few clouds
21°C
27.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

O OVOME SE MALO PRIČA: Evo kako da pripremite traktor za zimski period

24.10.2023. 11:47
Piše:
Srbija Danas/ Polovni automobili
Traktor
Traktor / Izvor: Profimedia

Neki poljoprivednici će i zimi koristiti traktor.

Traktor, ukoliko se neće koristiti zimi, trebalo bi posebno da se pripremi za duži period mirovanja. Naravno, kada ćete da spremite traktor za "zimski san", kako i koliko temeljno ćete da ga spremite, zavisi od raznih faktora - od regiona u kojem živite i poslova koje treba da završite pre zime, preko vremenskih uslova, do samog traktora. 

BIZARAN PROPUST TESLE: Automobili isporučeni bez plaćanja, prevarant uhapšen

BIZARAN PROPUST TESLE: Automobili isporučeni bez plaćanja, prevarant uhapšen

JEDAN OD NAJHAOTIČNIJIH KRUŽNIH TOKOVA: Neverovatno je da nema velikog broja udesa, a evo kako izgleda (VIDEO)

JEDAN OD NAJHAOTIČNIJIH KRUŽNIH TOKOVA: Neverovatno je da nema velikog broja udesa, a evo kako izgleda (VIDEO)

PRIVLAČI VEĆU PAŽNJU OD NAJNOVIJEG BMW-A: Evo šta je jedna devojka napravila od Fiće (FOTO+VIDEO)

PRIVLAČI VEĆU PAŽNJU OD NAJNOVIJEG BMW-A: Evo šta je jedna devojka napravila od Fiće (FOTO+VIDEO)

Neki poljoprivednici će i zimi koristiti traktor, što na njivi, što za čišćenje snega, što za razne druge stvari, ali to ne znači da ne treba pripremiti traktor za rad pri niskim temperaturama. Na "minusu" će se mnogo brže i lakše pokazati da je akumulator loš, da postoje problemi sa diznama, grejačima, itd.

Ne postoji univerzalna procedura za pripremu traktora za zimu. Postoji razlika za pripremu starijih i novijih generacija traktora. Te razlike mogu da budu zaista velike. Stoga savetujemo da pročitate i uputstvo za korišćenje svog traktora – možete da nađete razne korisne informacije po pitanju parkiranja preko zime.

Uglavnom, bez obzira na starost, očuvanost, sofisticiranost, cenu, opremu i druge stvari – što bolje spremite traktor pred zimu, manje ćete posla i (eventualnih) problema imati na proleće.

1)    Detaljno pranje i čišćenje. Ovo nije stvar estetike – na čistom i "odmašćenom" traktoru mnogo je lakše proveriti limariju i druge delove po pitanju korozije, proveriti da li curi neko ulje (motorno, hidraulično, iz menjača) ili tečnost (kočiona, antifriz), proveriti u kakvom su stanju creva...

Budite pažljivi ukoliko koristite perač pod visokim pritiskom, pošto suviše jak mlaz vode može da izazove oštećenja. Kompresorom izduvajte vodu sa nezgodnih mesta iz kojih voda ne može da iscuri. Posebno pažljivi budite prilikom pranja motora, pošto savremeni traktori imaju mnogo osetljive elektronike.

2)    Kompletna provera. Nakon pranja treba krenuti redom i proveriti kompletan traktor. Pametno je da se preventivno uradi i kompjuterska dijagnostika.

3)    Popravka kvarova. U zavisnosti od vrste kvara, traktora i vaših mogućnosti, kvarove rešavajte sami ili odvezite traktor u servis. Idealno je da se sve popravke završe odmah, kako bi se traktor potpuno ispravan parkirao, ali nažalost u praksi često dođe do odlaganja...

4)    Gume. Njih takođe treba detaljno oprati i proveriti da li postoje neka oštećenja. Proveriti pritisak vazduha u njima – ukoliko je manji od fabrički predviđenog, obavezno ih naduvajte. Korisno je pomeriti traktor malo bar jednom ili dva puta mesečno kako se gume ne bi deformisale usled dugog stajanja.

5)    Podmazivanje. Treba podmazati sve što je po fabričkom uputstvu predviđeno za podmazivanje.

6)    Napunite rezervoar. Treba sipati gorivo u rezervoar do vrha – tako će se sprečiti kondenzacija vode u samom rezervoaru i korozija kod metalnih rezervoara.

Takođe treba imati u vidu da se dizel vremenom "kvari" pod uticajem vazduha, mikroorganizama, itd. Britanski RAC (Royal Automobile Club – slično kao AMSS kod nas) kaže da dizel u idealnim uslovima, odnosno u zaptivenom kanisteru i na odgovarajućoj temperaturi može da traje 6 do 12 meseci. To ne znači da nakon tog vremena neće biti upotrebljiv, već da će mu se značajno promeniti karakteristike.

Rok trajanja dizela u rezervoaru znatno je kraći nego u dobro zatvorenom kanisteru. Ukoliko dođe do ozbiljnijih promena u gorivu, to može da izazove razne probleme – od nepravilnog rada motora do ozbiljnih kvarova. Stoga nije loša ideja da se u rezervoar doda stabilizator goriva koji može značajno da redukuje negativne uticaje kojima je gorivo izloženo.

Nije dovoljno samo sipati stabilizator u rezervoar, već treba ispratiti uputstvo, pošto ukoliko nakon dodavanja stabilizatora ne startujete motor, stabilizator neće proći kroz sve delove dovoda i ubrizgavanja goriva.

Rezervoar treba napuniti tzv. zimskim dizelom, koji zahvaljujući dodatim aditivima može da se koristi i na veoma niskim temperaturama. U suprotnom, dodajte aditiv koji sprečava "smrzavanje" goriva, odnosno izdvajanje parafina iz dizela (pošto on može da izazove ozbiljne probleme) i poboljšava tečljivost dizela pri niskim temperaturama.

Aditiv mora da se doda na vreme, pre nego što niska temeperatura već počne da utiče na gorivo, inače neće imati gotovo nikakvog efekta. Ovu problematiku treba shvatiti ozbiljno, pošto savremeni traktori imaju razne sofisticirane komponente koje mogu da budu osetljive na loše gorivo.

7)    Čuvanje osetljivih uređaja. Ukoliko traktor ima nešto od osetljive tehnologije koja može da se skine, tj. ukloni, kao što su GPS, monitori i slično, izvadite ih iz traktora i stavite na neko mesto gde neće biti izloženi niskim temperaturama i naglim promenama temperature.

8)    Proverite akumulator (ili akumulatore). Ne čekajte ekstremno niske temperature da biste otkrili da vam je akumulator solidno ispražnjen. Proverite ga na vreme, sami uz pomoć unimera ili u servisu. U specijalizovanim servisima za akumulatore mogu da obave vrlo detaljne provere i da daju preciznu dijagnozu zdravlja akumulatora.

U svakom slučaju, veoma je korisno da imate svoj punjač za akumulator - za relativno malo novca danas mogu da se kupe punjači sa mnoštvom naprednih funkcija. Imaju zaštitu od prekomernog punjenja i od zamene polova, kontrolu punjenja u zavisnosti od stanja

Da li ćete tokom zimskog perioda akumulator vaditi iz traktora ili ne, zavisi od savremenosti traktora (stari traktori nemaju kompjutere, noviji mogu da ih imaju mnogo), od toga da li ćete koristiti povremeno traktor zimi, u

U svakom slučaju, povremenim dopunjavanjem možete akumulatoru znatno da produžite životni vek i to ne samo zimi, već tokom cele godine. Ali naglašavamo da prvo treba da proverite da li akumulator može da se puni dok je u traktoru ili je potrebno da se izvadi. Obavezno pročitajte uputstvo za korišćenje traktora, a nije loše ni da se informišete na više drugih načina, npr. u ovlašćenom servisu.

9)    Palite traktor bar jednom mesečno. Ni jedna mašina "ne voli" da suviše dugo ne radi. Stoga je dobro upaliti traktor bar jednom mesečno, ali samo pod određenim uslovima. Izbegavajte to ukoliko su veoma niske temperature. Izbegavajte i ukoliko u motoru nije odgovarajuće ulje - to je posebna tema.

Izbegavajte ukoliko postoji bilo kakav problem sa paljenjem, sa motorom i slično. Svrha povremenog paljenja traktora je "razgibavanje" i podmazivanje, ali nema potrebe da se to radi ako će se izazvati veća šteta nego korist. Takođe, ukoliko držite akumulator u traktoru, ne očekujte da će se on dopuniti za npr. 15 ili 30 minuta rada u mestu.  

10)    Traktor treba da bude zaštićen od snega, mraza, kiše... Logično, preko zime je idealno da traktor bude u što toplijoj garaži ili hangaru. Naravno, ne kažemo da treba da ugrađujete podno grejanje i radijatore u garažu. Ukoliko nemate odgovarajući prostor za smeštaj traktora preko zime, kupite ceradu i pokrijte ga.

Poslužiće i najmanja i najjeftinija cerada – bolje išta nego ništa, ali treba proveravati da li pruža odgovarajuću zaštitu i treba li zatezati vezove. U tom slučaju treba i posebno zaštititi određene delove na traktoru – one koji su najosetljiviji na prodor vlage.

11)    Proverite antifriz. Podrazumeva se da nivo antifriza treba redovno proveravati tokom cele godine, ali pred zimu je naročito korisno da mu proverimo tačku smrzavanja, što može da se obavi meračima koji mogu lako i relativno jeftino da se kupe.

Ne dolivajte čist (koncentrovan) antifriz ukoliko ste tokom sezone dolivali samo vodu, pošto tako "naslepo" ne možete da pogodite odgovarajuću koncentraciju. Ako nalijete previše koncentrovanog antifriza možete da dobijete rashladnu tečnost koja će mnogo lakše da se zaledi i pri ne tako niskim temperaturama. Obavezno pročitajte uputstvo i napravite koncentraciju koja će da pruži maksimalnu zaštitu od stvaranja leda.

Zaključak

Kvarovi na traktoru i drugoj mehanizaciji koji mogu da nastanu zbog držanja na otvorenom mogu da nanesu veću finansijsku štetu nego što bi koštala izgradnja objekta u kojem biste držali traktor i mehanizaciju.

Slično važi i za držanje traktora i mehanizacije u garaži ili hangaru, ali da se pritom ne isprate osnove po pitanju zime.