Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Историја кроз конструкцију: Како је "Мост слободе" постао један од симбола Новог Сада

16.10.2017. 08:01
Пише:
Србија Данас
Most slobode
Мост слободе / Извор: Профимедиа/илустрација

Симбол града

Снажан привредни развој Новог Сада током 60-их и 70-их година 20. века, створио је услове да се град постепено шири и на сремску страну тј. на подручје Мишелука и даље према падинама Фрушке горе. Ово је захтевало од градских власти, а пре свега од урбаниста, да почну да стварају оквирне урбанистичке услове за изградњу моста и растерећење саобраћаја из центра града.

Симбол Новог Сада: Овако је Петроварадинска тврђава добила име (ФОТО)

Од велике важности за читав српски народ: Због ове институције Нови Сад је добио назив Српска Атина

Прве такве услове направио је Урбанистички завод Новог Сада 1970. године. Скупштина општине Нови Сад одлуку о градњи моста доноси децембра 1973. године. Пројектанти моста су били академик Никола Хајдин, Гојко Ненадић и Предраг Желалић.

Радови су почели 22. септембра 1976. године, када је пободен први шип на левој обали Дунава. Током градње, пажња стручњака је била усмерена на три детаља: израда шипова за стуб 17, где је било трагова клизишта; монтажа челичне конструкције, у деловима, тежине по 200 тона, без скеле, уз помоћ „Дерик кранова“; и монтажа челичних ужади која је била оригинална.

Most slobode - Infografik
Мост слободе - Инфографик / Извор: СД/илустрација

Све је одрађено перфектно, што се може сматрати и за одступање од само 13 милиметара, између два дела конструкције, приликом постављања последње средишње конструкције моста. 

Мост је свечано отворен за саобраћај 23. октобра 1981. године, уз присуство више десетина хиљада грађана. Тада је и додељено име „Мост слободе“ јер је изграђен на 37. годишњицу ослобођења у Другом светском рату.

Новосађанима је сврсисходно служио пуних 18 година, међутим током НАТО агресије на СР Југославију је срушен. На обнову је чекано све до 2005. године, када су коначно прикупљена новчана средства, што из домаћих, што из страних извора. Реконструкција је трајала 2 године и 22 дана.

Своје двоструко друго отварање, „Мост слободе“ је имао 7. октобра, од стране градских власти на челу са тадашњом градоначелницом Мајом Гојковић а затим и друго отварање, 11. октобра 2005. године, од стране државног врха и комесара за проширење ЕУ.

Мост има 6 ауто и две пешачке траке.