Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ХРВАТСКИ "РАФАЛИ" ПРОТИВ СРПСКИХ "МИГОВА-29" Добили смо бољу технику од комшија, Вучић неће дозволити понављање историјских епизода (ВИДЕО)

06.03.2022. 11:46
Пише:
Србија Данас
MiG-29, Rafal
МиГ-29, Рафал / Извор: Фото: SrbijaDanas/YouTube/Printscreen/Army Boss/Shutterstock

Рафал можда јесте технички софистициранији и бољи, али ево зашто су Хрвати ипак упали у замку куповином ових авиона

Председник Србије је у неколико наврата поновио у каквом су се стању наша војска, а посебно снаге Ратног ваздухопловства налазиле до 2012. године. Ситуација је била застрашујућа, готово ништа није улагано како би се наше Оружане снаге подигле са дна, авијација посебно. Тек од тада креће поновно улагање у српску наменску индустрију и Војску Србије.

СИГУРНА ЗАШТИТА ТОКОМ НАПАДА ИЗ ВАЗДУХА: Моћни ПВО систем у рукама Војске Србије (ВИДЕО)

СИГУРНА ЗАШТИТА ТОКОМ НАПАДА ИЗ ВАЗДУХА: Моћни ПВО систем у рукама Војске Србије (ВИДЕО)

РУСИЈА РАДИ НА ВЕЛИКОМ ВОЈНОМ ЕКСПЕРИМЕНТУ: Шта је то егзоскелет? Као у филмовима научне фантастике (ВИДЕО)

РУСИЈА РАДИ НА ВЕЛИКОМ ВОЈНОМ ЕКСПЕРИМЕНТУ: Шта је то егзоскелет? Као у филмовима научне фантастике (ВИДЕО)

ВОЈНИ АВИОН ЛАСТА 95 ДОБИЈА СИСТЕМЕ ЗА УПОТРЕБУ НАОРУЖАЊА: Погледајте шта Војска Србије планира (ВИДЕО)

ВОЈНИ АВИОН ЛАСТА 95 ДОБИЈА СИСТЕМЕ ЗА УПОТРЕБУ НАОРУЖАЊА: Погледајте шта Војска Србије планира (ВИДЕО)

Када сам постао министар одбране, ми нисмо имали ниједну "двадесет деветку". Имали смо 1 1 "двадесет јединицу", и две ван ресурса "двадесет деветке" - рекао је својевремено Вучић у једном интревјуу.

Србија је већ 2017. године добила прву донацију од Руске Федерације у виду шест ловаца МиГ-29, а потом је уследило то исто и са Белорусијом 2021. године. Белорусија је Србији 2021. године послала четири ловца МиГ-29 и на тај начин је ескадрила Ратног ваздухопловства Војске Србије комплетирана са 14 ловачких авиона, од којих су три двоседа и 11 једноседа.

Rafal
Рафал / Извор: Фото: YouTube/Printscreen/Army Boss/Shutterstock

Све ово је део плодоносног и пријатељског договора двојице лидера, председника Србије Александра Вучића и председника Белорусије Александра Лукашенка.

 - Данас су стигла два нова "МиГ-29", а ускоро стиже још два и још много тога. То је све важно да бисмо били сигурни, да заштитимо наше грађане и да превентивно делујемо да сви схвате да није могућа агресија на Србију - изјавио је 17. априла прошле године Вучић и појаснио да је Војска Србије сада 20 пута снажнија него што је била 1999. године, током НАТО агресије.

Поводом набавке "Рафала" од стране Хрватске, Вучић је рекао да Србија наставља да јача своје снаге како нас сутра нико не би понижавао као деведесетих и првих десет година двехиљадитих.

MiG-29
МиГ-29 / Извор: СД/илустрација

- А ови који мисле да су најјачи, они не знају да нешто ускоро стиже у Србију, а много пре ће стићи него то што су они купили - рекао је он. Вучић је додао да Србија неће дозволити нове погроме. 

Подсетимо, Хрватска је потписала споразум о набавци 12 половних авиона Dessault Рафал Ф3Р најновије генерације. Ови француски авиони су у просеку стари око десетак година. Намера Хрватсе била је да их користи у наредних 30 година. Загреб је од Француза поручио два двоседа и десет једноседа, а њихова намена је да служе за обуку пилота.

Модели предвиђени за Хрватску добили би старије радаре ПЕСА уместо радара АЕСА које користе авиони француског Ратног ваздухопловства. Да су радари АЕСА далеко бољи, указује податак да могу пратити истовремено чак 40 циљева и гађати осам, док њихов домет износи 140 километара.

То је Хрватима ускраћено, иако се "бусају" како имају надмоћне "Рафале" у односу на "србијанске" Мигове-29. Српски Мигови-29 имају домет од 120 километара и истовремено прате 10 циљева док нападају два.

Одраз наших модернизованих "мигова" обухвата пет квадратних километара, док код хрватских Рафала износи свега два квадратна километра и то захваљујући новим материјалима. И Миг-29 и Рафал користе телевизијске ракете класе "ваздух-земља", што значи да се слика са камера преноси на вишенаменски дисплеј у кокпиту авиона.

Српски Мигови-29 имају ОЕПС-29 са инфрацрвеним даљиномером и ласерским обележивачем као и ИЦ нишаном на кациги домета од 30 километара, док Рафал поседује ФСО (Фронт Сецтор Оптроницс) који има обележивач, ласерски даљиномер и ТВ сензор у себи. Обележивач открива циљеве на даљинама од 100 километара и то без паљења радара.

Када је реч о системима противмера, српски Мигови-29 су добили нове системе, познатије као Л-150-29 "Пастељ" који су уствари најновија верзија сигнализатора радарског озрачења који користи противрадарске ракете Х-31П домета 110 километара, које је Србија највероватније купила, док ће хрватски Рафали поседовати систем "Спектра", који има систем радарског и ласерског озрачења, као и систем за избацивање мамаца, систем за упозорења о надолазећим ракетама.

Рафал поседује тзв. "линк 16" који служи за пренос података на исте или сличне авионе током летења и у томе је можда његова предност у односу на "мигове" код којих навођење углавном иде са земље. Рафал самим тим може истовремено да прима и шаље податке о различитим циљевима на мору, копну или у ваздуху, што му даје значајну предност током борбених дејстава.

Рафали у ситуацијама блиске борбе користе ракете типа МИЦА ИР домета 60 километара које коштају 1.900.000 долара, док мигови у условима блиске борбе користе Р-73 домета 30 километара која кошта око 720.000 долара.

У биткама мимо визуелне борбе, Рафал користи ракету МИЦА РФ домета 80 км и ракету МЕТЕОР домета око 160 км (Хрвати је нису добили), док МиГ-29 користи ракете Р27ЕР домета 100 км и модернију ракету Р-77 домета 110 км. Рафал има 12 подвесних тачака и носи око 9,5 тона терета, док МиГ-29 има седам подвесних тачака и носи око 4,2 тона терета.

MiG-29
МиГ-29 / Извор: Профимедиа

Још једна значајна предност српских "мигова" у односу на хрватске "рафале" јесте и када говоримо о брзини полетања и пењања авиона. МиГ-29 се пење брзином од 330 метара у секунди, док се Рафал пење брзином од 305 метра у секунди. Максимална брзина коју постиже МиГ-29 износи 2,3 маха, док та брзина код Рафала износи 1,8 маха. То даје велику предност "миговима" да буду покретљивији и бржи током лета, па самим тим и да изводе боље и брже маневре. Плафон лета за Рафале је 15.500 метара, док за мигове он износи 18.000 метара.

Остаје непознато за које се наоружање определила Хрватска када су у питању средства "ваздух-земља", рачунајући да Француска нуди своје ракете које су много скупље од  америчких. Српски "мигови" биће опремљени противрадарским ракетама Х 31-П, масе 600 кг, домета 110 км као и ракетама Х-38 масе 520 кг и домета 40 км. Поред вођених ракета авиони ће бити опремљени и различитим ласерски вођеним бомбама, невођеним ракетама Итд..

Rafali
Рафали / Извор: Профимедиа

Животни век МиГ-29 износи 4.000 сати лета, док је код Рафала знатно већи и износи 7.000 сати лета. Треба напоменути и цену за ове авионе који су Хрватску коштали заједно са наоружањем и опремом око 95 милиона евра по комаду. Србију су модернизација и опремање наоружањем и обука коштали око 18 милиона евра по авиону, док су авионе донирали Русија и Белорусија.

Поређење авиона 1 на 1 нема смисла ни у једном сукобу јер би се тешко нашли у таквој ситуацији, а и од много фактора зависи ко ће бити победник. Авиони никада не иду сами и увек су подржани како из ваздуха тако и са копна, како ПВО системима тако и радарским информацијама о кретању ваздухоплова и непријатељских формација, али узимајући све досад познате и предочене податке, Србија је далеко боље прошла са руском и белоруском донацијом и додатним трошковима, од Хрватске која је платила па позлатила саме авионе, а притом је остала ускраћена значајних компоненти у поређењу са Рафалима које користи франсцуско Ратно ваздухопловство.

Вести о домаћем и страном наоружању можете прочитати ОВДЕ.