Izraelska avijacija je zajedno sa saveznicima iz SAD i evropskih zemalja obradila zadatak borbe protiv ruskog raketnog sistema S-400 "trijumf" na vojnim igrama "Plava zastava" održanim na aerodromu Uvda.
Pored Izraela, u manevrima su učestvovali američki, nemački, italijanski i grčki piloti. Grci su ključni tokom ovih vežbi, zato što su jedna od retkih zemalja NATO (pored Slovačke i Bugarske) koja u svom arsenalu ima ruske sisteme S-300. Izraelci svake godine učestvuju na vežbama u Grčkoj, koji im omogućavaju da shvate kako funkcioniše "lock on" PVO sistema S-300.
Među njima su bili F-35, F-16 i "jurofajteri".
Lovci su vežbali vazdušnu bitku i avio-napade na sistem protivvazdušne odbrane S-400, koji je imitirao američki kompleks MIM-104 "patriot".
Vežbe su održane nedaleko od zone borbenih dejstava u Pojasu Gaze.
S-400 Trijumf je protivavionski i protivraketni sistem koji je konstruisala ruska firma Almaz-Antej. Prvi put je ušao u operativnu upotrebu u oružane snage Ruske Federacije u 2007. godine. Ovaj sistem koristi četiri rakete na svojoj lansirnoj rampi. Ima mogućnost detetkovanja i letelica sa smanjenim odrazom (tzv. stelt) na daljini od oko 150 km.
Njegov radar omogućava praćenje i osmatranje na daljini od čak 600 km (cilj velike radarske površine) i istovremeno može da prati do 300 ciljeva. Vreme potrebno za prelazak sistema S-400 iz marševskog u borbeni položaj je 5-10 minuta, a vreme da se sistem dovede u borbenu spremnost sa položaja iznosi tri minuta.
Rusi imaju razmeštene bataljone sistema S-400 u Siriji od 2015. godine i obaranja ruskog aviona Su-24 od strane Turaka. Jedan bataljon S-400 čuva i ključnu rusku vazdušnu bazu u regionu, Hmejmim.
U vežbama je učestvovalo nekoliko izraelskih lovaca pete generacije F-35I i F-16I, kao i više od trideset bombardera drugih zemalja.
I pored nabavke aviona F-35, "radni konj" izraelskog vazduhoplovstva je i dalje F-16I, poznatiji kao "Sufa" (Oluja). Izraelci koriste 97 aparata ovog tipa, ne računajući ranije verzije F-16C i F-16D.
F-16I je dvosedna varijanta čuvenog američkog lovca, a prvi put je poleteo u sklopu vazduhoplovstva jevrejske države 2003. godine. Jedan avion košta u proseku 70 miliona dolara.
Velika razlika "Sufe" u odnosu na druge verzije F-16 je vrhunska dorada koju su odradile izraelske firme, a tom prilikom je zamenjeno čak 50 odsto avionike. Oko unapređenja F-16 su se udružili izraelski giganti namenske industrije, pa je tako Elbit Sistems konstruisao nišanske sisteme na kacigama pilota, Rafael rakete Piton 5, a Izrael Aerospejs Industriz (IAI) tankove za gorivo koji omogućavaju avionu veliki domet.
BONUS VIDEO: Zašto svi žele da kupe KONTROVERZNI RUSKI S-400 iako MNOGO RIZIKUJU?