Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ЦРНА ГОРА ПРЕД БАНКРОТОМ: "Ђетићи" у дуговима "до гуше", за кредите залажу територију!

30.04.2019. 08:18
Пише:
Србија Данас/Спутњик
Crna Gora
Црна Гора / Извор: Профимедиа/илустрација

Црна Гора која као систем из године у годину далеко мање зарађује него што троши, сваки нови кредит по правилу узима само како би се враћао стари.

То државу дефакто чини наркомански зависном од вањског капитала, али и веома лаком метом за уцењивање и дестабилизацију.

Додик: ДОСТА је било страдања! Ово ће бити ВЕК УЈЕДИЊЕЊА Срба!

Додик: ДОСТА је било страдања! Ово ће бити ВЕК УЈЕДИЊЕЊА Срба!

ПОЛИЦИЈА ГА ЧУВА НА ТАЈНОЈ ЛОКАЦИЈИ: Сведок сарадник открива детаље шверца кокаина који је пронађен на Титовом Јадрану (ВИДЕО)

ПОЛИЦИЈА ГА ЧУВА НА ТАЈНОЈ ЛОКАЦИЈИ: Сведок сарадник открива детаље шверца кокаина који је пронађен на Титовом Јадрану (ВИДЕО)

(УЗНЕМИРУЈУЋИ ВИДЕО) БАХАТИ ВОЂА НАВИЈАЧА БОРЦА се иживљавао НАД ЈОШ ЈЕДНИМ МЛАДИЋЕМ: Ударао га и урлао "ПРИЧАЈ, МАМУ ТИ..."

(УЗНЕМИРУЈУЋИ ВИДЕО) БАХАТИ ВОЂА НАВИЈАЧА БОРЦА се иживљавао НАД ЈОШ ЈЕДНИМ МЛАДИЋЕМ: Ударао га и урлао "ПРИЧАЈ, МАМУ ТИ..."

Да се ситуација креће од лоше ка још горој, у овом тренутку гарантује огроман доларски кредит код кинеске "Ексим банке“ за изградњу прве деонице ауто-пута од Подгорице до Матешева, чији ће трошкови по општим проценама износити око 1,3 милијарде евра. Отплата тог кредита почиње 2021. године, а већ сада је извесно да је пројекат финансијски потпуно неисплатив, па је консултантска фирма "Фиделити“ из Подгорице израчунала да би само за враћање годишње рате "Ексим банци од 60 милиона евра“ (и то без трошкова амортизације, плата и инвестиционог одржавања), новим ауто-путем требало да прође сваке три секунде по једно возило, што је годишња фреквенција од 12 милиона аутомобила, односно 32.876 возила дневно.

Како се ради о фреквенцији саобраћаја која више спада у домен научне фантастике, нема никакве дилеме да ће највећи део годишње обавезе Црна Гора плаћати из државног буџета, а не из изворних прихода од ауто-пута.

С обзиром на добро познату чињеницу да је државној каси и до сада у просеку сваке године фалило између 300 и 500 милиона евра, лако је прорећи да се у блиској будућности Црној Гори смеши додатно задужење које ће додатно угрозити ионако крхке јавне финансије. Свега тога је очито свесна и кинеска страна, па је у уговору о кредиту о ауто-путу унета клаузула да уколико држава не буде у стању да врати свој дуг у предвиђеном року, "Ексим банка“ ће имати право да се наплати из дела територије Црне Горе.

Crna Gora
Црна Гора / Извор: Профимедиа/илустрација

Међутим, проблем са "Ексим банком“ је само врх леденог брега што показују најновији коначни подаци Монстата за прошлу годину. Укупна спољнотрговинска размена Црне Горе у 2018. години износила је 2,95 милијарди евра, од чега је извоз робе износио 400,1 милион евра, док је увоз био 2,55 милијарди евра. Ти подаци указују да је дефицит Црне Горе у трговинској размени са иностранством прошле године износио чак 2,15 милијарди евра, што је једнако буџету државе.

Податак који је по црногорску економију већ годинама нарочито поражавајући јесте покривеност увоза извозом која је у 2018. износила само 15,7 одсто и која је чак мања него годину раније када је износила 16,1 одсто. То дословце значи да је на сваких 100 евра увезене робе током 2018. године Црна Гора успела да извезе свега 15,7 евра.

Ако се свему томе дода и чињеница да укупан црногорски извоз у периоду од 2012. до 2018. године збирно износи 2,16 милијарди евра, те да је малтене једнак новчаној суми роба и услуга коју је Црна Гора увезла за само једну годину (2,15 милијарди у 2018. години), онда није тешко закључити да се та фантастична рупа у билансима некако мора финансирати, а да је једини начин за то бесомучно задуживање привреде и грађана.

Црногорско руководство као једну од својих великих компаративних предности деценијама истиче чињеницу да је платежно средство у Црној Гори од 2002. године евро. Свака критика на рачун коришћења заједничке еврпске валуте се у Црној Гори сматра за табу тему и јерес. Ипак, није на одмет подсетити да су пољске власти на челу са Јарославом Качињским и Матеушом Моравјецким пре само седам дана категорично одбиле да Пољска као платежно средство уведе евро све док се "стандард Пољака не приближи немачком“, уз поруку да "Пољаци не желе евро и европске цене, већ да хоће европске плате“.

СВИ ДЕТАЉИ ЛИКВИДАЦИЈЕ! За Илића КИША МЕТАКА, рат међу клановима се РАЗБУКТАО ДО МАКСИМУМА (ФОТО)

СВИ ДЕТАЉИ ЛИКВИДАЦИЈЕ! За Илића КИША МЕТАКА, рат међу клановима се РАЗБУКТАО ДО МАКСИМУМА (ФОТО)

ПАС РАСКРИНКАО ДИЛЕРЕ ДРОГЕ: У дворишту пронашао закопано буре, а у њему гомилу наркотика (ФОТО)

ПАС РАСКРИНКАО ДИЛЕРЕ ДРОГЕ: У дворишту пронашао закопано буре, а у њему гомилу наркотика (ФОТО)

У СЛОВЕНИЈИ ПРИВЕДЕНО 300 ЉУДИ: Ухапшен и пар из Србије

У СЛОВЕНИЈИ ПРИВЕДЕНО 300 ЉУДИ: Ухапшен и пар из Србије

При томе није важно што нису потребне превелика економска експертиза и памет да се закључи како је евро као валута исувише јак за слабашну, практично непостојећу црногорску привреду.

Напротив, важно је да евро умногоме олакшава пословање страним инвеститорима.

Хроничан недостатак било какве озбиљне и кохерентне развојне стратегије која се и даље ослања на у пракси пропалу идеологију слободног тржишта, евро као валута која у монетарној сфери за сада Црној Гори гарантује стабилност, али негира развој и конкурентност, банкарски сектор који је у потпуности у рукама странаца уз многе друге девијације политичко-друштвеног типа попут нашироко распрострањеног корупције и непотизма, чини се да Црну Гору трајно осуђују на негативну спиралу међународног задуживања.