clear sky
29°C
16.06.2024.
Beograd
eur
117.0802
usd
109.0132
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Žak Tardi- Prokleti rat

23.06.2014. 11:21
Veliki rat, borba
Veliki rat, borba / Izvor: Profimedia/ilustracija

Velikan stripa Žak Tardi (1946) posvetio je ozbiljni deo stvaralaštva antiratnim temama, posebno Prvom svetskom ratu, teme ratnog bezumlja i varvarstva kontinuirano je obrađivao u stripovima "Rupa od granata" (1984), "Bio je to rat rovova" (1993), do dva toma monumentalnog gorkog dela "Proklet rat" iz 2008. i 2009. godine.

Osuđujući bilo kakvu formu "patriotskog" zanosa u ime rata , autor nas poziva da siđemo u pakao rata koji je trajao 1.561 dan, sa francuskim pešadincem, mobilisanim metalostrugarom, koji nam prikazuje svakodnevni rat u rovovima i na prvim linijama fronta.

Strip nas upućuje u centralne ratne događaje u Francuskoj, poput bitaka na Marni, u Španiji, bitku za Verden, ali sa namerom da dnevno ogoli bitku rata, zverske situacije u kojima su se u ovom imperijalnom ratu zatekli pristojni i čestiti ljudi, dok bajonetima ubijaju označene protivnike.

Prikazujući prvu ratnu godinu, autor koristi svetle i jarke boje, a ton ushićenog odgovora na mobilizaciju vedar. Panoramskim prikazima karakterističnim za predstavljanje borbi u prethodnim vekovima, sugeriše uljuljkanost i nepripremljenost generala na drugačije uslove borbi i zastareli koncept vojnih strategija, što kulminira žrtvovanjem miliona mrtvih i ranjenih, piše Danas.

Od radosnog uzbuđenja porodica i majki, vagona punih razdraganih vojnika do suprotstavljenih pozicija vojnika na otvorenim borbenim poljima.

Sa 1915. godinom, paleta boja postaje sve bleđa, a svet se sužava na neposredno okruženje našeg naratora, sa scenama neizdržljivih patnji vojnika u mulju od blata, razlivenih ljudskih utroba i izlučevina. Boje nestaju, a Tardi prelazi na monohromne scene borbi kod Galipolja, vojnih operacija na moru ili iz vazduha, scene iz bolnica.