Datum izbora je izvestan, a to kako će ko proći 26. aprila, kao i koliko će građana izaći na birališta, zavisiće umnogome od oko pola miliona neodlučnih građana. Onih koji će odluku o tome da li će izaći na izbore i ako izađu za koga će glasati doneti u poslednjoj nedelji kampanje.
Taj podatak izneo je Srđan Bogosavljević iz Ipsosa govoreći o tome koliko je izborna kampanja važna, ali i napominjući da je najvažnije iskoristiti ključnu poslednju nedelju kampanje.
- Građane posle svakih izbora pitamo šta ste i kako ste odlučivali. Oko deset odsto ljudi se u poslednjih nedelju dana odlučuje da ne izađe na izbore, od čega dve trećine se poslednjih dana odluči da ne izađe na birališta. I imate i podatak da oko 500.000 ljudi odluči o tome da li će izaći na izbore u poslednjih par dana, od toga 220.000 bukvalno poslednjeg dana. Tu je i oko 700.000 ljudi koji su glasali, ali su izašli sa birališta sa stavom "pa mogao sam i nekog drugog da zaokružim". Jer, postoji veliki broj ljudi koji ne sede sa olovkom i podvlače šta je ko rekao, već razmišljaju o sebi i kako da prežive - napominje Bogosavljević.
U Srbiji ima ukupno 6,8 miliona upisanih birača, a procenjuje se da oko 4,8 miliona njih žive u našoj zemlji. Zato je pola miliona birača važna brojka, na šta ukazuje i izvršni direktor Cesida Bojan Klačar. Štaviše, kaže da je tih pola miliona "jako važna ciljna grupa".
- To su ljudu koji donose odluku u zaustavnom vremenu kampanje, koji nemaju čvrstu stranačku identifikaciju i odlučuju sagledavajući ono što se dešava u finišu kampanje. To znači da na njih može da utiče sve što se dešava poslednjih dana. Bilo da se radi o debati, bilo o medijskim izveštajima, nekim istraživanjima javnog mnjenja... I važni su onim strankama koje nemaju čvrsto biračko telo. Prosto, veća je lojalnost birača vladajućim strankama. Opozicioni birači imaju meku podršku, skloniji su promenama mišljenjama i tome da menjaju mišljenje za koju će stranku glasati. Tih pola miliona je skoro najvažniji segment u kampanjama - napominje Klačar.
On dodaje i da su neodlučni birači bitni strankama koje su se odlučile da ne izađu na izbore, ali su ipak više onim strankama koje će izaći na izbore.
- Onima sa sigurnim biračima kampanja služi da učvrste odluku, a do birača koji su protiv ne možeš doći u kampanji. Ovih pola miliona su objektivno najvažniji onima koje će izaći na izbore - zaključuje Klačar.
Profil neodlučnog birača
Broj izašlih na birališta u procentima