Није крива ВАКЦИНА против Ковида, ни ХЕПАРИН! Научници дошли до ЗАСТРАШУЈУЋЕГ ОТКРИЋА да ОБИЧНА ПРЕХЛАДА може изазвати СМРТОНОСНИ поремећај КРВИ

01.10.2023. 09:08
Србија Данас
doktor
доктор / Извор: Shutterstock

Ово сазнање отвара пут новим истраживањима како би се разумело зашто и како настаје ово стање, рекли су научници

Иако је обична прехлада учестала, често нас баца у очај и изазива лоше опште стање. Али сада, научници упозоравају да би сезонска шмркавица могла изазвати фаталне компликације.

По први пут, научници са Универзитета Северне Каролине пронашли су везу између поремећаја згрушавања крви опасног по живот и инфекције аденовирусом.

Скромни ПЕДИЈАТАР ОБИЧНОМ СУПОМ ОД ШАРГАРЕПЕ СПАСАО ЖИВОТЕ милиона деце: Већ сутра је СКУВАЈТЕ према ОВОЈ РЕЦЕПТУРИ

ВИКТОРИЈА ЗАМАЛО УМРЛА ПОСЛЕ ПОРОЂАЈА: Бабице игнорисале озбиљне симптоме - почело је са ВИСОКОМ ТЕМПЕРАТУРОМ

Аденовирус је један од најчешћих респираторних вируса који погађа и одрасле и децу, изазивајући симптоме налик прехлади и грипу.

Вирусне инфекције, као и аутоимуне болести и друга стања, могу узроковати пад нивоа тромбоцита у крви - познато као тромбоцитопенија.

Тромбоцити су витални део крви - одговорни за згрушавање који заустављају крварење када сте повређени.

- Овај поремећај повезан са аденовирусом је сада један од четири призната поремећаја анти-ПФ4 (антитромбоцитни фактор 4), рекао је др Стивен Мол, професор медицине на Одељењу за хематологију Универзитета за медицину.

- Надамо се да ће наши налази довести до раније дијагнозе, одговарајућег и оптимизованог лечења и бољих исхода код пацијената који развију овај поремећај који угрожава живот.

Најновији налази, објављени у "New Енгланд Јоурнал оф Медицине", бацају ново светло на то како вирус утиче на изазивање поремећаја антитромбоцитног фактора 4.

prehlada
прехлада / Извор: Профимедиа

Ово откриће отвара пут новим истраживањима како би се разумело зашто и како настаје ово стање, рекли су научници.

Шта су анти-ПФ4 поремећаји?

Антитела су велики протеини који се лепе за површину бактерија, вируса и других "напасти" и на тај начин их таргетирају као мете за уништавање од стране имуног система.

Код поремећаја анти-ПФ4 имуни систем грешком ствара антитела која циљају на протеин ПФ4, који ослобађају тромбоцити. Може да изазове ланчану реакцију која резултира уништавањем тромбоцита од стране имунолошког система, изазивајући прекомерно згрушавање крви и пад нивоа тромбоцита.

У неким случајевима анти-ПФ4 антитела се активирају ако пацијент узима антикоагулантни лек који се зове хепарин, тада долази до поремећаја хепарин индуковане тромбоцитопеније (ХИТ).

Уколико особа није узела хепарин, а појави се овај поремћај, он се тада назива спонтаним ХИТ-ом.

У последње три године, мали број случајева тромбоцитопеније је повезан са одређеним вакцинама против Covid-19, али истиче се да ту не спадају Модерна и Пфизер. Ово стање се назива имунотромботичка тромбоцитопенија изазвана вакцином (VITT).

Да би боље разумели стање, истраживачи су прегледали петогодишњег дечака коме је раније дијагностикована аденовирусна инфекција и који је хоспитализован са тешким крвним угрушком у мозгу и значајно смањеним нивоом тромбоцита.

Лекари су приметили да није узимао хепарин, нити је вакцинисан против Covida.

- Лекари на јединици интензивне неге, неуроинтензивиста и хематолошке групе радили су даноноћно како би одредили следеће кораке у нези овог младог дечака, рекла је др Жаклин Баскин-Милер.

- Није реаговао на терапију и стање му се погоршавало. Питали смо се да ли би то могло бити повезано са његовим аденовирусом с обзиром на податке о вакцини, али у литератури у то време није било ничега што би то сугерисало.

Резултати су показали да дечак има антитело типично повезано са ХИТ-ом.

Закључак је уследио након случаја пријављеног у Ричмонду у Вирџинији где је откривено да још један пацијент са аденовирусном инфекцијом има више крвних угрушака, који су изазвали мождани удар, срчани удар, ДВТ као и тешку тромбоцитопенију.

krvni ugrušak
крвни угрушак / Извор: Shutterstock

Као и мали дечак, пацијент није био изложен хепарину или вакцини против Цовид-а. Резултати теста су показали да су пацијентова антитела циљала исти протеин као ХИТ антитела, што је довело до закључка да имају варијанту ХИТ-а повезану са инфекцијом аденовирусом.

Истраживачи су рекли да постоји много неодговорених питања о томе колико је овај поремећај чест и да ли га могу изазвати други вируси - потребно је додатно истраживање.

Који су симптоми и знаци крвног угрушка?

Постоје две врсте крвног угрушка - обе су озбиљне.

Када се угрушак појави у артерији, то се назива артеријски угрушак. Ово може довести до срчаног или можданог удара. Крвни угрушак у вени се назива венски угрушак, а најозбиљнији тип је дубока венска тромбоза (ДВТ).

Угрушци могу да се стварају спорије током времена, али и даље могу бити опасни по живот. Према удружењу "Стоп The Цлот", знаци крвног угрушка у нози или руци укључују:

• бол или осетљивост
  • оток
  • кожа је топла на додир