Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

ЕВРОПА ОДЛУЧИЛА ДА ПРОМЕНИ КУРС: У Бриселу се ствара револуционарни глобални план који мења ЕУ

17.11.2020. 21:43
Brisel
Брисел / Извор: Профимедиа

Борба за спас планете од климатских промена натерала је Европску унију да се окрене потпуној екологизацији свега

Стари Баухаус био је школа која је у само 14 година деловања успела да дотакне и променити цео уметнички свет. Авангардни Баухаус обликовао је социјални и економски прелаз Немачке и Европе у индустријско друштво 20. века. Готово век након свега тога у Европској унији се појављује идеја стварања новог европског Баухауса, који би, по узору на изворни, обликовао друштвену и економску транзицију у зелено и дигитално.

Бацамо ли новац на погрешне пробиотике?

Бацамо ли новац на погрешне пробиотике?

ПУТИН ПРЕУЗЕО СТВАР У СВОЈЕ РУКЕ: Одлучио да сам реши ситуацију у Карабаху (ФОТО)

ПУТИН ПРЕУЗЕО СТВАР У СВОЈЕ РУКЕ: Одлучио да сам реши ситуацију у Карабаху (ФОТО)

ПРОШЛА ЈЕ ГОДИНА! Након регистровања НУЛТОГ ПАЦИЈЕНТА у Вухану уследио је ПАКАО са којим се суочавамо још увек

ПРОШЛА ЈЕ ГОДИНА! Након регистровања НУЛТОГ ПАЦИЈЕНТА у Вухану уследио је ПАКАО са којим се суочавамо још увек

Борба за спас планете од климатских промена натерала је Европску унију да се окрене потпуној екологизацији свега: од економије до становања, саобраћаја, начина на који живимо. Све то у комбинацији с дигитализацијом која се догађа. А идеја Урсуле фон дер Лајен, прве Немице на челу Европске комисије, јесте да ту велику трансформацију, тај европски "Греен Деал", прати и један уметнички и обликовни покрет, Нови европски Баухаус, пише "Вечерњи лист".

Оригинални, стари Баухаус био је школа која је – како подсећа др сц. Карин Шерман, предстојница Катедре за теорију и историју архитектуре на Архитектонском факултету у Загребу – током само 14 година деловања успела је да дотакне и промени цео уметнички свет.

Може ли то поновити нови европски Баухаус?

– То зависи и о визионарској снази оних који ће све то водити и координирати, и на европском и на хрватском нивоу. Баш као што је то некад, у изворном Баухаусу, зависило од вођства харизматичног покретача школе Валтера Гропиуса – каже професорка Шерман.

Интенција изворне школе Баухаус није била да се створи нека унапред одређена естетика, неки обликовни диктат, него да се промовише нови принцип обликовања и стварања. Интенција новог европског Баухауса је слична.

У зеленој транзицији, праћеној дигитализацијом свега што се да дигитализовати, потребан је нови принцип обликовања и стварања.

– Баш као и у оригиналном Баухаусу, и у овој је идеји присутна и уметничка (обликовна) компонента, и технолошка компонента и економска компонента. Присутна је и шира културна и друштвена агенда: амбиција да се уметношћу, која акцептира нове технолошке потенцијале и датости (овај пут понајпре дигиталне и информатичке технологије, али исто тако и квалитете и лепоте природних материјала и принципа одрживости), адекватно едукује и удомљује ново зрело, климатски сензибилно и социјално одговорно друштво – сматра Карин Шерман, која је дипломирала и докторирала на Архитектонском факултету у Загребу, а магистрирала на Харварду.

Председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен, која је први пут идеју о европском Баухаусу споменула у говору о стању Европске уније у септембру ове године, написала је један коментар, објављен у неколико еуропских медија.

- Желела бих да Нови европски Баухаус подстакне настанак креативног и интердисциплинарног покрета који најсувременијом технологијом, а усклађен с идејом заштите околине и климе, поставља нове естетске и функционалне стандарде - написала је и додала:

- Нови Баухаус требало би потакнути расправу о новим начинима градње и обликовања, експериментисати и дати практичан одговор на социјално питање како модерни живот Европљана ускладити с природом: помоћи да нам 21. век буде лепше и хуманије - навела је.

Засад је начелна идеја да се у 2021. години покрене пет пројеката у одабраним деловима ЕУ који за то буду најзаинтересиранији и најспремнији. Пет пројеката који у пракси говоре што би то Нови европски Баухаус могао бити и како би могао изгледати. Пет пројеката фокусираних на одрживост, на зелену и дигиталну иновацију у архитектури, уметности, култури.

Након тога, од 2023. године Комисија замишља “други талас" с мрежом пројеката европског Баухауса унутар и изван ЕУ. Осим успутног спомена у говору о стању Уније, неколико саопштења и једног информативног памфлета на web-stranicama Комисије, нема пуно детаља.

Ни о томе ко би био креативна снага иза ове визије. Ни како би се та визија остварила у какофонији која карактерише овај тренутак у историји Европе и света.

Нови Баухаус

Управо зато што нема пуно детаља и није баш све јасно, неки од хрватских архитектонских студија доказаних у стварању иновативних архитектонских пракси, попут студија 3ЛХД или Сода Архитекти, нису желели ништа коментирасати о томе виде ли себе, или икога из Хрватске, у тој идеји стварања Новог европског Баухауса. Суговорници који се усуде замишљати.

Јер већ и само замишљање, голицање маште, може бити продуктивно. Не може бити лоше. Хрватској се, нажалост, у архитектури, а и целом друштву, догађа превише стихије, безумља и бесправне градње.

– Са свим урбаним девастацијама, бесправним градњама, ми доказујемо да нисмо спремни за тај дијалог. Као да нам је стало само до раубања наших ресурса, тог прекрасног амбијента који искоришћавамо. И то је наш мотив!

Где је тај наш национални идентитет у смислу прошле, садашње и будуће архитектуре и дизајна, јесмо ли ми то дефинирали? Нисмо! Не мислим ништа лоше о нашем дизајну, али системски смо лоши, нисмо се снашли – каже архитект Ненад Фабијанић. – Наравно да говорим негативно, али с надом да ће се то променити – додаје.

- Нови европски Баухаус могао би дати једном старом хрватском сухозиду светску славу на сличан начин на који је Горан Бреговић донео светску славу једној циганској труби и бубњу. Нешто што је ту, покрај нас, често сматрано мање вредним у поређењу с увозом трендова са запада, али што у правом тренутку и у правој форми може освојити свет ако му се на паметан начин представи. Или ипак не.

Дејан Кршић, предавач на Универзитету у Сплиту, графички дизајнер и аутор, овако одговара на позив о размишљањима на ову тему:

– Лако би се могло догодити да и New Еуропеан Баухаус постане још једна промоција "креативних индустрија" као звучног појма под којим се одвија комерцијализација целокупне културне производње, а с друге "greenwashing" пројект, алиби да се, ето, нешто предузима, "подупире Зелени New Деал", док се заправо наставља с политикама статус quo - рекао је он.

Знање и традиција

Па ипак, и он ће истаћи да и у Хрватској ипак постоје неко знање и традиција прогресивног размишљања о обликовању. Притом наводи име Матка Мештровића, најважнијег од домаћих теоретичара дизајна, који је у својим текстовима промовисао Високу школу за обликовање у Улму (ХфГ) из раздобља раних 1960-их, коју Кршић држи бољим узором из прошлости од Баухауса. Али додаје да се о том хрватском прогресивном размишљању о обликовању мало зна:

– Изложбу и малу публикацију о деловању Матка Мештровића на подручју теорије дизајна активистички је и минималним средствима изнела галерија Хрватског дизајнерског друштва, а то би требало да буде бити тема којом се годинама баве институти и музеји, али ми немамо ни институт ни музеј дизајна којим би се таква знања документовала и учинила доступнима новим генерацијама – каже Дејан Кршић.

Карин Шерман верује да хрватска архитектура има те потенцијале јер је до таквог уверења дошла у истраживању о последњих сто година архитектонског развоја у Хрватској, које је било изложено 2014. године на Венецијанском бијеналу, а ове године постављено је и у Музеју сувремене уметности у Загребу.

То истраживање показује континуитет модернистичког усмерења хрватске архитектуре 20. века, базичну склоност редуцираним, једноставним и прочишћеним, апстрактним облицима (што ју је, уосталом, и довело у блискост изворном Баухаусу), али и још нешто: та апстракција у правилу је била дорађена и оплемењена неким специфичним вриједностима, каже Карин Шерман.

Зелена транзиција у коју се упушта Европа биће праћена новцем из никад већег прорачуна Европске уније. И тај "Греен Деал" долази у комбинацији с дигитализацијом. И једно и друго, и еколошка одрживост и напредне дигиталне технологије, део су истог "mixa".

Валтер Гропиус, први директор Баухауса и аутор његовог Манифеста из 1919, неколико година пре смрти 1963. написао је у једном писму пријатељу да је средишња идеја школе била подстакнута дубоким осећајем депресије, који је уследио након губитака у рату и потпуне сломљености интелектуалног и индустријског живота, али и подстакнута горљивом жељом да се на тим руинама изгради нешто ново.

Баухаус је стога био "лабораторија модернизма", нова парадигма промишљања умјетности и живота, подсећа проф. др Аида Абаџић Хоџић са Филозофског факултета у Сарајеву.

– И данас је Европа суочена с изазовом изградње одрживог света, бољег од овога којем убрзано нестају ресурси и који пред својим очима сведочи могућност климатске катаклизме – каже Абаџић Хоџић, повлачећи једну паралелу с изворним Баухаусом.

Некад је осећај депресије, на којем се родила горљива жеља изградње нечег новог и бољег, био резултат великог рата и милионских жртава по рововима. Данас опасност за још бројније милионе људи прети од климатских промена и могућности неповратног уништења планете.

Само, постоји ли довољно горљива жеља изградње нечег бољег, за спас планете, али и проналазак одрживог модерног начина живота?

– Могу ли концепти Баухауса бити универзално прихваћени и имплементирани у једном европском граду једнако као и у кинеским мегарегијама које чине урбана подручја с више од сто милиона становника? – пита се сарајевска проесорка Аида Абаџић Хоџић и додаје:

– Европа је данас континент промењене демографске и културолошке слике у односу на почетак 20. века. Утицајикоји су на програм Баухауса долазили и изван европских култура, а на што је знатан број истраживања упућивао током обележавања недавне стогодишњице оснивања школе, посебно су важни у данашњем искуству савремене Европе.