде широм ове медитеранске земље, а много је оних који на море одлазе управо сопственим превозом.
– Очекујемо да се интеграцијом два наплатна система олакша проток људи и робе и да овај вид сарадње допринесе развоју туризма, али и економије – речено је из Путева Србије.
Када је реч о сарадњи са БиХ, досад су потписани меморандуми о пословној сарадњи са Аутопутеви РС доо и Аутоцесте ФБИХ доо, којима се, између осталог, дефинише и сарадња по питању интеграције наплатних система.
– ТАГ-ови из Републике Српске су у фази тестирања за коришћење у Србији и овај део ће бити завршен током априла. Према информацијама колега из РС, део развоја који ће омогућити функционисање наших ТАГ-ова у РС очекује се кроз неколико месеци. Представници Аутоцесте ФБиХ су нас обавестили да у овом тренутку одустају од интеграције наплатних система – додаје се.
Извор: БизПортал