clear sky
17°C
26.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Koliko grejanje smanjuje autonomiju električnih automobila

24.10.2022. 15:57
Piše:
Srbija Danas/b92.net
Električni auto
Električni auto / Izvor: Srbija Danas

Iz navednih podataka jasno se vidi da grejanje kabine daleko najviše smanjuje domet.

Svako ko vozi "na struju" brzo se navikne na štednju električne energije u vozilu kako bi smanjio troškove punjenja, ali pre svega da bi povećao autonomiju vožnje.

Koliko dodatne energije i kilometara troše razni uređaji u vozilu?

Sa trendom tranzicije ka električnom pogonu menjaju se i mnoge dosadašnje navike vozača. Zato duže ture morate planirati drugačije nego kada vozite automobil sa konvencionalnim pogonom (SUS motorom) i obratiti posebnu pažnju na potrošnju energije i domet.

Ovo je naročito važno u hladnijim mesecima u godini, budući da niska temperatura vazduha utiče na bateriju.

Za razliku od vožnje u konvencionalnom automobilu, grejanje unutrašnjosti, na primer, može imati primetan uticaj na domet u vožnji. A šta je sa ostalim potrošačima električne energije?

Funkcije poput svetla, radija ili grejanja zadnjeg stakla važne su za bezbednost i komfor u vožnji. U električnim automobilima ne napajaju se direktno iz velike pogonske baterije, već, kao kod modela sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, putem zasebne 12-voltne mreže.

Električni auto
Električni auto / Izvor: Srbija Danas

Taj akumulator (koji je, uzgred budi rečeno, takođe odgovorna za većinu kvarova u električnim vozilima) zatim se ponovno puni iz glavne baterije. Iz navednih podataka jasno se može videti da grejanje unutrašnjosti daleko najviše smanjuje autonomiju vožnje.

Koliko energije troše dodatne funkcije i koliko smanjuju domet (po satu rada u električnom automobilu koji troši 17 kWh/100 km), pogledajte u nastavku:

• grejanje putničke kabine: 5 kW – 30 km,

• grejanje sedišta 0,1 kW – 600 metara,

• dnevna svetla 0,125 kW – 750 metara,

• maglenke 0,11 kW – 650 metara,

• grejanje prednjeg i zadnjeg stakla 0,8 kW – 4,7 km,

• upaljač 0,2 kW – 1,2 km,

• USB utičnica za punjenje smartfona 0,1 kW – 600 metara,

• radio i GPS navigacija 0,03 kW – 180 metara,

• grejanje bočnog retrovizora 0,04 kW – 240 metara.

Sve u svemu, grejanje kabine ubedljivo najviše utiče na autonomiju u vožnji.