НЕ ДАЈТЕ ДА ВАС НАСАМАРЕ: Уколико вам трговац тражи ЈМБГ у овим случајевима НЕ МОРАТЕ да га дајете!
Јединствен матични број свакако морамо да дамо полицији или тужилаштву али када су трговине у питању?
Јединствен матични број свакако морамо да дамо полицији или тужилаштву али када су трговине у питању не за сваку ситницу.
Током куповине, добијања картице за попусте у трговинама или зарад других куповних повољности трговци траже наше личне податке.
Питање је да ли би требало за сваку ситницу да нам траже јединствени матични број. Право потрошача је да, уколико не жели једноставно одбије давање личних података или да од трговца тражи јасно објашњење због чега је такав податак у одређеним ситуацијама неопходан.
Јединствен матични број свакако морамо да дамо полицији или тужилаштву али када су трговине у питању не за сваку ситницу. Потрошачи би требало да знају да је матични број потребан током рекламације робе, тачније када трговац мора да направи попис због поврата новца.
- Постоји дакле један посебан пропис који се тиче финансија, где је на том прописаном обрасцу предвиђено да се наведе јмбг потрошача. То је због одређених злоупотреба које сам трговац може да направи правдајући новац фиктивним лицима а да се заправо не види траг новца, чиме се наравно штети буџет И ствара се друга врста пробелма - каже Зоран Николић из Организације потрошача Крагујевац.
С друге стране, за поврат производа скупљег од пет стотина динара трговац тражи матични број за налог за исправку, али ни у том случају купац није у обавези да га да.
- Код НИ обрасца, уколико немамо изјаву од купца тј. немамо матични број прати изјава да га немамо и да купац није желео да остави своје податке. Није у обавези то да уради - навела је Марија Маринковић, шеф продаје једне трговине.
Иако сада трговци не инсистирају као раније на узимању матичног броја, појединима се догодило да су за рекламацију морали да потраже помоћ.
Запослени у трговинама имају обичај да због одређених база, програма поверења, бонуса током куповине, траже потрошачу матични број. У тим ситуацијама потрошач безрезервно пристаје на услове не знајући да то не мора да чини. Одлука је на нама, кажу из крагујевачке оргнизације потрошача, где су напоменули да увек можемо да питамо на основу којег прописа од нас траже личне податке.