Koliko grejanje smanjuje autonomiju električnih automobila
Iz navednih podataka jasno se vidi da grejanje kabine daleko najviše smanjuje domet.
Svako ko vozi "na struju" brzo se navikne na štednju električne energije u vozilu kako bi smanjio troškove punjenja, ali pre svega da bi povećao autonomiju vožnje.
Koliko dodatne energije i kilometara troše razni uređaji u vozilu?
Sa trendom tranzicije ka električnom pogonu menjaju se i mnoge dosadašnje navike vozača. Zato duže ture morate planirati drugačije nego kada vozite automobil sa konvencionalnim pogonom (SUS motorom) i obratiti posebnu pažnju na potrošnju energije i domet.
Ovo je naročito važno u hladnijim mesecima u godini, budući da niska temperatura vazduha utiče na bateriju.
Za razliku od vožnje u konvencionalnom automobilu, grejanje unutrašnjosti, na primer, može imati primetan uticaj na domet u vožnji. A šta je sa ostalim potrošačima električne energije?
Funkcije poput svetla, radija ili grejanja zadnjeg stakla važne su za bezbednost i komfor u vožnji. U električnim automobilima ne napajaju se direktno iz velike pogonske baterije, već, kao kod modela sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, putem zasebne 12-voltne mreže.
Taj akumulator (koji je, uzgred budi rečeno, takođe odgovorna za većinu kvarova u električnim vozilima) zatim se ponovno puni iz glavne baterije. Iz navednih podataka jasno se može videti da grejanje unutrašnjosti daleko najviše smanjuje autonomiju vožnje.
Koliko energije troše dodatne funkcije i koliko smanjuju domet (po satu rada u električnom automobilu koji troši 17 kWh/100 km), pogledajte u nastavku:
• grejanje putničke kabine: 5 kW – 30 km,
• grejanje sedišta 0,1 kW – 600 metara,
• dnevna svetla 0,125 kW – 750 metara,
• maglenke 0,11 kW – 650 metara,
• grejanje prednjeg i zadnjeg stakla 0,8 kW – 4,7 km,
• upaljač 0,2 kW – 1,2 km,
• USB utičnica za punjenje smartfona 0,1 kW – 600 metara,
• radio i GPS navigacija 0,03 kW – 180 metara,
• grejanje bočnog retrovizora 0,04 kW – 240 metara.
Sve u svemu, grejanje kabine ubedljivo najviše utiče na autonomiju u vožnji.