ВЕЛИКО ОТКРИЋЕ АСТРОНОМА! Телескоп "Хабл" пронашао изузетно важан РЕСУРС на егзопланети сличној Земљи (ВИДЕО)

27.01.2024. 17:23
Србија Danas/Index.hr
svemir
свемир / Извор: Профимедиа/илустрација

Од Земље је удаљена 97 светлосних година

Астрономи су помоћу свемирског телескопа "Хабл" први пут успели да директно детектују водену пару у атмосфери мале егзопланете ГЈ 9827д, која је стеновита попут Земље и тек је двапут већа од ње. Планета се налази у сазвежђу Рибе, у систему звезде ГЈ 9827, а од Земље је удаљена 97 светлосних година. Она би могла да буде пример планете с атмосфером богатом водом какве би могле да се налазе на другим местима у нашој галаксији.

КИНЕСКА ОБАЛСКА СТРАЖА У АКЦИЈИ: Јапански брод ушао у територијалне воде Пекинга! Драма код СТРАТЕШКОГ острваKineska vojska

ТУРСКИ ВОЈНИ АВИОН НЕСТАО У СЕКУНДИ! Погледајте снимак пада летелице која се нашла "тик" изнад аутомобила (ВИДЕО)pad turskog aviona

ХАОС У АРАПСКОМ МОРУ: Дошло до ТЕШКЕ размене ватре, били на 300 метара једни од других!Iranski teretnjak Saviz

- Ово је био први пут да смо помоћу атмосферске детекције успели директно да покажемо да планете с атмосфером богатом водом могу да постоје у системима других звезда - рекао је члан тима Бјорн Бенеке са Универзитета у Монтреалу.

- Ово је важан корак ка одређивању преваленције и разноликости атмосфера на стеновитим планетама - додао је.

Још се не зна да ли доминирају вода или водоник

Научници ипак истичу да је засад још прерано рећи да ли је Хабл спектроскопски измерио малу количину водене паре у атмосфери богатој водоником или је атмосфера планете углавном састављена од воде која је заостала након што је првобитна атмосфера од водоника и хелијума испарила под утицајем звезданог зрачења.

- Наш програм посматрања осмишљен је с циљем откривања молекула у атмосфери планете, али и ради тражења водене паре. Оба резултата била би узбудљива, без обзира да ли је водена пара доминантна или је само мали део атмосфере којом доминира водоник - рекао је главни аутор научног рада Пјер-Алексис Рој са Универзитета у Монтреалу.

Почиње нова ера откривања воде на егзопланетама

Аутори истичу да досад није било могуће директно пронаћи атмосферу тако мале планете, али да ера таквих открића сада почиње.

- У једном тренутку, док проучавамо мање планете, мора доћи до прелазне тачке у којој више нема водоника на таквим малим световима, а они имају атмосферу сличнију Венери којом доминира угљендиоксид - додао је Бенеке.

Планета је врућа попут Венере

Будући да је планета врућа попут Венере и да има атмосферу пуну водене паре на температури од око 425 ℃, дефинитивно није нарочито гостољубива за живот. Аутори истраживања тренутно разматрају две могућности тумачења открића.

Према једном, планета још увек има атмосферу богату водоником која је прошарана водом, што је чини сличном малом Нептуну. Према другом, он би могао да буде топлија верзија Јупитеровог месеца Европе, која испод ледене коре има двоструко више воде од Земље.

- Планета ГЈ 9827д могла би да буде сачињена пола од воде, а пола од стена. У том случају на њој би било пуно водене паре изнад неког мањег стеновитог тела - рекао је Бенеке.

Планета је вероватно мигрирала

Ако планета има заосталу атмосферу богату водом, онда је морала да буде формирана даље од матичне звезде, где је температура била ниска, а вода је била доступна у облику леда. По том сценарију она је поступно мигрирала све ближе звезди и примала све више зрачења. Водоник, који је врло лаган, загрејавао се па је побегао с планете или је можда још увек у процесу бега из слабе гравитације планета.

Алтернативна теорија је да се планета формирала близу вруће звезде с траговима воде у атмосфери.

Атмосфера је посматрана током транзита

Хабл је три године посматрао планету током 11 транзита, односно прелазака планете испред матичне звезде. Током таквих прелазака светлост звезда филтрира се кроз атмосферу планете тако да носи спектрални отисак њеног састава, у овом случају молекула воде. Ако на планети постоје облаци, они су довољно ниско у атмосфери да Хабл може да детектује водену пару изнад њих.

Хаблово откриће отвара врата детаљнијем проучавању планете. Њих би требао да омогући телескоп Џејмс Веб, који би инфрацрвеном спектроскопијом могао да трага за другим молекулама у атмосфери. Планету ГЈ 9827д открио је НАСА-ин свемирски телескоп Кеплер још 2017. године. Он сваких 6.2 дана пређе орбиту око звезде црвеног патуљка.

(Србија Данас/Index.hr)