"Тако је свима, и нама и њима" Колапс на граници: Нови ЕЕС систем оборио све - колоне километарске, путници заробљени сатима
Задржавања на границама се тренутно продужавају због прилагођавања новом систему.
Систем ЕЕС предвиђа аутоматску регистрацију држављана земаља изван Европске уније сваки пут приликом преласка спољне шенгенске границе, а дугорочни циљ је поступно смањење времена чекања у редовима за контролу пасоша, као и поједностављење и аутоматизација граничних процедура.
Примена ЕЕС се подразумева за држављане земаља изван ЕУ који у земље Уније путују на боравак до 90 дана унутар раздобља од 180 дана, а односи се и на путнике којима је потребна виза и ако су ослобођени обавезе да поседују визу чланице ЕУ у коју улазе.
У посебном случајевима бележи се и ово
При првом уласку у земљу која примењује овај систем путници се региструју, то јест прави се ЕЕС досије, а гранична контрола тада обухвата узимање отисака четири прста, фотографију лица и унос личних и путних података у електронски систем.
Региструје се име, датум рођења, држављанство, пол, путна исправа, фотографију лица и отисци прста, а уједно евидентира датум и место уласка у европску земљу која примењује ЕЕС систем и излазак из те земље. У посебним случајевима бележи се и одбијање уласка.
У почетној фази, систем је активиран на појединим граничним прелазима и са ограниченим радним временом, али ће се постепено проширивати до пуне оперативности.
Досадашња искуства возача аутобуса јако лоша
- Досадашња искуства су јако лоша уколико се догоди да уђемо у тај дневни период од два пробна сата примене новог система. Последњи пут смо са 34 путника стајали око два сата и 40 минута - каже за ФоНет возач "Ласте" на редовној линији Београд-Ријека-Умаг-Пореч Зоран Мијушковић.
Он се прибојава да ће, "ако се овако настави, бити великих проблема на граници" док систем не профункционише у потпуности.
- Путници реагују како морају, прилагођавају се, ћуте, путују, немају избора. Тако је свима, и нама и њима - каже Мијушковић, наводећи да су се, пре примене ЕЕС, аутобуси задржавали 15-20 минута, а сад се дешава да се "заглаве" и по два сата, зависно од боја путника у аутобусу.
Примена новог система ће, тврди он, изнудити и померање реда вожње.
- Полиција и царина ради свој посао, прилагођавамо се и ми и они. То ће временом да се усклади, али засад је тако. Видећемо - каже возач "Ласте".
Примена ЕЕС система ће сигурно утицати на ред вожње
Снежана Радовановић, власница "БС Турса, каже да ће примена ЕЕС система "сигурно утицати на ред вожње".
- Ако за сваког путника треба пет до седам минута, као што су рекли, то ће знатно успорити прелазак границе и ред вожње у наставку путовања - рекла је ФоНету Снежана Радовановић.
Она се прибојава да ће "то свакако бити проблем ако редовне линије не добију приоритет" при преласку границе.
Примена ЕЕС система за сада важи према Хрватској на прелазу Батровци – Бајаково и на Аеродрому Загреб, у Бугарској на прелазу Градина – Калотина, у Румунији на прелазу Калуђерово – Најдаш, док ће се у Мађарској систем уводити фазно од 28. октобра до 11. новембра 2025. на прелазима Томпа, Хоргош, Бачки Виногради, Бачалмаш, Бачки Брег, Рабе-Кибекхаза и другим.
У раздобљу од 12. октобра 2025. до 10. априла 2026. године пасоши ће се и даље печатирати свим путницима, без обзира на то да ли им је формиран ЕЕС досије.
ЕЕС систем званично ступио на снагу
Подсетимо, Entry/Exit System (ЕЕС) ступио је на снагу званично 12. октобра, у 14 часова и то прво на граничном прелазу "Бајаково".
Сама процедура, кад систем ради како треба, траје мање од минута. Варира и до 4-5 минута уколико постоје одређене сметње.
Извор: Србија Данас/ФоНет