On je objasnio da je Direktivom EU, koja je doneta pre desetak godina, proizvođačima data sloboda da ne moraju striktno da se pridržavaju određenog pakovanja i da je promena gramaže ili zapremine proizvoda legitimna.
- To nije dovođenje u zabludu potrošača, kao što se to prvobitno mislilo. Sve ono što je transparentno naznačeno smatra se da je ispravno i u skladu sa zakonom i da je potrošač prilikom kupovine imao mogućnost da se upozna sa samoma količinom proizvoda - naveo je Dragić i dodao da ovaj trend ide u korist proizvođačima i trgovcima, a na štetu potrošača.
Dragić je kazao da proizvođači imaju slobodu da određuju gramažu ili zapreminu sami po svojoj proceni, a ne onoliko koliko je to bilo propisano pravilnicima, i naveo da se prvo smanjila gramaža čokolade kod određenih proizvođača, sa 100 na 80 grama.
Međutim, ne ukida se na gramaži samo čokolade. Dragić je rekao da u svakoj grupi proizvoda ima bar jedan gde se zapremina promenila nadole.
Na policama se nalazi i majonez koji, umesto zakruženih brojeva, sada teže 266 grama. Ima i ajvara na čijim teglama je označeno da salate ima tačno 390 grama, premda smo uvek kupovali tegle zapremine 400 ili 350 grama. I pojedini začina su smanjili gramažu, umesto 10 grama, kako mislimo da kupujemo, kada se zagledamo u ambalažu vidimo da kesica ima devet grama.
Kod osnovnih namirnica, brašna i šećera, nema izmena u težini na dole. U pakovanjima su istaknute težine baš one koje su nam potrebne, izražene u kilogramima.
Dragić kaže da se javlja i trend prelepljivanja cena i da na rafu piše jedna, a na kasi druga cena, te da je potrebno povećati inspekcijski nadzor, kako bi se malverzacije i obmane potrošača svele na minimum.
- Savetujem potrošače da, ukoliko žele da uštede, biraju cene i gde će i šta da kupe, prate akcije, popuste, sniženja i da ne prave zalihe - kazao je Dragić.
Naveo je još da potrošači dosta trpe zbog ograničenja rasta cena osnovnih životnih namirnica i izrazio zabrinutost da će, kada dođe do ukidanja tog ograničenja, doći do naglog rasta cena, kada će biti ugrožena kupovna moć potrošača i smanjena potrošačka korpa.
Predstavnik NOPS-a Dragić napominje da je na pakovanjima jedino problem cena, jer ukoliko kupac ne gleda kolika je zapremina proizvoda, neće videti da za isti novac dobija manje proizvoda.
- Obično se pri kupovini gleda cena i kupuje jeftinije i u tom slučaju kupac se dovodi u zabludu, misli da je prošao jeftinije, a u stvari je platio namirnicu manje težine - naveo je Dragić. On je ocenio da na umanjenju težine proizvoda proizvođači nastoje da nadoknade gubitke u vreme pandemije, ali da, ustvari, kao i trgovci, na taj način rizikuju da izgube svoju poziciju na tržištu.
U takvim slučajevima potrošači su prepušteni sami sebi, pa moraju da obrate pažnju, osim na cenu i na marku, i na zapreminu i gramažu proizvoda.