КОРОНА БИРА КО ЋЕ ДА ЖИВИ: Научници објаснили зашто неки људи подлегну вирусу, док други немају ни симптоме

05.08.2020. 08:20
Србија Данас/Блиц
Istraživači kovid-19
Истраживачи ковид-19 / Извор: Профимедиа

Иако је научна заједница до сада много тога сазнала о новом корона вирусу и даље постоји много непознаница

Свет је ушао у седми месец пандемије која је изменила живот какав познајемо. Иако је научна заједница до сада много тога сазнала о новом корона вирусу САРС-ЦоВ-2 и болести Ковид-19 коју он узрокује, и даље постоји много непознаница, а једна велика мистерија је зашто неки људи тешко оболе и чак умру, док други испоље благе симптоме а неки и не схвате да су заражени.

Знате ли да испод Пекинга постоји подземни град у који стаје ЦЕЛА СРБИЈА? Погледајте ЗАШТО је изграђен (ВИДЕО)

ЦРНИ БИЛАНС У БЕЈРУТУ! Број жртава расте из минута у минут: Најмање 100 особа преминуло, повређено више од 4.000!

Прво се видео светли дим, а ОНДА - као Хирошима! УДАРНИ ТАЛАС ПОГОДИО ЦЕО ГРАД (ВИДЕО)

Већ знамо да постоји неколико кључних фактора који стављају људе у висок ризик од тешког и фаталног облика заразе – старосно доба изнад 60 година, гојазност, претходно хронично обољење попут дијабетеса, кардиоваскуларних проблема и рака.

Али, можда је тачно и нешто друго – можда су неки људи у ствари отпорнији на вирус.

virus korona pod mikroskopom
вирус корона под микроскопом / Извор: Профимедиа

Недавно објављена студија показала је да велики део популације изгледа има имуне ћелије које су способне да препознају делове новог корона вируса и то им можда даје предност у борби против инфекције. Другим речима, неки људи можда имају известан степен заштите.

- Открили смо да је код људи који никад нису били изложени САРС-ЦоВ-2 вирусу око половина њих имала неку реактивност Т-ћелије – рекао је коаутор студије Алесандро Сете из Центра за инфективне болести Института за имунологију Ла Хоја.

Такозване Т-ћелије, које се јављају у три варијетета, стварају се након инфекције да помогну организму да се избори са будућим нападима истог уљеза. Једна од тих Т-ћелија помаже телу да се сети тог уљеза у случају да се поново врати, друга га лови и уништава заражену ћелију, а трећа помаже на друге начине.

Управо су такве Т-ћелије које су реаговале на САРС-ЦоВ-2 Сете и коаутор Шејн Кроти открили случајно у крви људи прикупљене неколико година пре почетка пандемије.

Они су експериментисали са крвљу опорављених од Ковида-19 и требала им је "негативна контрола" ради поређења, па су узели узорке крви здравих људи прикупљене у Сан Дијегу у периоду 2015-2018.

- Нема шансе да су ти људи били изложени вирусу САРС-ЦоВ-2. А испоставило се да негативна контрола није била толико негативна – код половине људи је дошло до реактивности – каже Сете.

- Прегледали смо податке са свих страна – ова реактивност је била стварна. То је показало да људи који никад нису видели овај вирус имају неку реактивност Т-ћелија против вируса – додао је Сете.

pregled rendgena pluća
преглед рендгена плућа / Извор: Профимедиа

Он и Кроти су истакли да нису једини који су то видели.

- То је сада потврђено на различитим континентима, у различитим лабораторијама, са различитим техникама, што је један од знакова када заиста почнете да верујете да је нешто научно добро утврђено јер је откривено независно у различитим студијама и лабораторијима – истиче Сете.

Два научника спекулишу да је то препознавање делова САРС-ЦоВ-2 у Т-ћелијама можда делимично засновано на основу излагања у прошлости једном од четири позната корона вируса који циркулишу, а који узрокују прехладу код милиона људи сваке године.

Али, многа питања остају, укључујући да ли то препознавање помаже или штети људском организму.

- Да ли би те меморијске Т-ћелије биле од помоћи у заштити против Ковида-19, то је велико питање. Не знамо да ли су оне од помоћи или не, али мислимо да је разумно претпоставити да могу да буду. Није да мислимо да би оне потпуно заштитиле од инфекције, али ако већ имате неке такве ћелије, оне се могу брже изборити против вируса па стога можда нећете завршити на интензивној нези. Уместо да завршите у болници, добијете само јаку прехладу – наводи Кроти.

Др Артуро Касадевал, који је пре неколико месеци истраживао зашто се неки људи разболе а други не, указао је да је једна од варијабли такозвана имунолошка историја.

- Све ствари које сте прошли у свом животу, све вакцине, све прехладе, сви стомачни проблем, створили су позадинско знање које вам може помоћи или вам наштетити – каже он.

- Једна од ствари које знамо о овој болести је да је оно што вас убија претерана имуна реакција, у плућима… Стога, кад кажете да су неки имали реактивност Т-ћелије, то би могло неким људима да помогне али би другима наштетило – објашњава Касадевал.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Он спекулише да би неки од оболелих без симптома могли брзо да се реше вируса захваљујући реактивности Т-ћелија.

- У исто време, неки веома болесни људи имају ту имунолошку историју која уместо да им помогне тера имуни систем да баци све (на вирус), што резултира претераном реакцијом – рекао је Касадевал односећи се на такозвану цитокинску олују коју су искусили неки људи са тешким обликом Ковида-19.

Сете и Кроти кажу да изгледа да претерана реакција имуног система, а не Т-ћелија, узрокује цитокинску олују.

- Подаци су још помало прелиминарни, али мислим да иду у том правцу. Засигурно још нисмо видели имуни одговор повезан са претераном реакцијом Т-ћелија код веома тешких случајева – истиче Сете.

Он и Кроти су истакли да "треба узети у обзир да ако неки степен претходно постојећег имунитета против САРС-ЦоВ-2 постоји код генералне популације – ниво "имунитета крда" – то такође може да утиче на епидемиолошке моделе".

Кроти је рекао да, кад су додали хипотетичких 30 одсто имунитета свом епидемиолошком моделу да сазнају колико би било случајева заразе у свету у следећих неколико година, вирус би нестајао у блиској будућности, да би се опет вратио за три-четири године.

То доводи до другог питања – с озбиром да корона вируси који уобичајено циркулишу (CCC) на различитим местима и у различитим временима, да ли би неке земље или градови могли бити диспропорционално погођени (или поштеђени) јер је популација била мање изложена тим CCC, чиме се ствара мање прилика да се развије унакрсна реактивност?

korona virus među populacijom
корона вирус међу популацијом / Извор: Профимедиа

- Ако је претходно постојање имунитета Т-ћелија повезано са излагањем CCC, биће важно боље разумети обрасце излагања CCC у времену и простору. Добро је установљено да су четири главна CCC циклична у својој распрострањености, пратећи вишегодишње циклусе који се могу разликовати широм географских локација. То доводи до хипотезе да разлике у геодистрибуцији CCC могу бити повезане са тежином облика Ковида-19 - истичу аутори.

На крају, да ли се може рећи да су неки људи бар делимично природно заштићени од новог корона вируса ако имају унакрсну реактивност Т-ћелија?

- Највећи проблем је што сви желе једноставан одговор. Нико не жели да чује да је то непредвидљиво, јер се многе варијабле понашају заједно на начине које не можете саставити – ваша историја, исхрана, како сте се инфицирали, колика је количина вируса ушла, чак и доба дана кад сте заражени. А све те варијабле се комбинују на начине који су непредвидљиви – закључио је Касадевал.

ПОТПУНО НЕОЧЕКИВАНО: Свештеник држао службу, све је почело да се руши, а онда му је пао ВИТРАЖ НА ГЛАВУ (ВИДЕО)