НАУЧНИЦИ ОТКРИЛИ ЖИВОТ НА ДРУГОЈ ПЛАНЕТИ? Шокантне нове информације које је прикупио телескоп "Џејмс Веб"

12.09.2023. 22:33
Србија Данас/Телеграф
planete
планете / Извор: Фото: Printscreen YouTube/spacemattersdoc

Научници ипак кажу да су потребна даља истраживања.

Телескоп "Џејмс Веб" је можда управо открио знаке живота на планети која је 120 светлосних година удаљена од наше Земље, пишу британски медији.

"ИЗГЛЕДАЛО ЈЕ КАО ЦУНАМИ" Ево како је град у Либији збрисан са лица земље - чула се експлозија, а онда је вода ПРОГУТАЛА вишеспратнице (ВИДЕО)

„МАМА? ГДЕ МИ ЈЕ МАМА?“ Срцепарајуће сцене и снимци из уништене Либије (ВИДЕО)

РУПЕ ГУТАЈУ АУТОМОБИЛЕ И ЧИТАВЕ КУЋЕ: Снажна олуја доноси сцене као из неког хорор филма (ФОТО/ВИДЕО)

Реч је, наиме, о дететктованом молекулу званом диметил сулфид (ДМС). На Земљи овај молекул производи само нешто живо.

Научници су ипак нагласили да откриће које су направили није потпуно извесно, и да је потребно још података како би се потврдило присуство ДМС.

Истраживачи су такође у атмосфери ове планете детектовали присуство метана и угљен диоксида.

Како пишу медији, присуство ових гасова би могло да значи да ова планета, названа К2-18б, има водени океан.

Професор Нику Мадхусудхан са Универзитета Кембриџ, који је био вођа истраживачког тима, рекао је за  медије да је цео тим био "шокиран" кад су видели резултате.

- На Земљи, ДМС производи само живот. Већи део земљине атмосфере емитује фитопланктон у морским окружењима - рекао је он.

Али професор наглашава да је још рано за дефинитивне закључке, и да је потребно још података, који ће бити доступни за годину дана, да би се откриће потврдило.

- Ако се потврди, то ће бити велика ствар, и осећам одговорност да ово урадимо како треба, ако ћемо да тврдимо нешто тако велико - рекао је Мадхусудхан.

Ово је први пут да су астрономи открили могући траг ДМС на планети која кружи око удаљене звезде. Али они резултате третирају са опрезом, наглашавајући да је пре 3 године слична тврдња о присуству молекула фосфина, који производе живи организми, у облацима Венере, оповргнута годину дана касније.

Др Роберт Меси, који није учествовао у овом истраживању, а иначе је заменик директора Краљевског астрономског друштва у Лондону, каже да је био узбуђен кад је видео резултате:

- Полако идемо ка тачки где ћемо бити у могућности да одговоримо на велико питање - да ли смо сами у Универзуму или нисмо - рекао је он. - Оптимиста сам, кад је реч о питању да ли ћемо једног дана пронаћи знаке живота или не. Можда је то ово, можда ће се десити за 10 или чак за 50 година, да ћемо имати доказе тако јаке, да је постојање живота најбоље објашњење за њих.

Телескоп Џејмс Веб је способан за анализу светлости која пролази кроз атмосферу удаљених планета. Та светлост садржи хемијске "потписе" молекула у њеној атмосфери. Детаљи се могу дешифровати разлагањем светлости на њене саставне фреквенције - као што призма ствара спектар дуге. Ако делићи спектра недостају, то значи да су их апсорбовале хемикалије у атмосфери планете, што омогућава истраживачима да открију њен састав.

Овај подухват је тим више невероватан пошто је планета удаљена више од 1,1 милиона милијарди километара, те је количина светлости која доспева до телескопа заиста мајушна.

Поред ДМС, спектрална анализа открила је велике количине гасова метана и угљен диоксида, и то са великим степеном извесности.

Пропорције угљен диоксида и метана су одговарајуће претпоставки да на планети постоји водени океан, испод атмосфере богате водоником. Хабл телескоп је пре открио присуство водених испарења, због чега је планета К2-18б била једна од првих која је била на листи истраживања за далеко моћнији Џејмс Веб. Имајући у виду све то, могућност постојања воденог океана на њој је огроман корак унапред у закључивању.

Могућност планете да подржава живот зависи од њене температуре, од присуства угљеника и вероватно текуће воде. Посматрања Џејмс Веб телескопа изгледа дају могућност да планета К2-18б испуњава све ове услове. Али само зато што планета има сав потенцијал да подржава живот, не значи да је то и случај, и зато је важно дефинитивно утврдити могуће присуство ДМС.

Оно што ову планету чини још занимљивијом је да она није налик Земљи, тј. не припада класи такозваних стеновитих планета, које су досад биле кандидати за живот, а круже око удаљених звезда. К2-18б је отприлике 9 пута већа од Земље.

Егзопланете - планете које се окрећу око других звезда, а не око нашег Сунца - које су величине између величина Земље и Нептуна, нису налик планетама у нашем соларном систему. Ово значи да су ови "под-Нептуни" слабо истражени, као и природа њихових атмосфера, каже др Субхаџит Саркар са Универзитета Кардиф, који је био још један члан тима за анализу.

- Иако оваква врста планете не постоји у нашем соларном систему, "под-Нептуни" су најчешћи тип планете досад познат у галаксији. Успели смо да добијемо досад најдетаљнији спектар под-нептунске планете у насељивој зони, и ово нам је омогућило да детектујемо молекуле који постоје у њеној атмосфери - рекао је Саркар.