Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ВОЗАЧИ, СТИЖУ ДВЕ ВЕЛИКЕ ПРОМЕНЕ! На хиљаде возила моћи ће коначно да се региструје од суботе, али...

29.01.2021. 20:46
Пише:
Србија Данас/Блиц
Tehnički pregled
Технички преглед / Извор: Профимедиа

Нова правила.

Након више од годину дана коначно ће моћи да се региструју хиљаде возила на којима не може да се прочита број мотора или број шасије, јер 30. јануара ступају на снагу Измене и допуне Правилника о утискивању идентификационих ознака на основу којих ће поново бити дозвољено да се утисне број мотора или број шасије на возилу. С друге стране, више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед и региструје се када 5. јула следеће године престане толеранција на непрописну количину издувних гасова.

Докторка упозорава: Узимате ВИТАМИН Д? Пазите се, превелика количина може довести до ОЗБИЉНИХ ПРОБЛЕМА!

Докторка упозорава: Узимате ВИТАМИН Д? Пазите се, превелика количина може довести до ОЗБИЉНИХ ПРОБЛЕМА!

ДЕСИЛО СЕ ОНО ОД ЧЕГА СМО СТРЕПЕЛИ! Српски доктор открио: "Породице нам се враћају ЗАРАЖЕНЕ"

ДЕСИЛО СЕ ОНО ОД ЧЕГА СМО СТРЕПЕЛИ! Српски доктор открио: "Породице нам се враћају ЗАРАЖЕНЕ"

ДР СТОКИЋ ОТКРИЛА ШТА НЕ ТРЕБА ДА РАДИТЕ НАКОН ВАКЦИНАЦИЈЕ: Важно за све који имају ове СИМПТОМЕ

ДР СТОКИЋ ОТКРИЛА ШТА НЕ ТРЕБА ДА РАДИТЕ НАКОН ВАКЦИНАЦИЈЕ: Важно за све који имају ове СИМПТОМЕ

Дакле, 2021. година могла би да реши један проблем, али и да донесе другу невољу за знатно већи број власника возила. Да кренемо, најпре, од лепше вести.

Нечитљив број шасије коначно више није нерешив проблем

Од почетка прошле године, тачније 18. јануара власници возила који су имали нечитљив број мотора или шасије нису нигде могли да исправе ту фалинку јер ниједан технички преглед није од тог датума радио утискивање идентификационих ознака.

Зашто? Зато што су им тада истекла стара овлашћења за утискивање идентификационих ознака, а због нелогичности у правилнику МУП-а нису могли да обнове та овлашћења.

О ћему се, заправо, ради? МУП је у јулу 2019. године донео Правилник о утискивању идентификационих ознака према коме је било прописано да број шасије мора да буде утиснут на минималној дубини од једног милиметра.

auto-industrija
ауто-индустрија / Извор: Профимедиа/илустрација

Међутим, лим код многих возила је сувише танак да би се испоштовао тај пропис. Зато су технички прегледи престали са утискивањем идентификационе ознаке чим им је истекло старо овлашћење за тај посао.

Због тога су се плацеви половних возила напунили аутомобилима са нечитиљивим број мотора или шасије. Да ствар буде гора, већина тих возила су технички исправна, а практично су била годину дана неупотребљива због нелогичности у прописима.

Коначно, МУП је исправио ту мањкавост па ће од суботе, 30. јануара када ступају на снагу Измене и допуне Правилника о утискивању идентификационих ознака, коначно бити могуће укуцавање броја мотора или шасије на возилима.

Више од 100.000 возила неће проћи технички преглед након 5. јула?

С друге стране, датум који би могао да донесе револуцију у процес регистрације возила у Србије је 5. јул.

Наиме, 5. јула 2018. године ступио је на снагу нови пооштрени Правилник о техничком прегледу возила ступио је на снагу пре две године с тим што је тада дата могућност и линијама техничког прегледа и власницима возила да се у наредне три године прилагоде једној од најстрожијих мера - контроли емисије издувних гасова.

Последња истраживања показују да више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед јер емитују непрописну количину издувних гасова.

Председник Асоцијације техничких прегледа Владимир Маринковић сматра да ће највећи проблем имати власници увезених возила.

- Многа од тих возила немају катализатор. С друге стране, старија возила мораће да испуне правила о емисији издувних гасова када су та возила била нова. Примера ради, то значи да “југо” мора имати емисију до 3,5 угљен-моноксида (ЦО). А када би “југо” имао емисију гасова 4,5 ЦО не би више могао да се вози - објашњава Маринковић.

Посебан проблем ДПФ филтери

Поред катализатора, посебан проблем код дизела су ДПФ или филтери партикуларних честица који такође служе за пречишћавање издувних гасова. Међутим, многи власници због високих цена замене скидају ДПФ, а није неуобичајено да аутомобили из увоза стигну без њега. Разлог није само квар, већ и то што га појединци скидају да би зарадили продајући керамику и вредне метале из њега.

Ипак, Маринковић сматра да власници дизелаша због тога неће имати великих препрека на техничком.

- Ти ДПФ филтери се ионако тестирају у мирној фази или моду, па готово свако тестирање издувних гасова показује нулу. Проблем представља и чињеница да је тек 250 од укупно 1.150 линија техничких прегледа прешло на рад по новом правилнику. Тако да ретко која линија техничког прегледа може да упозори власнике аутомобиле на евентуални проблем са издувним гасовима - објашњава Маринковић.

Још један проблем

Како каже, и одређен број линија техничких прегледа престаће са радом до 5. јула.

- Многим линијама техничког прегледа није проблем набавка нове опреме колико димензије техничког прегледа. Просторно не могу да задовоље све критеријуме и зато ће се угасити. Зато је реално да од 500 до 700 линија техничког прегледа настави да ради и по новом правилнику. Иначе, власници линија техничких прегледа да имају рок до 5. јула да поднесу пријаву за рад по новом правилу - наглашава Маринковић.

Нови председник Српске асоцијације увозника возила и делова Милан Белин није изненађен великим бројем возила који непрописно загађују ваздух у Србији.

- Мени је то јасно ако се има у виду да је у првих шест месеци 2021. године регистровано 70.461 возило, од којих су чак 31.483 аутомобила старија од 14 година, а 22.344 возила имају између 10 и 13 година. То значи да скоро половина регистрованих аутомобила немају ни употребну ни комерцијалну вредност. Зато је велико питање да ли та возила имају исправан катализатор и како ће га власници заменити. Поготово ако се има у виду да катализатор кошта готово као њихов аутомобил од 1.500 до 2.000 евра - истиче за “Блиц” Белин и додаје да када се уброје и увезена возила тај број старијих аутомобила још већи.

МУП: Имали смо разумевања за власнике возила

У саобраћајној полицији не размишљају о променама у правилнику о техничком прегледу возила према којем од 5. јула возила не могу бити регистрована уколико емитују непрописну количину издувних гасова.

Како су рекли, пре доношења правилника имали су разумењавања за власнике возила.

- Многа возила у Србији имају проблема са издувним гасовима. Сва та возила, а има их више од 100.000, не могу за месец, два или шест да се поправе чак и да власници хоће. Зато смо одлучили да за неисправност издувних гасова и недостатак катализатора дамо толеранцију од три године. С тим што је технички преглед обавезан да каже власнику возила колика им је вредност издувних гасова и шта им све на возилима недостаје - истакли су у МУП-у пре две и по године када су донели правилник.

"Било би добро да се продужи рок до 2022."

Многи власници линија техничких прегледа у Србији надају се да ће због пандемије и економске кризе добити продужени рок да се прилагоде новом правилнику рада.

- Засад нема најава, али било би добро када би се тај рок продужио до почетка 2022. Јер, прођле године економија није нормално функционисала. Али мислим да би свако дуже одлагање било контрапродуктивно јер ако желимо да уђемо у Европску унију до 2026, нас очекује још једна промена правилника о техничком прегледу - наглашава Владимир Маринковић, председник Асоцијације техничких прегледа.