clear sky
23°C
03.06.2024.
Beograd
eur
117.0912
usd
107.8684
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Pola veka od smrti Kola Portera

15.10.2014. 12:05
Piše:
Tanjug
Kol Porter
Kol Porter / Izvor: Profimedia

Pre 50 godina, na današnji dan 1964. godine, preminuo je jedan od najznačajnijih tekstopisaca 20. veka, čuveni Kol Porter.

Komponovao je više od 1200 pesama za pozorište i film, uključujući i klasike poput "Night and Day" i "Let's Fall in Love".

Britanski Telegraf je tim povodom pokušao nemoguće i sastavio listu 10 njegovih najboljih uz ogradu da nije bilo mesta čak ni za "You're on the Top".

Kol Porter
Kol Porter / Izvor: Profimedia

Lista počinje pesmom "Let's Do It (Let''s Fall in Love)" iz 1928. koja je jedan od najboljih primera Porterove vestine i genijalnosti. Pesma je izvedena u Porterovom prvom brodvejskom uspehu, mjuziklu "Pariz" i napisana je za pevačcu Iren Bordoni.

Eli Ficdžerald ovo je bila omiljena pesma a sama numera bila je pomalo riskantna za 1920e zbog skrivenog značenja - "slatki zamorčići to rade...kupi par i sačekaj". Iako je bio oženjen, Kol Albert Porter bio je promiskuitetan i voleo je mladiće što za njegovog života nije bilo opšte poznato.

"Night and Day" iz 1932. je i naziv filma o životu Kola Portera i jedna je od najčešće snimanih nejgovih pesama. Bila je napisan za mjuzikl "Veseo razvod" sa Fredom Asterom.

Porter, koji je rođen 9. juna 1891. godine pisao je pesme još od dečačkih dana. Sa 10 godina je komponovao pesmu "The Bobolink Waltz" koja se toliko dopala njegovoj majci da ju je objavila u Čikagu. Porter je kasnije postao počasni doktor humanistike na Jejlu.

"Anything Goes" iz 1934. napisana je za mjuzikl rađen prema knjizi P.G. Vudhausa.

Za "Don't Fence me In" iz 1934. Porter je rekao da mu je najmanje draga od svih njegovih hitova. Studio 20th Century Fox zatražio mu je da napiše kaubojsku pesmu za mjuzikl i on je svoju zasnovao na pesmi inženjera iz Montane Roberta Flečera. Pesma je bila veliki hit koji je pevao Roj Rodžers.

Pesma "I Get a Kick out of You" takođe iz 1934. izazvala je kontroverze stihom "some get a kick from cocaine" (neki vole kokain), pa je Porter to promenio u "some like the perfume in Spain" (neki vole parfem u Španiji). Pesma je, piše britanski list, dobar primer Porterovog sukoba šika i nezainteresovanosti i priča se da je bila omiljena pesma Frenka Sinatre.

Kol Porter i Mos Hart
Kol Porter i Mos Hart / Izvor: Profimedia

Numeru "Miss Otis Regrets" iz 1934. snimio je veliki broj umetnika, a prvi put je izvedena u komediji "Hi Diddle Diddle". Pesma je o dami iz visokog društva koja puca na muškarca koji je zavodi. Pesma je jedna od omiljenih kraljice Elizabete druge.

"Begin the Beguine" iz 1935. bila je zbog svoje melodije, pomalo zlokobnog ali zavodljivog kvaliteta omiljena pesma Elvisa Prislija koji je i sam snimio jednu njenu verziju.

Elvis Kostelo je "I've Got You Under My Skin" iz 1936. izabrao za emitovanje na BBC-jevom popularnom radijskom programu "Desert Island Discs" i to u Sinatrinoj verziji.

Jedna od najboljih Poterovih pesama je "It's De-Lovely" iz 1936. napisana godinu dana pre užasne povrede prilikom jahanja posle koje je ostao bogalj do kraja života, sa 30 operacija, oštećenim nervnim sistemom, bolešću kostiju i na kraju amputacijom desne noge 1958. Nova verzija biografskog filma o Porteru sa Kevinom Klajnom i Ešli Džad nazvana je po ovoj pesmi - "De-Lovely" (Dani slave)

Lista se završava "Ev'ry Time We Say Goodbye" iz 1944. koju je Porter napisao za mjuzikl-reviju BIlija Rouza. Pesma prelazi iz dura u mol i postala je džez standard a naročito teško je "prepevati" verziju Ele Ficdžerald.