ПРЕКРЕТНИЦА У ИСТРАЖИВАЊУ: Блато с Марса понаша се попут "ПРОКЉУЧАЛЕ ПАСТЕ ЗА ЗУБЕ"

01.06.2020. 09:06
Mars
Марс / Извор: Профимедиа

Међународни тим научника открио је изненађујућ податак о Марсу приликом проучавања блата са Црвене планете у лаобораторијским зсловима.

У жељи да открију како изгледају вулкани на Марсу у поређењу са онима на Земљи, стручњаци су установили да "марсовско блато" које су "створили" у лабораторији "тече попут прокључале пасте за зубе".

КАКО СУ СЕ РУСКИ БЕЛИ ЕМИГРАНТИ БОРИЛИ У РЕДОВИМА ЈАПАНСКОГ ЦАРСТВА ПРОТИВ СССР: Тајна историја руских самураја (ВИДЕО)

АМЕРИКА СЕ НЕ СМИРУЈЕ: Гори у 140 градова, више 4.000 ухапшених (ВИДЕО)

ВАТРА И ГНЕВ ШИРОМ АМЕРИКЕ: Сукоби демонстраната и полиције, велики број повређених (ВИДЕО)

У одређеним околностима та течност чак и "поскакује". Грудва блата која је коришћена подсећала је на врсту лаве познату као "пахоехо", какву избацује познати хавајски вулкан Килауеа.

Резултати овог истраживања могли би помрсити ранија истраживања о Црвеној планети, сматра шеф ове студије др Петр Брож с Института за геофизику Чешке академије наука.

- Када проучавате материјал из свемира, често не можете прецизно рећи да ли се ради о лави или о блату. Ако на терену немате геолога, који по материји може лупити чекићем да би установио о чему је тачно реч, онда је то тешко утврдити - казао је за Би-Би-Си Брож, који је дуго био скептичан у погледу научне претпоставке по којој вулкани на Марсу избацују блато.

Овај феномен на Земљи је добро познат, али је Брож неколико година покушавао да оповргне теорију по којој велик број облика на Марсу потиче од истих таквих вулкана.

Mars
Марс / Извор: Профимедиа

На крају је дошао на идеју да испита на који се начин блато, ако заиста извире из вулкана на Марсу, понаша у условима екстремне хладноће и ниског ваздушног притиска, какви владају на Марсу. Са тим проблемом обратио се др Манишу Пателу и члановима његовог тима с Отвореног универзитета Уједињеног Краљевства, јер Британци поседују посебну комору која може да симулира услове на Црвеној планети.

Уз помоћ посебне опреме тестира се и она коју свемирске агенције шаљу у свемир, попут ровера.

Упркос настојањима да комору одрже беспрекорно чистом, стручњаци су ускоро открили да се експериментално блато слива низ падину од песка.

Корица блата се замрзне

У "земаљским околностима" блато се понаша као што бисте и очекивали: глатко је попут соса који сипате у тањир. Међутим, у "марсовским условима", на маси од блата ствара се мноштво тупих и назубљених шиљака.

Све се своди на то да низак атмосферски притисак, нижи од један посто притиска на Земљи, утиче на воду, због чега она брзо испарава, потом прокључа, а на крају се замрзне.

- Корица блата се замрзне, али је оно довољно густо да му унутрашњост остане течна. Дакле, корица на кратко зауставља течност, али када течни део пробије кроз тање делове коре блато наставља да тече - појаснио је Пател и додао да процес подсећа на лаву "пахоехо".

Резултате експеримента научници су објавили у часопису Нејчр Џиосајнс.

maRS
маРС / Извор: Профимедиа

Њиховим научним радом није обухваћен експеримент у којем је опонашана атмосфера "врло топлог" дана на Марсу. Наиме, на појединим деловима Црвене планете температура се повремено пење и до 20 степени Целзијуса.

У таквим условима блато је прокључало и под ниским притиском је "скакало изнад површине као да левитира" - казао је др Брож.

Научници верују да ће резултати њиховог истраживања бити подсетник колегама да током истраживања небеских тела могу наићи на неочекиване исходе, закључује Брож.

ТЕНЗИЈЕ У САД НА ВРХУНЦУ: Протести испред Беле куће у Вашингтону (ВИДЕО)

СТРАТЕГИЈА ПЕКИНГА У СУКОБУ СА ТРАМПОМ: Америка би да предухитри Кину, али на овом пољу је већ у великом ГУБИТКУ

КИМ КРЕНУО У ОБРАЧУН СА "НЕМОРАЛОМ": За понашање тинејџера окривио "декадентне капиталистичке утицаје" (ВИДЕО)

ИСТОРИЈСКИ ЛЕТ КРУНИСАН УСПЕХОМ: Астронаути са Маскове ракете се искрцали на Међународну свемирску станицу (ВИДЕО)

БЕЗ КОНКУРЕНЦИЈЕ! ЛУКАШЕНКО ШЕСТИ ПУТ НА ПРЕДСЕДНИЧКИМ ИЗБОРИМА: Председнику Белорусије се смеши нова победа

ОДЈЕКИВАЛИ РАФАЛИ: Мушкарац пуцао на двојицу полицајаца у станици
Najnovija vest

ОДЈЕКИВАЛИ РАФАЛИ: Мушкарац пуцао на двојицу полицајаца у станици

20.07.2024. 12:31
НОВИ АМЕРИЧКИ ТРЕНД! Покушај атентата на Доналда Трампа ујединио све његове присталице, тренутно највише купују ОВО (ФОТО/ВИДЕО)
Donald Tramp

20.07.2024. 10:45
ИЗНЕНАЂЕЊЕ НА МАРСУ: Откриће америчког ровера ЗАПАЊИЛО НАУЧНИКЕ!
Rover na Marsu

ИЗНЕНАЂЕЊЕ НА МАРСУ: Откриће америчког ровера ЗАПАЊИЛО НАУЧНИКЕ!

20.07.2024. 00:39
ПАНИКА У ЛОНДОНУ: Русија жели ОСВЕТУ за уништење СЕВЕРНОГ ТОКА и урадиће ОВО!
Eksplozija "Severni tok 2"

ПАНИКА У ЛОНДОНУ: Русија жели ОСВЕТУ за уништење СЕВЕРНОГ ТОКА и урадиће ОВО!

20.07.2024. 00:01