ВЕЛИКИ ПОДУХВАТ У КРАГУЈЕВЦУ: Живорад са синовима прави ПРВИ српски ХЕЛИКОПТЕР!
Живорад са синовима Иваном и Милошем прави први српски хеликоптер
Што око види, рука направи! Ова народна најбоље иде уз Живорада Радовановића (64), машинбравара из Крагујевца који је са својим синовима Иваном (41) и Милошем (27) решио да направи ни мање ни више него први српски хеликоптер!
Једноседни експериментални хеликоптер ће бити технички много унапређенији у односу на све постојеће летелице, а кад буде завршен, за две године, његов мотор стајаће вертуикално, уз низ модификација. Сама та чињеница значајан је искорак у досадашњим достигнућима из ове области у свету.
Прочитајте и:
Специјалан материјал
- Материјале за овај период експерименталног истраживања набављамо из Немачке, Америке... Биже то потпуно нов производ, осмишљен и створен у Србији - каже Живорад.
Он потиче из златне генерације мајстора овдашње војне фабрике осамдесетих година. Самоуки истраживач аеродинамике, хидраулике и динамике већ је 1987. године освануо на свим насловним странама наше штампе. Направио је тада успешан хеликоптер.
- Љубав према летелицама јавила ми се кад сам служио у 63. падобранској бригади, па сам убрзо направио жирокоптер. Тада је био без кабине и успешно је летео, а по оценама стручњака, знатно су унапређене техничке карактеристике - прича мајстор Живорад.
Да држава помогне
Помаже му и Драгослав Стојановић, колега из војне фабрике, који је својевремено учествовао у изради оног чувеног "Заставиног" карабина који је Едуард Кетнер у свом каталогу ставио одмах иза чешке "збројевке", прогласивши га најпоузданијим на свету. А у посао је увео и синове.
- Кад смо осмишљавали како ће изгледати, имали смо доста примера, али смо успели да многе ствари модификујемо. Кад буде завршен, биже то потпуно нови хеликоптер - прича Милош Радановић, оператер машинске обраде, који оцу помаже, ево већ четири године, у реализацији пројекта.
Мајстор Живорад је доказ да у Србији има веома способних људи. Само кад би држава препознала њихов потенцијал и домете, некако би све било лакше.