clear sky
16°C
30.04.2024.
Beograd
eur
117.1205
usd
109.1422
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Proizvod koji je promenio svet - dizel motor

11.08.2020. 17:55
Piše:
Srbija Danas/B92
Chevroletov Duramax dizel motor
Chevroletov Duramax dizel motor / Izvor: Profimedia/ilustracija

Velika stvar...

Izumitelj dizel motora želeo je da stvori učinkovitiji motor za industriju i saobraćaj, zgrožen gubitkom od čak 90 odsto uloženog energetskog potencijala.

Gorivo
Gorivo / Izvor: Profimedia

Ta prednost i osnovna primena, koja je dizel motore popularizovala u najrazličitijim tipovima industrijske primene bila je temelj njegovog razvoja od samog početka.

Imao je paklenu noć, a ujutru je zatekao užas ispod automobila! Još kad su videli ŠTA vozi... (FOTO)

Imao je paklenu noć, a ujutru je zatekao užas ispod automobila! Još kad su videli ŠTA vozi... (FOTO)

Snimljen novi Pežo 308

Snimljen novi Pežo 308

KAKO IM NIJE ŽAO: Ovaj napušten Karera GT zaboravljen u Kini

KAKO IM NIJE ŽAO: Ovaj napušten Karera GT zaboravljen u Kini

Dizel motor efektivno i jeste zamenio radne parne smašine u nizu industrijskih aplikacija, a primena u putničkim automobilima je bila revolucionarno otkriće, iako se danas određeni ljudi bore protiv njega. Najviše u Evropi.

Jedan od najrevolucionarnijih tehnoloških pronalazaka ikada, motor s unutarašnjim sagorevanjem i kompresionim paljenjem (bez svećice), značajno je unaprijedio industriju, prevozna sredstva, vojnu tehniku.

Razvoj nije tekao glatko, trebalo je usavršiti postupak ubrizgavanja goriva, rad motora izložen visokim pritiscima i temperaturama. Nakon više od pet godina ispitivanja i usavršavanja koncepciju svog 4-taktnog motora s unutrašnjim sagorevanjem, po principu kompresionog paljenja, napravio je radnu verziju.

Motor je u prvom taktu usisavao vazduh kojeg je u drugom kompresovao na 250 bara te se time zagrevao na 700 do 900 stepeni Celzijusa.

Tako se gorivo, pumpom visokog pritiska, pokretnom radilicom, svedeno na 600 bara, raspršeno ubrizgavao u komoru za sagorevanje samo palilo.

Zbog toga se u nemačkoj terminologiji dizel motor naziva Selbstzünder (samopaljivač), jer se gorivo ubrizgano pri kraju drugog takta pali samo, bez svećice.