Заводе их укусима и бојама: СЗО има озбиљно упозорење за родитеље, тиче се и Србије
Алармантни подаци из Европе.
Светски дан без дувана обележава се 31. маја, а овогодишња кампања носи снажну поруку: разоткрити како дуванска и никотинска индустрија циљано заводи младе кроз дизајн, укусе и маркетинг.
Статистике из 2022. године указују на забрињавајући пораст употребе е-цигарета код адолесцената, док заштита младих остаје недовољна у већини европских земаља, наводи се на сајту Градског завода за Јавно здравље Београд.
Млади под ударом агресивног маркетинга
Овогодишња тема кампање Светске здравствене организације (СЗО) поводом 31. маја гласи: "Разоткривање привлачности: откривање тактика индустрије дуванских и никотинских производа". Циљ је да се скрене пажња на то како индустрија обликује производе и промоције да би привукла децу и тинејџере – нове генерације корисника.
Алармантни подаци из Европе
Према подацима СЗО из 2022. године, само четири земље у Европском региону потпуно забрањују укусе у е-цигаретама, док је у већини регулација делимична или непостојећа. Када је реч о забрани рекламирања, само 11 земаља има потпуну забрану промоције е-цигарета, док их шест уопште не регулише ову област.
Е-цигарете популарније од дувана међу младима
Процене показују да чак 12,5% адолесцената користи електронске цигарете – шест пута више него одрасли. У појединим земљама, међу школском децом, употреба е-цигарета и никотинских кесица је 2-3 пута чешћа од класичног пушења, што јасно указује на нову зависност у настајању.
Тактике заводљиве индустрије
Никотински производи осмишљени су тако да буду визуелно привлачни и слични слаткишима, са укусима који подсећају на воће или десерте. Користе се адитиви који ублажавају оштрину никотина, а производи се промовишу путем друштвених мрежа, инфлуенсера и садржаја који привлаче најмлађе.
Заједничким снагама ка здравијој будућности
СЗО позива државе да уведу строже мере – забране укуса и адитива, потпуно укидање рекламирања, као и ограничења дизајна и паковања. Осим политичке воље, потребна је и едукација родитеља, наставника и младих, како би препознали опасности и доносили информисане одлуке.