НАУЧНИЦИ РЕШИЛИ ПРОБЛЕМ ЗВАНИ "ДУГИ КОВИД": Познато зашто симптоми некад трају и месецима

14.12.2020. 13:41
Србија Danas/Telegraf.rs
Koronavirus
Коронавирус / Извор: Shutterstock

Екстремни нивои антитела који се јављају као одговор имуног система на инфекцију корона вирусом могли би да буду узрочници озбиљних симптома инфекције и да изазову такозвани дуги ковид, кажу научници.

Пацијенти позитивни на корона вирус имају велики број аутоантитела у крви која блокирају антитела која се боре против патогена и нападају мозак, крвне судове и јетру.

СПРДЊО, ИМЕ ТИ ЈЕ ЕВРОПА: Желимо да поделимо вакцине са земљама Западног Балкана, али не знамо како

МОСКОВСКИ ВЕЧНИ ПЛАМЕН СТИЖЕ У БЕОГРАД: Гореће жарко, као СИМБОЛ ЈЕДИНСТВА руског и српског народа! (ВИДЕО)

РУСИ ДЕЛЕ "ВАСПИТНЕ" У КАРАБАХУ: Када се појаве мировњаци, Азери и Јермени не смеју да се чују!

То би могло да буде објашњење зашто неки оболели од ковида-19 имају дуготрајне симптоме - попут умора, даха и проблема са концентрацијом, показало је истраживање.

Истраживачи са Универзитета Јејл пребројали су број аутоантитела у крви 194 здравствена радника и пацијената са ковидом-19 - у поређењу са 30 здравствених радника који нису позитивни на корона вирус. Открили су да здрави људи имају много мање аутоантитела од оних који су позитивни на корона вирус и имају ковид-19.

Друга серија тестова открила је да су људи са више аутоантитела - који нападају исте органе за које се зна да су оштећени код оболелих од ковида - имали лошије симптоме ковида-19.

Научници страхују да би се негативни ефекти борбе имуног система против корона вируса могли да се наставе током дужег временског периода, узрокујући дуги ковид.

Foto: Profimedia
Фото: Профимедиа / Извор: Профимедиа

Дужина трајања болести

Ковид-19 је описан као краткотрајна болест изазвана инфекцијом новим корона вирусом САРС-ЦоВ-2. Према досадашњим сазнањима, особе које добију ковид-19 могу да се надају излечењу у року од 14 дана. Међутим, постаје све јасније да то није случај са свима и да је двонедељни период само фаза „акутне болести“.

Британски научници који проучавају дугорочне ефекте ковида-19 открили су да је од укупно 110 пацијената на тромесечном прегледу већина (74 процента) имала најмање један трајни симптом након три месеца.

Имунобиолог са Јејла и аутор студије Арон Ринг рекао је за Гуардиан да пацијенти са ковидом 19 стварају аутоантитела која заправо ометају имунолошки одговор на вирус.

- Сигурни смо да су ова аутоантитела штетна за пацијенте са ковидом 19. С обзиром на то да антитела могу да опстану дуго времена, могуће је да могу да допринесу дугом ковиду - истакао је Ринг.

Антитела су протеини који се боре против болести, а које имуни систем ствара и складишти да би се у будућности борио против истог патогена везивањем за протеине на људским ћелијама.

С друге стране, аутоантитела се везују на погрешан начин, нападајући имуни систем човека.