Откривене НЕОБИЧНЕ муње на Јупитеру: Оне стварају ГРАД који личи на МЕКАНЕ ЛОПТИЦЕ

07.08.2020. 19:41
Србија Danas/Index.hr
Jupiter
Јупитер / Извор: Профимедиа

На тако великим висинама, температуре су испод минус 88 степени Целзијуса

Нови подаци мисије свемирске агенције НАСА Џуно на Јупитеру показују да на нашој највећој планети у Сунчевом систему настају такозване плитке муње.

Компанија Меридиан у хуманитарној мисији широм земље - Донација стигла у Неготинску болницу

ОТКРИВЕН РАЗЛОГ ЗБОГ КОЈЕГ ЈЕ АВИОН СКЛИЗНУО СА ПИСТЕ: Нови детаљи несреће у Индији (ФОТО)

Дивља свиња УКРАЛА човеку лаптоп: Власник појурио за њом "КО ОД МАЈКЕ РОЂЕН" (ФОТО)

Плитке муње су неуобичајен облик електричног пражњења из облака који садржи водену отопину амонијака, док муње на Земљи потичу из облака с водом.

Научници су такође открили да жестоке олује са грмљавином, по којима је Јупитер већ одавно познат, могу формирати град богат амонијаком које су стручњаци прозвали меканим лоптицама (енгл. mushballs). Сматра се да таква врста туче скупља амонијак и воду из горње атмосфере и преноси их у Јупитерове атмосферске дубине, пише НАСА.

Пре се сматрало да муње на Јупитеру личе на оне на Земљи

Откад су научници иза НАСА-ине мисије Војаџер 1979. године први пут видели бљештаве муње на овој дивовској планети, сматрали су да оне наликују онима на Земљи, односно да се појављују само у оним олујама где се вода налази у сва три агрегатна стања – течном, чврстом и гасовитом.

То би значило да се олује на Јупитеру одвијају на 45 до 65 километара испод видљивих облака и на температурама од око 0 степени Целзијуса. Летелица Војаџер је, као и све друге мисије око Јупитера пре Џуноа, видела муње као сјајне мрље на врховима облака, што је указивало на то да бљескови потичу из већих дубина.

Но бљескови које је уочила летелица Џуно на Јупитеровој мрачној страни говоре једну другачију причу.

- Када смо пришли ближе Јупитеровим горњим облацима, видели смо нешто изненађујуће - мање, плитке муње које настају на много већим висинама у Јупитеровој атмосфери него што се пре претпостављало да је могуће - рекла је физичарка Хајди Бекер из НАСА-иног института Јет Пропулсион Laboratory.

Бекер и њене колеге сматрају да снажне олује са грмљавином на Јупитеру бацају кристале воде и леда високо у атмосферу планета, односно 25 километара изнад Јупитерових водених облака. Тамо се ти кристали спајају с паром амонијака која отапа лед творећи отопину амонијака.

Asteroidi
Астероиди / Извор: Профимедиа/илустрација

На тако великим висинама, температуре су испод минус 88 степени Целзијуса, што је прениска температура за останак воде у течном стању.

- На тим висинама амонијак делује попут антифриза, снижавајући талиште воденог леда. Тиме омогућава стварање облака с воденом отопином амонијака - рекла је Бекер.

- Након тога се капљице отопине амонијака сударају с надолазећим кристалима леда и електрифицирају облаке. Ово је било велико изненађење, будући да на Земљи не постоје облаци састављени од водене отопине амонијака - додала је.

Мекани град на Јупитеру

Научници су на Јупитеру открили и необичан лед, односно grad, (nazvan mushballs) која се састоји од двије трећине воде и једне трећине плина амонијака.

Ове мекане лоптице града састоје се од гњецавог слоја отопљеног амонијака и леда који је прекривен дебљом леденом кором. Овај град формира се на сличан начин као и она на Земљи - лоптице постају све веће како се крећу кроз атмосферу.

- На крају ове лоптице постану толико велике да их више не могу држати горње струје те падају дубље у атмосферу. Тамо их чекају више температуре и оне се на крају отапају и у потпуности испаре - рекао је астрофизичар Тристан Гуиљо са Универзитета "Азурна обала" у Француској.

- Таква врста града овим процесом доводи амонијак и воду до дубоких атмосферских разина планета - додао је.

Да ли је ово ОСВЕТА ЗА АЈА СОФИЈУ?! Џамија која је постала ХИНДУИСТЧКИ ХРАМ (ВИДЕО)

УЖАС! Авион склизнуо са писте и преполовио се у Индији, ИМА МРТВИХ (ФОТО)

ИМА ЛИ МЕСТА ЗА ЗАБРИНУТОСТ? Волонтер који је примио вакцину против короне имао једну нуспојаву

Изгледала је као обична наставница док није откривена њена БЕЗОБРАЗНА ТАЈНА: Један родитељски био је кобан, а она је МОМЕНТАЛНО ДОБИЛА ОТКАЗ!

ГОРИ ЗАПАДНА ОБАЛА: Израелски војници УБИЛИ палестинску девојку (23) док је затварала прозор своје куће