Бугарска неће покренути истрагу о ометању авиона у ком је била Урсула фон дер Лајен
Бугарска влада одбила је да покрене истрагу поводом пријављеног ометања ГПС сигнала које је (наводно) погодило авион у којем се налазила председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен, јавља тамошња новинска агенција БТА.
Премијер Росен Жељазков изјавио је да је ометање ГПС сигнала "свакодневна појава за посаде пословних авиона" и да се "не може сматрати хибридном или сајбер претњом". У таквим случајевима посаде рутински прелазе на конвенционалну инструменталну навигацију, па формална истрага није потребна.
Жељазков је нагласио да ометање није било усмерено на било који конкретан авион, већ да је део електронског ратовања које се често примећује у зонама војних сукоба. Он је додао да су такви поремећаји постали уобичајени у тренутним геополитичким околностима и да нема основа за посебну истрагу. Бугарска наставља да поступа у складу са утврђеним протоколима контроле ваздушног саобраћаја.
Подсетимо, инцидент се догодио 31. августа током приласка Аеродрому Пловдив. Према писању Финанциал Тимес-а, нестанак ГПС сигнала погодио је читаво подручје аеродрома, приморавши посаду да користи папирне карте. Бугарске власти су у почетку повезале поремећај са могућим руским ометањем, што је Кремљ негирао.
Међутим, платформа за праћење летова Flightradar24 оспорио је извештаје о квару ГПС-а на авиону фон дер Лајен, о чему је писао и Aero.rs. Анализа транспондер података потврдила је стабилан ГПС сигнал током читавог лета. "Са сигурношћу можемо рећи да су квалитет и конзистентност навигационих података остали на високом нивоу од полетања до слетања", навели су из Flightradar24.
Ипак, Финанциал Тимес је, позивајући се на портпаролку Европске комисије Ану-Каису Итконен, пренео да је авион доживео квар електронског навигационог система током приласка Пловдиву, што је посаду приморало да користи папирне карте. Лист је сугерисао да је руско ометање могло да онеспособи ГПС сигнал на авиону, због чега није могао да слети према плану.
- Пилот је кружио изнад аеродрома Пловдив око једног сата пре него што је одлучио да изведе ручно слетање користећи аналогне карте. ГПС није био доступан у читавој зони аеродрома због ометања, које је приписано руским активностима, навео је Финанциал Тимес. У стварности, лет је трајао само девет минута дуже од планираног - 1 сат и 57 минута уместо 1 сат и 48 минута. Разлог за продужење времена лета није саопштен.
Извор: Србија Данас/ Телеграф