clear sky
15°C
27.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

DA LI BISTE SE USUDILI? Jestivo ulje kao pogonsko gorivo - evo da li i koliko šteti vašem ljubimcu (VIDEO)

04.03.2024. 13:00
Piše:
Srbija Danas
zejtin u auto
zejtin u auto / Izvor: Profimedia

Možete probati na starijim dizel automobilima.

Kao i mnoštvo drugih globalnih inovacija, trend elektrifikacije automobilizma nema zapaženog odjeka u regionu. Samo na prostoru Bosne i Hercegovine do sada je registrovan jedva dvocifren broj električnih automobila, situacija nije mnogo bolja ni u ostalim zemljama Zapadnog Balkana.

MANJE SU NA METI LOPOVA: Zašto se električni automobili manje kradu?krađa automobila

MANJE SU NA METI LOPOVA: Zašto se električni automobili manje kradu?

STANJE NA PUTEVIMA: Teretnjaci čekaju i do 8 satigranica Šid

STANJE NA PUTEVIMA: Teretnjaci čekaju i do 8 sati

Nissan najavio SAMOVOZEĆE taksije!nissan

Nissan najavio SAMOVOZEĆE taksije!

Kako kaže sarajevski taksista Edin Vrabac, u Bosni i Hercegovini prilagođavanje novim energentima diktira potreba a ne trend.

Zašto bi neko sipao zejtin u automobil?

Jedna od potreba, u ratom pogođenom Sarajevu pre gotovo tri decenije, urodila je korišćenjem alternativnih pogosnkih goriva u dizelskim motorima. Nakon "lož-ulja" i ilegalno izvađenog ulja iz trafo-stanica, najstabilnija opcija koja je kao energent opstala i danas je prerađeno jestivo ulje.

- Ne govorim da smo mi izmislili tu tehnologiju, ali sigurno smo bili jedni od prvih što su započeli masovnije koristiti prerađeno jestivo ulje u dizelašima. Bilo je ljudi koji su dugo nakon rata vozili na taj ‘čarobni biodizel’ sa šmekom pomfrita. Kako stvari stoje, to postade trend, manje zagađuje, skoro besplatno se vozi i nekako deluje kao naredna stvar koja bi mogla zameniti plin - kaže Vrabac.

Novo i bolje pogonsko gorivo?

Fikret Čaušević iz Bihaća vozi automobil, ali ne posećuje benzinske pumpe. On, umesto benzina u svog ljubimca na četiri točka sipa - obično jestivo ulje. Sada putuje bez velikih troškova, ali je već uložio mnogo, jer je do svog izuma uništio tri motora i "potrošio" tri decenije života.

- Meni je zaista trebalo punih trideset, možda čak i četrdeset godina, da satarem tri motora, i da dođem do ideje šta treba odraditi. Ja sam prvi u svetu, otkrio to revolucionarno otkriće. I to sam napravio na svom Mercedesu. Ja sam modifikovao motor Mercedesa 123 i motor Mercedesa 124, s time da sam ugradio, pregradio, dodao tri do četiri preinake, da moj motor može da radi danas na sto posto obnovljivi ekološki izvor energije, a to je čisto, jestivo, rafinirano ulje iz trgovine. Odete u trgovinu, kupite litar jestivog ulja, bilo kojeg proizvođača, naspete i sa jednom litrom prelazite dvadeset kilometara. Moj motor troši na otvorenom putu pet litara jestivog ulja, u gradskoj šest litara. - navodi on.

A šta je trebalo uraditi, ne otkrivajući sve detalje, Fikret objašnjava:

- U prvom redu moramo smanjiti viskozitet. Drugo, trebamo rešiti problem tzv. koksnog filma, koksnog filtera, koji se stvara na diznama i u komori motora, koji će dovesti do zaribavanja motora. Zatim, neophodno je smanjiti temperaturu jestivog ulja. Treba je smanjiti sa 274 stepena na nekih 60 stepeni. Dalje, treba povećati raspršenost čestica u komori, da se bolje vuče kiseonik. Kiseonik je taj koji dovodi do samopaljenja. U zimskom periodu ulje je sklono smrzavanju. Ja već trideset godina radim eksperimentalna ispitivanja vezana za to. Neophodno je dodati aditiv u zimskom periodu.

Ulje ipak nije dobra ideja?

Inženjer razvoja, tehničke podrške i primene maziva kompanije Adeco Aleksandar Kekić kaže da jestivo suncokretovo ulje nije pripremljeno za korišćenje kao pogonsko gorivo: "Ono sadrži dosta balasnih nesagorivih materija, koje se tokom rada motora talože. Viskoznost je viša od viskoznosti dizel goriva, te raspršivanje goriva nije kvalitetno. Nema potrebnih aditiva da se nazove biodizel gorivo i agresivno je prema zaptivkama koje se koriste u dizel motoru".

Dodaje da je još gori slučaj korišćenje prerađenog motornog ulja, koje je kancerogeno. Naime, ono se samo fizički procedi i pomeša sa dizel gorivom. Zbog visokog sadržaja kiselina i drugih štetnih materija, dolazi  do oštećenja motora, počevši od rezervoara pa do brizgaljki, cilindara, klipova.

Kada se sabere i oduzme, priča sa uljem iz friteze jeste stara i prilično prevaziđena u eri samovozećih automobila, ali daje dobro polazište u potrazi za rešenjem blokada saobraćajnica zbog poskupljenja goriva.