Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Завршен највећи експеримент у историји немачког јавног превоза

01.09.2022. 14:06
Пише:
Србија Danas/index.hr
Prevoz u Nemačkoj
Превоз у Немачкој / Извор: Shutterstock

ОВОГ лета 52 милиона људи купило је месечну карту за 9 евра за јавни превоз широм Немачке. Експеримент „јефтин и једноставан” је завршен и сада се воде расправе о томе да ли је успео и шта даље.

Све је било девет евра

Овог лета систем продаје карата био је веома једноставан. Уместо да се муче кроз џунглу са више од 60 тарифних и транспортних мрежа у Немачкој, од 1. јуна до 31. августа, људи су могли да путују широм земље свим локалним и регионалним аутобусима и возовима за 9 евра месечно користећи једну карту. Али тромесечни експеримент је завршен.

Мера, коју је немачки магазин Дер Спиегел назвао „највећим експериментом који је Немачка икада предузела у систему јавног превоза“, уведена је у релативно кратком року као део пакета помоћи савезне владе за помоћ потрошачима. Чак су и транспортне компаније биле изненађене овом мером и имале су врло мало времена да се припреме.

Сада, на крају експеримента, поставља се питање: да ли је јефтина карта за национални превоз успела?

Велике уштеде за путнике, смањена инфлација

Према подацима Удружења немачких транспортних компанија (ВДВ), више од 52 милиона људи купило је карту - више од 60 одсто становништва земље. Још десет милиона људи аутоматски добија попуст кроз постојећу годишњу претплату на локалну или регионалну транспортну мрежу.

Према АДАЦ-у, највећем немачком аутомобилском клубу, такве претплате коштају око 80 евра месечно у већим немачким градовима. Током три летња месеца ти путници су аутоматски уштедели преко 200 евра.

Стопа инфлације у Немачкој је такође благо пала током експеримента, што Савезни завод за статистику приписује, између осталог, ниској цени путовања у јавном превозу. Понуда је привукла и много нових путника. Према истраживању ВДВ-а, 15 одсто корисника карата од 9 евра рекло је да без ове јефтине карте не би путовали толико – колико су путовали.

Prevoz u Nemačkoj
Превоз у Немачкој / Извор: Shutterstock

- Милионима људи који примају социјалну помоћ или са ниским платама то обично буде ускраћено. И биће им то поново ускраћено након што ова јефтина карта истекне - пише Улрих Шнајдер, генерални директор социјалног udruženja Deutscher Paritätischer Гесамтвербанд.

- Да ли је национална карта од 9 евра била успешна зависи од циља. Ако је реч о финансијском растерећењу грађана, рекао бих да је било успешно. Да је циљ био промоција јавног превоза, рекао бих да није - рекао је за DW Džonatan Лазер из консултантске компаније специјализоване за управљање у јавном сектору.

Огромна потражња открила је слабости система

Још увек није јасно да ли би нови клијенти дугорочно прешли (трајно) на јавни превоз. Друштвеним мрежама овог лета свакодневно су кружиле приче о претрпаним возовима, поквареним клима уређајима и кашњењима од сат (или више).

Разлог томе је чињеница да се у Немачкој много улаже у друмски, а мање у железнички саобраћај, на шта се заговорници јавног превоза жале годинама. И пре карте од 9 евра, путници су били суочени са безбројним кашњењима и претрпаним возовима.

Савезна влада је ставила на располагање додатних 2,5 милијарди евра за 16 немачких савезних држава - да надокнади губитак у продаји карата по "нормалној" стопи. Међутим, није било додатних средстава за додатне капацитете, особље и одржавање да би се задовољила повећана потражња.

- Карта од 9 евра учинила је да проблеми у регионалном саобраћају буду видљиви свима. Нема довољно особља, а посебно нема довољно возила да одговори на повећање броја путника у будућности - рекао је Ралф Дамде, први човек Радничког већа у ДБ Регио, немачкој железничкој компанији задуженој за регионални транспорт.

Картица је истекла - дискусија је у току

Али шта даље? Критичари јефтиних карата кажу да би новац био боље уложен у инфраструктуру. Међутим, упркос непријатним условима путовања, многи траже да се јефтина тарифа продужи, поготово што Немачка у последње време није успела да оствари своје циљеве заштите климе. Неки желе обоје:

- Решење очигледно није да се јавни превоз поново учини мање атрактивним (са скупим картама), већ да се поправи/изгради неопходна инфраструктура - каже се у дискусији на друштвеној платформи Reddit.

Иако је експеримент – карта од 9 евра за целу Немачку – завршен 31. августа, политичари се и даље расправљају да ли би требало увести сличне карте и колико би требало да коштају.

Џонатан Лејзер каже да је цена само део ове приче. Експеримент је такође показао вредност модернизованог система продаје карата.

- Можемо да причамо о цени, али треба да разговарамо и о томе колико је компликовано купити карту. Морамо ли да имамо толико различитих система? Или можемо да их поједноставимо? - питао је Џонатан