clear sky
20°C
28.05.2024.
Beograd
eur
117.1153
usd
107.6427
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

SKRIVENI RAT 21. VEKA: Ovako MILIONI LAŽNIH KOMENTARA utiču na javno mnjenje u svetu

29.05.2016. 07:02
Piše:
Srbija Danas/Biznis Insajder - N. M.
Sajber rat SAD i Kine
Sajber rat SAD i Kine / Izvor: SD/ilustracija

Da li ste znali da kineska vlada izbaci na društvene medije 448 miliona lažnih komentara godišnje? Do te cifre došla je najnovija studija sa Hardvarda.

Naime, koristeći i-mejl adrese kineske Kancelarije za internet propagandu, koje su i same procurele u internet javnost, istraživači sa Harvarda otkrili su više od 43.000 članova kluva "50 centi" koji se tako nazivaju jer svaki njih internet komentar košta po 50 centi.

NA 50 KILOMETARA OD RAKE: Američki vojnici snimljeni na terenu u Siriji!

Neretko ovi "državni službenici" rade puno radno vreme, dobijaju naređenja iz vlade svakog jutra i kreiraju agumentovane teme i društvene grupe kojima žele da utiču na mišljenje ostalih internet korisnika. To znači učestvovanje u već postojećim onlajn debatama o nekom važnom pitanju ili samostalno stvaranje potpuno novih debata.

kina
kina / Izvor: Profimedia

Iz jedne od retkih ispovesti kineskog "internet trola" saznajemo šta ustvari taj posao zahteva:

"Obično kada se nešto desi ili čak pre nego što to nešto postane vest, svi dobijemo i-mejl koji nam objašnjava šta je 'to', kao i instrukcije o tome u kom mislenom pravcu treba da usmeravamo internet javnost, da im zamažemo oči ili da negujemo određeni set ideja. Pošto pronađemo relevantne članke i vesti na internetu, a u skladu sa opštim instrukcijama koje smo dobili od pretpostavljenih, započinjemo pisanje članaka, komentara i odgovora na komentare. To zahteva veliko umeće".

RAKA - NEKAD I SAD: Sve o "prestonici zla" koju žele da osvoje i Rusi i Amerikanci (FOTO)

U Kini to obično znači skretanje pažnje javnosti sa određenih tema, glofikaciju države, komunističkog nasleđa i režima. Međutim, ovaj trend nije rezervisan samo za Kinu. I u drugim zemljama postoje čitave industrije "internet plaćenika" koji "ratuju" političkim porukama za cenu.

Hilari i Bil Klinton
Hilari i Bil Klinton / Izvor: Profimedia

Njih ima, možda najviše, u Sjedinjenim Državama. Najnoviji primer nalazimo u kampanji senatorke Hilari Klinton koja je u trci za demokratsku nominaciju za sledećeg predsednika Amerike.

U aprilu, njen kabinet se pohvalio da je u kampanji potrošeno čak milion dolara na komentatore sa društevnih medija koji će "odgovaraju na svaki napad" i ući u komentarisanje svega i svačega na temu Hilari Klinton, "reagujući hitro i odlučno na sve negativne napada protiv nje i lažne navode".

Taj projekat se zove "Rušioci barijera" i podrazumeva osnivanje radnih grupa ljudi koji će braniti Klintonovu na internetu i podržavati one koji je podržavaju.

ISTORIJA SE PONAVLJA: EU ista kao Jugoslavija pred raspad

Ovaj potez, međutim, naišao je na oštru osudu javnosti koja je zabrinuta zbog internet sloboda te su poručili Klintonovoj i njenom kabinetu da opozicija neće biti ućutkana.

Fejsbuk prepiska
Fejsbuk prepiska / Izvor: Profimedia

Podržavaoci Bernija Sandersa, drugog demokratskog kandidata za predsednika Amerike, tvrde da upravo ti internet trolovi Hilari Klinton prednjače u stvaranju negativnih tema i komentare o njihovom kandidatu.

Ma koliko Amerikanci vole da ističu da se takve stvari dešavaju samo u zemljama poput Kine ili Rusije, izgleda da ni oni nisu načisto imuni na beneficije koje donosi armije plaćenih internet komentatora koji vrlo vešto kreiraju javno mnjenje, kako u zemlji tako i u svetu.