"Загонетка са дна океана" Ово је права истина о последњем путовању Титана: Након имплозије погинуло пет особа
Неисправан инжењеринг довео је до имплозије експерименталне подморнице Титан у којој је погинуло пет особа на путу ка олупини Титаника, закључио је Национални одбор за безбедност саобраћаја (НТСБ) у извештају објављеном у среду.
НТСБ је саопштио овај закључак у свом коначном извештају о отказивању трупа и имплозији подморнице Титан у јуну 2023. године. Сви путници у подморници погинули су тренутно у северном Атлантском океану када је Титан доживео катастрофалну имплозију током спуштања ка олупини Титаника.
У извештају НТСБ наводи се да је неисправан инжењеринг Титана "резултирао изградњом притисне коморе од композита карбонских влакана која је садржала бројне аномалије и није испуњавала неопходне захтеве чврстоће и издржљивости“. Такође се истиче да компанија ОцеанГате, власник подморнице, није адекватно тестирала Титан и није била свесна његове стварне отпорности.
- У извештају се такође наводи да би Титан вероватно био пронађен раније да је ОцеанГате следио стандардне смернице за реаговање у ванредним ситуацијама, што би уштедело време и ресурсе, иако у овом случају спасавање није било могуће.
Извештај НТСБ-а поклапа се са извештајем америчке Обалске страже објављеним у августу, који је имплозију Титана описао као трагедију која је могла бити спречена. Обалска стража је утврдила да су безбедносне процедуре у ОцеанГате-у биле "критично мањкаве" и да су постојале "очигледне разлике између прописаних протокола и стварне праксе".
Компанија ОцеанГате је обуставила рад у јулу 2023. године и започела процес гашења. Након објаве извештаја Обалске страже у августу, портпарол компаније изразио је саучешће породицама настрадалих.
У имплозији Титана страдао је генерални директора ОцеанГате-а Стоктон Раш, што је изазвало бројне тужбе и позиве на строжу регулацију приватних дубокоморских експедиција. Погинули су и француски подводни истраживач Пол-Анри Наргеоле, познат као "господин Титаник", британски авантуриста Хејмиш Хардинг, те пакистански бизнисмен Шазада Давуд и његов син Сулејман Давуд.
НТСБ у извештају препоручује да Обалска стража формира панел стручњака који би проучавао подморнице и друге притисне апарате намењене за људску употребу. Такође препоручује да Обалска стража успостави прописе за те апарате, засноване на резултатима студије.
- У извештају се позива и да се налази истраживања поделе са индустријом, која се последњих година значајно проширила услед раста приватно финансираних истраживања океана.
Подморница је од 2021. године обављала мисије до места потонућа Титаника. Њен последњи зарон изведен је 18. јуна 2023. Контакт са матичним бродом изгубљен је око два сата касније, а подморница је пријављена као нестала тог поподнева. Бродови, авиони и специјална опрема брзо су послати на локацију, око 700 километара јужно од Сент Џонса у канадској провинцији Њуфаундленд.
Вишедневна потрага за преживелима привукла је пажњу светске јавности, али је убрзо постало јасно да преживелих нема. Обалска стража и друге надлежне службе потом су покренуле опсежне истраге о узроцима трагедије.