Одржана прва Бридге конференција: "Онај ко заостаје, испада из игре!"
Од 20. до 22. маја у луксузном хотелу Кемпински, у идиличној кулиси истарског пејзажа окруженој морем, одржано је прво издање Бридге конференције.
Конференција је окупила најутицајније људе из музичке и tech индустрије који су током три дана учествовали на панелима и дискусијама, и делили своје знање и искуство са присутнима, размењујући идеје, стварајући вредна познанства и сарадње и дајући поглед у будућност и њен развој. Бридге је створио мостове између две индустрије, али и срушио географске баријере успешно стварајући везе и отварајући нове прилике.
Посебне говоре и здравицу отварања Бридге-а одржали су директор и суоснивач EXIT фестивала Иван Миливојев, оснивачица и директорка Гетахеада Jennifer Cochrane, државна секретарка Министарства туризма и спорта Републике Хрватске Моника Удовичић, као и градоначелник Умага Вили Bassanese.
Први панел је укључивао једну од главних тема која је пратила сва три дана конференције: „Подаци против инстинкта“ („Дата вс Гут”), а у својој првој дискусији носила је поднаслов „Навигација између аналитике и инстинкта у одабиру и букирању извођача“ („Навигатинг Analytics анд Инстинцт ин Артист Селецтион анд Booking”). На које се све начине мења селекција и букинг извођача напретком технологије и колико је, у свету који се води бројкама, важан и сопствени инстинкт, разговарали су букери највећих светских фестивала: Cindy Castillo (Мад Cool Фестивал), Јамес Минор (SXSW Мусиц Фестивал), Мирослав Милетић (EXIT), Павла Сливова (Цолоурс оф Острава), Вираг Цсисзар (Сзигет), а разговор је водио новинар Јамес Drury (IQ Магазине). Дискусија је показала да се у данашњем свету већина ипак ослања на бројке као реалне показатеље статуса одређених извођача, али одређени букери ипак полажу наде и у личну интуицију и воде се својим осећајем за препознавање и откривање нових талената.
Вештачка интелигенција чинила је средишњу тему већ првог дана конференције – уследио је панел под називом „Фестивал нове генерације: Како вештачка интелигенција и нове технологије револуционирају искуства уживо“ („The Next-Gen Фестивал: How АИ анд Емергинг Tech Аре Револутионизинг Ливе Мусиц Experiences”). Matthew Хоаг (interstellar.plus) модерирао је разговор који су водили Alexander Ус (Сила Света), Пип Русх (Арцадиа Спецтацулар) и Вицтор Де Ла Серна (Elrow анд Монегрос Десерт Фестивал) расправљајући о начинима на које АИ, АР и ВР технологије мењају ливе искуства у музичкој индустрији.
Прво вече конференције завршило се умрежавањем уз пиће и пригодним наступом DJ дуа Innēr Сенсе.
Након јутарње јоге и дружења после доручка, званично је отворен други дан конференције панел дискусијом под називом „Квантни скок у расту публике кроз АИ и маркетинг заснован на подацима“ („Quantum Леап ин Аудиенце Growth Through АИ & Дата-Дривен Маркетинг”) коју је модерирао Туро Пекари (Мусиц Tech Еуропе), током које су Hannah Јоос (Февер), Matthias Стробел (Мусиц Tech Еуропе) и Васја Вебер (Виберате) поделили своја искуства с разним начинима обраде података и селекцији битних информација из „мора” података. Једна од битнијих тема које су се дотакли била је заштита приватних информација, као и растући број ставки стандардног ГДПР-а.
Уследио је први Keynote разговор конференције у којем је Barry Дицкинс (Интернатионал Талент Booking), истинска икона музичке индустрије, човек који је сарађивао са легендама попут Боба Dylana, ZZ-ja Топа, Billy-ja Идола и бројним другим, у разговору с Грегом Parmleyjem (Интернатионал Ливе Мусиц Цонференце) открио занимљивости које је доживео током 60 година рада у индустрији. Публика је из прве руке чула детаље о променама у индустрији и размишљања једног од њених гиганта о актуелним темама, попут динамичког кретања цене улазница. Својим директним и искреним одговорима, Barry Дицкинс одушевио је публику и делегате.
Чињеница је да целокупна индустрија и тржиште не могу расти без ширења и укључивања одређених тржишта у развоју у своје подручје деловања, самим тим су Јамес Минор (SXSW), Берт Цоле (Арцадиа Спецтацулар), Рабих Hassan Мокбел (Вентуре Lifestyle) и Richard Hoermann (Нуцоаст) у разговору с Мариом May (ЦАА) изнели основне податке о интересним тржиштима и плану развоја, на које их начине истражују и шта их је све заинтересовало. Централна подручја занимања била су Блиски Исток, Северна Африка, Индија, Латинска Америка, североисточна Азија, у којима су у последње време видне нове прилике у музичком свету.
Након јутра испуњеног фасцинантним разговорима, уследило је време за ручак. Фокус је стављен на жене у музичкој и tech индустрији, као и њиховом повезивању и дељењу искустава. Ручак је био испуњен позитивном и оснажујућом енергијом, а посебну атмосферу ручку донела је Jennifer Cochrane која је управо то време и дружење посветила недавно преминулој пријатељици и блиској сарадници Ивани Ковачевић.
Посебно је занимљива била „студија случаја’’ с којом је након паузе делегате дочекао Витомир Јевремовић (3АС). Контроверзном темом, насловљеном „Симфонија интелигенције: АИ агенти као нови креативни и пословни партнери” („Symphony оф Intelligence: АИ Агентс ас the New Цреативе анд Business Партнерс”), визионар Јевремовић је врло брзо привукао пажњу свих присутних, пажљиво излажући „за и против’’ АИ агената и њихове улоге као креативних пословних партнера. С једне стране је застрашујуће којом је брзином вештачка интелигенција напредовала до нивоа да музика и уметност коју ствара често није лошијег квалитета па је, уз правилно коришћење, могуће постићи задивљујуће резултате. С друге стране, АИ агенти могу послужити као корисни асистенти за побољшање перформанси и ефикасности. Закључак ове студије случаја био је јасан: „Промена се управо догађа” и „ко заостаје – испада из игре”.
Следећи инспиративни Keynote разговор тог дана одржали су Фолкерт Коопманс (ФКП Сцорпио) и Јамес Drury (IQ Магазине), а обрадили су тему стварања и изградње успешне каријере од нуле, развијања стратешког мишљења, као и будућности, фестивала, турнеја и индустрије забаве. Коопманс је поделио највеће изазове с којима се суочио на почетку каријере па је, када је био питан за мотивацију која стоји иза свега, одговорио – „Неуспех није био опција; знао сам шта желим постићи и да немам другог избора”.
Панел дискусија „Иза баркода” („Beyond the Барцоде”) у фокус је ставила тему тикетинг система, па су панелисти Anna Грензхеусер (Февер), Цесаре Paciello (ХИД Глобал) и Емил Р. Љесњанин (Tixbase) у разговору са Гидеоном Gottfriedom (Pollstar) обрадили теме продаје и претпродаје дигиталних улазница, сигурносних провера, blockchain технологије, али и динамичних цена улазница које изазивају расправе широм света. Уз то, покренута је и тема улаза на фестивале препознавањем лица, као и сви изазови које би са собом носило имплементирање таквих технологија.
Тему АИ технологија у музици наставили су Matthias Стробел (Мусиц Tech Еуропе), Иван Новак (Laibach), Туро Пекари (Мусиц Tech Еуропе) и Алберт Грубер (seeqnc) под насловом: „Велика АИ дебата: Ко ће поседовати музику сутрашњице?” („The Греат АИ Дебате: Who Will Own the Мусиц оф Tomorrow”). Посебно је занимљиво било чути на који начин музичари, у овом случају Иван Новак и Laibach, гледају на појаву и употребу АИ-ја у музици, при чему је Новак открио да Laibach истражује на које све начине АИ алати могу помоћи музичарима у стварању музике, као и да тренутно раде на албуму инспирисаном АИ-јем.
Други дан Бридге-а, интелектуалних расправа и размена искустава завршен је гала вечером и журком на којој је музику пуштала млада и изузетно талентована Ђ-ица Lanna, загревајући све за свој сет на отварању Сеа Стар фестивала. Била је то идеална прилика за боље упознавање и стварање познанстава у „Ла Долце Вита” стилу, уз најукуснија фина вина крај мора.
Трећи и финални дан конференције отворен је панелом „Подаци против инстинкта 2“ („Дата вс. Гут 2”) током којег су познати светски агенти Jess Kinn (Оне Fiinix Ливе), Мариа May (ЦАА) и Мартје Кремерс (Primary Талент Интернатионал) у разговору са Васјом Вебером (Виберате) поделили своје ставове о коришћењу података при проналаску и одабиру извођача и колико се при томе ослањају на своју интуицију. Иако се налазе на супротној страни истог „новчића”, агенти су имали исти закључак као и букери првог дана конференције – интуиција је незаменљива.
О тимском раду, развоју извођача, изградњи платформе и бренда у динамичном разговору су своја искуства поделили techno и psytrance краљица Индира Paganotto, оснивачица издавачке куће и платформе АРТЦОРЕ која је прерасла у читав psytrance покрет, као и њен менаџер и сарадник Alex Аванзато. Индира и Alex су, у врло блиском и топлом разговору, поделили детаље о свом односу, који је више од пословног – њихов тим делује попут породице, а фокусирани су искључиво на нове, растуће извођаче пуне потенцијала које одгајају и обликују, и проналазе различите прилике за развој на сцени. На питање како се носи с притиском лидерства у DJ индустрији, Индира је одговорила: „Увек постоји нова планина коју треба освојити. Мораш напорно радити, и ако је ватра у теби, нико ти не може ништа”.
Уметница Аклеа Неон је у јединственом музичко-уметничком перформансу „Фреквенције природе – звучни пејзаж биљака” („Freqs оф Натуре – Плант Соундсцапе Experience”) уз музику биљака и умирујућу атмосферу представила јединствено искуство свим посетиоцима. На тај начин је поставила савршен тон и увертиру за конференцију „РЕМЕДИЕС за фестивале: Мост ка Греен Exitu и одрживој будућности” („РЕМЕДИЕС фор Фестивалс: А Бридге то Греен EXIT анд а Цирцулар Футуре”). Цлаире O’Neill (А Греенер Футуре) модерирала је разговор о важности кориштења технологија за зеленију и одрживију будућност, а Артур Мендес (Боом Фестивал), Ида Сиљановић (EXIT фондација), Lyke Поортвлиет (Греен Евентс) и Урош Новак (РЕМЕДИЕС) поделили су своја искуства у раду на фестивалима и путу према њиховој одрживости. Говорници су представили кључне алате и поступке који су нужни за напредовање индустрије према одрживости и стварању зеленије будућности – од компостних тоалета, уштеде воде и зеро waste козметике, до имплементирања реусабле чаша и смањења загађења средине пластиком.
Прво издање Бридге конференције, које је у чаробном пејзажу и „Ла Долце Вита” стилу спојило ужитак и посао, може се крунисати јединственим закључком: музичка и tech индустрија нераскидиво су повезане па је потребно наставити стварање мостова између њих како би се унапредила будућност и подстакао бржи развој. Ко не иде у корак с временом – испада из игре.