DRŽAVA VAM DAJE 2.000 EVRA ZA KUPOVINU POLOVNJAKA: Podiže se rampa za uvoz - vozila nikad skuplja, ali i dalje tražena
Dok Evropa pravi planove kako da do 2035. godine zabrani prodaju automobila s unutrašnjim sagorevanjem i pređe na ekološki prihvatljivija, u Srbiju svake godine i pored poskupljenja stiže na desetine hiljada polovnih vozila.
Uz to, naša zemlja je jedina u regionu koja i dalje dozvoljava uvoz automobila sa evro-3 motorom. Većina "polovnjaka" prodatih 2022. godine starija je od 10 godina, a oni koji se voze su praktično punoletni. Država će dogodine subvencionisati kupovinu novijih dizelaša sa 102 miliona evra.
14 FAKULTETA U SRBIJI NAJAVILO POSKUPLJENJE! Cena školovanja u ove dve ustanove su PAPRENE - studenti štrajkuju
ZABRANJENA PRODAJA ELEKTRONSKIH CIGARETA MLADIMA? Sve veći broj tinejdžera koristi - lekari ZABRINUTI zbog OVOG
NIKO NEĆE DA RADI! Marko nudi platu 200.000 dinara, zainteresovanih nema - ovo je veliki problem
Srbija je na dnu evropske liste po starosti vozila. Prema podacima MUP-a, u proseku 17,3 godine. Iako su polovnjaci 25 odsto skuplji nego prošle godine, njihov priliv na naše drumove nije se smanjio. To je, kažu upućeni, rezultat velike tražnje.
- Prema podacima, prošle godine je uvezeno više od 132.000 polovnih vozila u Srbiji. Dominantno se trgovalo automobilima koji su proizvedeni između 2007. i 2010. godine, dakle reč je o vozilima mahom sa standardom euro-4 i oni čine 38 odsto ukupne prodaje polovnih automobila. Ono što je svakako podatak koji jeste zanimljiv jeste da je od svih prodatih automobila 80 odsto starije od 10 godina - ističe Petar Veličković sa sajta "Polovni automobili".
Dve trećine su dizelaši, najčešće iz Italije i Nemačke. Uprkos uvreženom mišljenju da Srbija i zemlje regiona postaju svojevrsno groblje nemačkih odbačenih vozila, zvanična statistika govori drugačije.
- Balkanske zemlje nisu ni u 10 najvećih uvoznika uopšte nemačkih polovnjaka, a jedan od razloga je cena, a ona je nikad veća ove godine. U januaru ove godine prosečno polovnog automobila na nemačkom tržištu cena je bila 28.500 evra, što je čak za 3.000 evra više nego u januaru prošle godine i predstavlja rekord od kad se ova statistika vodi - ukazuje Nenad Radičević, dopisnik RTS-a iz Nemačke.
Koji se automobili najviše voze
A cena diktira - u Srbiji se najviše voze automobili sa evro 3 i evro 4 motorom. Rampa za njihov uvoz, posle više pokušaja, mogla bi konačno da se spusti naredne godine. U planu je i podmlađivanje voznog parka i sklanjanje sa ulica oko 140.000 starih automobila. Cilj je da se recikliraju vozila sa evro 1, 2 i 3 motorom.
- Svako ko bude reciklirao ove euro norme će ostvarivati pravo na subvenciju od države, subvenciju za kupovinu putničkog automobila u iznosu od 2.100 evra. Za kupovinu automobila euro 6 norme predviđeno je Programom da se minimum euro norme za uvoz i za prvu registraciju polovnih automobila podigne na euro 5 od 2024. godine, a zatim od 2025. godine na euro 6 euro normu - najavljuje Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Za subvencionisanu kupovinu novijih dizelaša država će dogodine izdvojiti 102 miliona evra. Dodatnih dva i po miliona već se deli onima koji kupuju električna i hibridna vozila. Kroz sličan program protekle godine kupljeno je 625 takvih automobila. I dalje su izuzetak na našim putevima.