Како су откривене МИСТЕРИЈЕ МЕРКУРА: На овој планети температура иде и до -183, а Сунце некада само што је не спржи!

08.11.2020. 09:07
Србија Данас/Адванце
Merkur
Меркур / Извор: Профимедиа/илустрација

Пуно тога што знамо о Меркуру данас дугујемо управо летелици "Маринер 10"

Тог 3. новембра 1973. године, лансирана је свемирска летелица "Маринер 10". Ова америчка летелица била је занимљива из више разлога - била је прва која ће користити тзв. принцип гравитацијске праћке, односно користиће гравитацију планете Венере да би јој помогла и омогућила долазак до циља, орбите планете Меркура.

"Маринер 10" је такође користила притисак сунчевог зрачења на посебним соларним панелима.

Mozzart подржао едукацију основаца о климатским променама

ПРЕДСЕДНИЧКИ ИЗБОРИ У САД: Где иде свет кад Хилари Клинтон објашњава како функционише демократија?

ГЛАСАЧИ СУ ПРЕВАРЕНИ? Хитно се огласили аналитичари поводом избора у Америци

Занимљив је податак да је "Маринер 10" све до 2008. године била једина летелица која је успела да фотографише површину Меркура. Својим проласком поред Меркура, "Маринер 10" је открила много појединости, пошто Меркур није могуће посматрати телескопом због близине Сунца - између осталог, откривено је да Меркур има слабашну атмосферу која се састоји већином од хелијума, те планетарно магнетно поље, као и да је језгро планете богато гвожђем.

Колико је летелици требало да досегне циљ? Неколико месеци - лансирана у новембру 1973. летелица "Маринер 10" прошла је поред Венере већ 5. фебруара 1974., да би до свог циља, Меркура, стигла већ 29. марта 1974.

Но, летелица "Маринер 10" није само једном прошла поред Меркура већ чак три пута. Наиме, након првог проласка летелица је наставила даље, према Сунцу, направила круг око Сунца те поново стигла до Меркура 21. септембра 1974. Трећи и последњи пут да је "Маринер 10" обишла Меркур био је 16. марта 1975. на удаљености од свега 327 км.

snimak Merkura sa MESSENGER-a
снимак Меркура са MESSENGER-a / Извор: Профимедиа/илустрација

И шта се догодило с летелицом "Маринер 10"? Одрадила је свој посао, направила је стотине фотографија Меркура те их је послала натраг на Земљу. На крају је, очекивано, остала без горива (азота) - инжењерски тестови преко "Маринера 10" настављени су све до 24. марта 1975. када је, пошто је гориво било таман на измаку, послана коначна команда - гашење одашиљача.

Радио сигнали према Земљи су престали, завладала је тишина, али где је "Маринер 10"? Можемо претпоставити да и даље кружи око Сунца. Наравно, електроника на летелици вероватно је знатно оштећена због сунчеве радијације, али "Маринер 10" је готово сигурно и даље тамо - иако летелица од онда више није уочена. Једино што се "Маринеру 10" могло догодити је да је погоди какав астероид или да је "одведе" гравитацијска сила некаквог оближњег тела.

Пуно тога открила нам је летелица "Маринер 10". Захваљујући њој видели смо слике Венериних облака. Површина Меркура је, открила нам је летелица "Маринер 10", заправо врло слична нашем Месецу. Занимљиво је да Меркур има јединствену ротацију у целом нашем Сунчевом систему због чега има и своју "мрачну страну", односно део планете до којег сунчева светлост никада не допире.

Што се пак тиче дела планете где се смењују дан и ноћ, тамо су температурни контрасти огромни - наиме, температура ноћу може пасти до -183 °Ц, а већ идућег дана нарасти на 187 °Ц!

krateri na površini Merkura
кратери на површини Меркура / Извор: Профимедиа

Пуно тога што знамо о Меркуру дугујемо управо летелици "Маринер 10". Али није била једина - још далеко интензивније истраживање Меркура обавила је летелица "MESSENGER" лансирана 2004. године која је обишла Меркур чак више од 4.000 пута! На крају је срушена на површину саме планете 30. априла 2015. године.

То је то, за сада, али након две америчке, односно НАСА-ине летелице, према Меркуру је већ кренула и летелица под називом "БепиЦоломбо" - реч је о заједничком пројекту Европске свемирске агенције (ЕСА) и Јапанске агенције за свемирско истраживање (JAXA). Летелица "БепиЦоломбо" лансирана је 20. октобра 2018. године и очекује се да ће, након што два пута облети Венеру, стићи до Меркура у децембру 2025. године.