Pravoslavni vernici su započeli Božićni post koji će trajati tačno 40 dana i kojim se pripremaju za najrodosniji hrišćanski praznik, rođene Isusa Hrista (Božić).
Post je verska odluka, koja podrazumeva odricanje od određene hrane, ali, još teže, određenih misli, dela i navika. Sveti oci su verovali da telo koje u grehu ima zajedničko učešće sa dušom, treba sa njom u i vrlinama da ima učešća. Stvaran post je u prvoj liniji uzdržavanje od svake pohote. Bez duhovnog posta sam telesni post Bog ne prihvata. Post ima u prvom redu duhovni smisao i on je organski povezan sa celokupnim duhovnim životom.
Kako je jedan od prvih uslova posta uzdržavanje od loših i bludnih misli, a to znači i ot takvih dela, postalja se pitanje da li dozvoljeno da bračni partneri upražnjavju intimne odnose u toku posta, s obzirom da sveti apostol Pavle kaže: "Žena nije gospodar od svojega tela, nego muž; i muž nije gospodar od svojega tela, nego žena. Ne zabranjujte se jedno drugome, sem po dogovoru privremeno, da bi se predali postu i molitvi, pa opet da se satanete, da vas satana ne iskušava vašim neuzdržanjem" (1.Kor.7, 25)
Na ovo pitanje odgovara nam protoprezviter Milan Ristivojčević:
- Supružnici treba da se strogo pridržavaju običaja i zapovesti Crkve u međusobnim odnosima, čuvajući sebe u čistoti o praznicima, nedeljama, posnim danima (sredom i petkom) imajući u vidu reči prepodobnog Serafima i starca Amvrosija da će ukoliko budu kršili te zapovesti Crkve, postati podložni bolestima, naročito žene i deca... kaže protoprezviter Milan Ristivojčević i dodaje:
- Postoje slučajevi kada kod hrišćanskih porodica biva narušena sloga i jedno od supružnika pada u očajanje zbog odbijanja drugog da izvršava bračne odnose, izazvano zbog revnosti u uzdržanju. To se najčešće odnosi na periode višednevnog posta. Ovde je, saglasno preporuci apostola Pavla uzdržanje moguće ostvariti samo pri jednodušnoj saglasnosti za to oboje supružnika: ono ne može imati mesta, ako je jednome od njih to opterećenje, da uzdržavajući se gubi svoj duševni mir.
- No šta biva u tom slučaju kada jedno od supružnika neće da prihvati uzdržanje ni kod jednodnevnog posta, ili praznika? Ovde se susrećemo sa jednom od opasnosti koju nosi brak kod ljudi različitih pogleda i životnih shvatanja. Ovde su neizbežne duševne drame i duboke traume. Po zapovesti apostola Pavla supružnici ne trebaju da odbijaju jedan drugog, ali pri tom će biti narušena svetost praznika, ili posta.
- Ovde mi dolazimo do zaključka o tome koliko je važna obazrivost pri izboru supružnika, to je preduslov za srećan brak. Brak koji po svojoj suštini jeste dobrovoljno potčinjavanje, lak i srećan je samo tada, kada se duša predaje blagočestivom i dobrodeteljnom suprugu, i nije moguće izbeći nesreću ako se suprug nalazi u vlasti strasti i greha. Ne bez razloga tuguje apostol Pavle za onim koji žive u braku: "Ali će imati takve nevolje telesne; a ja vas žalim" (1. Kor. 7,28).